Nekromanti Att spelleda...

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
...D&D verkar vara ett tungrott arbete. Har suttit och börjat sketcha på en kampanj och upptäcker hur mycket bokföring det blir när det gäller NPCs och varelser jämfört med de spel jag normalt spelleder.
Det är just att man måste ta hänsyn till class och level för att räkna ut vad de har i skills med mera som gör att det känns relativt tungrott att skapa NPCs och hålla reda på personer och varelser.
Vi får se hur det väl flyter när vi kommer igång och spelar. Det kanske är så att jag tagit mig vatten över huvudet och antog att spelet skulle vara snabbt och smidigt att spelleda, eller så är det bara det att jag har suttit dag ut och dag in och läst igenom reglerna för mycket :)
Tips och råd för att sköta saker och ting smidigt är uppskattade.

/Johan (Trött och pessimistisk)

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Detta tips gäller alla spel inte enbart D&D. Gör inte mer än du behöver. Behöver man bara veta en lärd mans skillscore i Knowledge: Peaks of Azor'Alq så är det allt man behöver ha nedskrivet.

Den kampanj jag har mest NPCs till har väl 200 typ och de flesta har ett namn, ort och inget mer. Utseendet kommer jag ihåg. Allt annat kan komma och gå. Då och då kan jag fylla på med kampanjinfo som nåns senaste frisyr eller planer (saker som improviserats fram under spelets gång men som kan påverka framtida händelser). Faktum är att jag själv får krupp av andra spel som har än mer info om sina varelser. Pröva Dangerous Journeys t.ex.

Om man plötsligt behöver ett stat till en NPC föreslår jag att man tittar i DMG där de har exempel på NPC efter klasser med utrustning och allt.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: En liten hjälp på vägen...

...lyckades jag åstadkomma med det formulär som följer med denna postning.
Jo, precis som du säger så brukar jag normalt inte skapa alla NPCs med värden osv. Men de NPCs som rollpersonerna antagligen kommer att få som följeslagare, gång på gång träffa på eller på annat sätt ofta interacting with (ursäkta svengelskan, mycket tidigt på morgonen och är mycket trött) så föredrar jag att ha värden osv klart på små lappar framför mig.

Ursäkta om detta blev lite rörigt på grund av min trötthet, men förslag på förbättringar osv när det gäller de små formulären jag bifogade vore uppskattat.

Det samma gäller NPCs och varelser som det finns risk för att rpna hamnar i konflikter med, oavsett om det är väpnad eller verbal konflikt.

/Johan (som vid det här lagret ser i kors)

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Trötthet leder till TILT...

...och därmed så kommer med denna postning en modifierad version av formuläret.
Rekommendation, då ni skriver ut detta, slå av "Fit to page".

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ok. Ska inte posta mer skräp...

...då det verkar som om de flesta använder sig av DMG tabellerna direkt.
Personligen finner jag allt mer som jag måste ändra på spelet för att det ska bli spelbart.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DragonSpawn

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
18
Location
Ugrosh, Trevidan
Jobbigt

Varför göra det jobbigare för er än vad som behövs. Är man SL så har man rätten att göra egna npcs efter egna standards. Bara sätt ut HP och lite sånt roligt som kan behövas i strid och strunta i resten och bara lira efter vad din fantasi förmår.

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Jobbigt

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Fredag

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
1
Re: Character generator

Om det nu är så att du verkligen vill göra riktigt detaljerade NPC:s, varför använder du dig inte av CD:n? Jag har själv använt den en hel del när jag ska göra "spelarclass NPC:s" t ex rangers, bards osv...

Tack till WOTC som slagit ett slag för svengelskan!
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Re: Character generator

Jo det är ett bra program, Men det på CDn suger, versionen man laddar ner är mycket bättre... Jag använder den när jag ska göra NPCs ibland, men jag tycker att tabellerna i boken går snabbare, ivarjefall när det gäller att välja utrustning , skills och feats.
 
Top