Nekromanti Att spy galla över favoritspelet?!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Jag förstår helt och hållet hur du känner - och med samma rollspel gjorde jag det. Jag började spela 1990 och det var med DoD. Jag spelleddde nästintill uteslutande och även om det varvades med en del WoD så var DoD alltid det som låg i fokus.

Jag brände ut mig efter 9 år i DoD:s värld och började leta efter något annat. Hittade inget egentligen, så jag gjorde som du och skrev ett eget. Det kallade jag In the Dark (och blev senare Bortom: Lögnens slöja) och plötsligt började jag dra mig ur utbrändheten. (Vilket hjälpte att jag medvetet designade Bortom på ett sådant sätt jag inte skulle kunna tröttna på det, utan kunde istället expandera det om det behövdes åt olika håll.)

Spå för min del blev det att jag själv drog mig ur svackan med att vara knuten till ett spel. Den stora skillnaden mellan oss var att mina spelare aldrig var låsta till ett spel, utan det var jag själv. De spelade gladeligen vad jag tog fram, så tyvärr har jag inget att bidra med här. Det enda jag gör är att mumla en mass ovidkommande saker, så jag ska ta och sluta med det nu... :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, mjo jag har egentligen två spel på gång. Variation som är ett litet skojrollspel som man aldrig vet vart man har det och där själva berättandet är tänkt att fungera som huvudpunkt.
Sedan håller jag på att skriva ett större rollspel också, men än så länge plitar jag med regelsystemet och grundstoryn. Men jag måste säga att det är det jag brinner för mest just nu - att skapa före att spela. Fast det är nog pga. att jag inte har hittat ett spel som jag blivit asasugen på än.

Kul att höra hur du egentligen kom igång med Bortom föresten. Har inte spelat det än dock. Men det blir nog i framtiden. Ligger väldigt högt på min lista den dagen jag skall införskaffa "skräck"-rollspel. :gremlaugh:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
solvebring said:
Okej, mjo jag har egentligen två spel på gång. Variation som är ett litet skojrollspel som man aldrig vet vart man har det och där själva berättandet är tänkt att fungera som huvudpunkt.
Låter som det kan bli intressant. Iofs. är inte skojrollspelen min favorit men jag skyller det på NeoVikings som skrämde livet ur mig. :gremtongue:

solvebring said:
Sedan håller jag på att skriva ett större rollspel också, men än så länge plitar jag med regelsystemet och grundstoryn.
Var det det där action-rollspelet du talade om eller något annat?

solvebring said:
Men jag måste säga att det är det jag brinner för mest just nu - att skapa före att spela. Fast det är nog pga. att jag inte har hittat ett spel som jag blivit asasugen på än.
Kan vara så. Jag pendlar också mellan de två lägena - att skapa och spelleda (sällan lika mycket för att spela dock). Ofta får jag en idé i mitt huvud (fast då ofta i äventyr, än regler) och så blir jag besatt att utveckla den och till så bygger jag sakta upp lusten att spelleda det. Sen så pyser ballongen ur då man börjar nå slutet och så börjar man om på ny kula.

solvebring said:
Kul att höra hur du egentligen kom igång med Bortom föresten. Har inte spelat det än dock. Men det blir nog i framtiden. Ligger väldigt högt på min lista den dagen jag skall införskaffa "skräck"-rollspel. :gremlaugh:
När du gör det så lovar jag komma över och spela det hos dig... Jag menar, Fellingsbro är inte alls långtifrån Örebro. :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Utbruten deltråd

Jag förvandlade deltråden om Witchcraft till en egen tråd. Den återfinns stax ovanför den här.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter som det kan bli intressant. Iofs. är inte skojrollspelen min favorit men jag skyller det på NeoVikings som skrämde livet ur mig.
Nå, det är väl egentligen inte ett skojrollspel i den bemärkelsen. Faktum är att spelscessionen kan bli hur seriös och tung som helst, men det är upp till deltagarna runt bordet. Saken är den att man slår fram tema, värld oav. vilket kan ge kombinationer av Sci-Fi-Western och dylika. Sedan är det upp till deltagarna att tolka detta. Alla de scenarion vi spelat under testspelningar - eller rättare sagt under improvisationer av en massa idéer som sedan blivit min nedskrivna version har varit mörka och spännande, och inte ett dugg humoristiska faktiskt.

Var det det där action-rollspelet du talade om eller något annat?
Det där actionrollspelet får ligga på is. Det är möjligt att det skrivs klart någon gång, men eftersom jag nu känner mig trött på relativt strids- och actioninriktade spel så har jag börjat på en ny pryl.
Den nya prylen är tänkt som ett mörkare spel där RP får bekämpa ondska på det vis de själva väljer. RP kommer att vara personer som bär på mörka hemligheter, med nedbrutna själar. För att bygga upp sin själ igen blir de av ödet tvingade av ödesnymfer att bestrida ondskan. Det svåra i detta är att det kommer att vara en massa intriger bland andar, demoner osv. så RP kan inte veta vilket val, att hjälpa eller skälpa, som är ont eller gott - det är bestämt av SL - så om deras själ kommer att ta mer stryk av deras gärningar, eller repareras... det kan man inte så noga veta. :gremwink:
Så, strävan i spelet kommer att vara att fylla sitt eget öde, men att få chansen att återigen bli en god person. Allting kommer då bero på ens val igenom vart scenario. Med +poäng kan man sedan förbättra sina färdigheter eller bygga upp sin trasiga själ, eller om man får minuspoäng i slutet av scessionen så tärs själen ännu mer.

När du gör det så lovar jag komma över och spela det hos dig... Jag menar, Fellingsbro är inte alls långtifrån Örebro.
Ja, vi får väl se när den dagen kommer då. :gremlaugh:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
solvebring said:
Nå, det är väl egentligen inte ett skojrollspel i den bemärkelsen.
Aha, men stryk mitt negativa intryck om skojrollspelen då. :gremwink:

solvebring said:
Det där actionrollspelet får ligga på is. Det är möjligt att det skrivs klart någon gång, men eftersom jag nu känner mig trött på relativt strids- och actioninriktade spel så har jag börjat på en ny pryl.
Det gör mig absolut ingenting. Det nya rollspelet lät mer intressant för egen del. Jag gillar konceptet med själen och det ska bli intressant att se hur du hanterar det. Jag håller på att skissa ut modulen Gaias hjärta till Bortom och där kommer den mänskliga själen också ha en roll. Vi har dock olika infallsvinklar så det ska bli intressant hur du utformar ditt rollspel kring det.

Ser med andra ord fram att höra mer om det då. Ödesnymfer lät riktigt udda och härligt. :gremwink:

solvebring said:
Ja, vi får väl se när den dagen kommer då. :gremlaugh:
Absolut. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det gör mig absolut ingenting. Det nya rollspelet lät mer intressant för egen del. Jag gillar konceptet med själen och det ska bli intressant att se hur du hanterar det. Jag håller på att skissa ut modulen Gaias hjärta till Bortom och där kommer den mänskliga själen också ha en roll. Vi har dock olika infallsvinklar så det ska bli intressant hur du utformar ditt rollspel kring det.

Ser med andra ord fram att höra mer om det då. Ödesnymfer lät riktigt udda och härligt.
Jo, jag känner också det. Mycket intressantare story så det skall bli riktigt kul.
Det är tänkt att RP skall börja med kanske 25% av sin själ kvar. Resten har förstörts pga. deras handlingar som hör till bakgrunden. De har antingen utsats för hiskeliga brott, eller utfört hiskeliga brott som tärt sönder deras själ.

Sedan kommer Ödesnymferna, som av gudarna är utsände att styra ödet. Dessa låter dock sina utvalda, RP, ta uti med större ödesfrågor. Detta är ett straff samtidigt som det är en ny chans att göra gott och reparera sin fallna själ. Det kan handla om en ande som vill hämnas någon som gjort dem något i livet. Kommer RP hjälpa den anden att hämnas, eller kommer RP att försöka stoppa hämndaktionen? SL får själv bestämma vad som är god eller ond gärning av detta.

RP spelar sedan scenariot och när det är över kommer de att få + eller - poäng. Minuspoäng sänker automatiskt själens kvarlevor ännu mer. Vid pluspoäng kan man välja - skall jag förbättra mina förmågor, eller skall jag reparera min själ?
Det är inte tillåtet att göra både och, detta för att förlänga speltiden och det intessanta med själens nedbrytning. Vad som händer när en själ når 0 eller 100% har jag inte bestämt ännu.

Det är också tänkt att på något vis styra RP lite beroende på dess själpoäng. Ju lägre själpoäng desto lättare skall RP ha för att göra skada och begå hjärtlösa brott/val, och tvärtom.
... Vet inte alls hur jag skall bygga upp det egentligen. Det ligger i det tidigaste stadiet ännu, så jag har inte hunnit så långt.

OBS:
Men vi får väl se. Säg till om du vill diskutera mer så kan jag öppna en ny tråd på Rollspelsmakande, istället för att fortsätta här och ställa till mer jobb för moderatorerna. Rollspelet är förresten tänkt att kallas: "Ödessjälar". Inte så vidare fantasifullt namn, men jag har ju ett tag på mig att ändra. :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Öppna en ny tråd så svarar jag i den för jag tycker dock det låter intressant. :gremsmile:
 
Top