Nekromanti Att spelleda skräck.

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Jag är en ny spelledare när det gäller skräckspel. Ska spelleda kult snart och håller på att förbereda äventyren. Jag ska spelleda Road to hell (gamalt konvents scenario) och De fördömdas torn.

Nu till grejen. Vad ska man tänka på när man spelleder skräck? Jag vill ju att mina spelare ska förstå att minsta steg kan leda till döden.
Något specielt som man ska tänka på?

Tack för svar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Lite mer tankar...

...fastfrån mig då som jag inte tyckte jag kunde se i Trobergs annars mycket goda tråd.

Musik. Se till att ha mycket stämningsskapande musik - t.ex. musik från Silent Hill (de första två spelen) eller någon av Biohazard-spelen (Resident Evil) eller från filmer (Halloween, Terror on Elm Street etc.) fungerar utmärkt. Den skall ligga och spela i bakgrunden och inte ta upp speciellt stor utrymme egentligen, men finns detdär så bidrar det till stämning.

Stämning. Ja och då talar jag mest om spelarna. Är de oseriösa och ballar ur kan det aldrig bli skrämmande. Det krävs att spelarna själva är fokuserad på spelet, istället för att flumma.

Det var i alla fal ltvå saker of the top of my head...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
på tal om musik...

Alien-soundtracken är jäkligt bra på det där, och jag fann även Silent Hill 4-soundtracket mycket bra (även om spelet är under all kritik)... och soundtracket till Alone in the Dark (gaaaammalt pc-spel) är också ganska bra (de stycken där det inte är nån konversation i, i alla fall)... och jag har även för mig att Druid innehåller 15 minuter musik som kan funka...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Lite mer tankar...

...fastfrån mig då som jag inte tyckte jag kunde se i Trobergs annars mycket goda tråd.
Musik.
Det var faktiskt ett helt avsiktligt utelämnande. Jag hör lite halvdant, så om det är musik i bakgrunden så hör jag nästan ingenting av vad som sägs, speciellt om det dessutom prasslas med papper och chipspåsar.

Kanske inte ett problem för alla, men värt att beakta.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Lite mer tankar...

Jag ska ha svarta långa ljus lite här o där och lite läskig bakgrundsmusik. They will feel terror!!

Om inte annat så kan jag sitta med ett gevär och en motorsåg i knät och tugga fradga. Borde få dom i rätta stämmningen. :gremelak:

:gremgrin:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: på tal om musik...

jag må vara tråkig, men två melodier jag kan rekommendera är "sugestion diabolique"(eller hur det nu stavas) av prokofkiev, och så förståss Hartmanns första symfoni. Djävulstjut från den första och lite carminaburanastuk över den senare -men inte fullt lika överexploiterat. pröva dem.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
En liten lista...

... slänger jag in nedan. Det finns mycket fler. Som Robban nämnde Alien-soundtracket ovan. Dessutom blir utbudet ännu större om man sedan ser till vad man kan använda om man plockar rusinn ur kakan så att säga.

Silent Hill-sviten (spel)
Resident Evil/Biohazard-sviten (spel med mycket passande musik)
Halloween-sviten (filmer)
Terror on Elm Street-sviten (filmer)
Friday the 13th-sviten (filmer+serien)
Sound of Horror 2000 (CD)
Glen Danzig - Black Aria (CD)
Abruptum - Vi Sonus Veris Nigrae Malitiae (CD)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Då...

...förstår jag varför det är utelämnat. Det är inte rett problem för oss, men som du säger kan det vara det för andra. Musiken skall ju inte dränka ut allt annat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Och varför...

...skulle det vara tråkigt? Nu får jag något nytt att kolla upp :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Då...

...förstår jag varför det är utelämnat. Det är inte rett problem för oss, men som du säger kan det vara det för andra. Musiken skall ju inte dränka ut allt annat.
Hoppas du inte tog det personligt, jag bara gillar att påpeka det ibland.

Det är ett ganska vanligt problem och det dröjde ett tag innan jag själv märkte att det var ett problem, till en början klarade jag mig genom att verkligen koncentrera mig på att lyssna. Tyvärr innebär det att man har mindre kapacitet över till att koncentrera sig på annat än att bara uppfatta vad som sägs, vilket spelet kan bli lidande av.

Nu räcker det inte att koncentrera mig om det är för brusigt. Är det musik i bakgrnden och någon prasslar med en chipspåse så kan jag lika gärna gå, jag har inte en chans att höra vad som sägs.

Det kan alltså vara värt att fundera på hur bra man egentligen hör och vara uppmärksam på problemet.

Å andra sidan så är 90% av allt som sägs skit, och av de återstående 10% så har man redan hört det mesta, så det kanske inte spelar så stor roll.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Då...

Hoppas du inte tog det personligt, jag bara gillar att påpeka det ibland.
Nej då, inte alls. Jag tycker det är mycket viktigt att man själv känner sig för vad som fungerar och vad som inte gör det. Alla har inte samma förutsättningar och i grunden finns ju musiken där för att tillföra något. Om det enda den tillför är att förvirra och göra saker otydligt - strunta i det! Huvudsaken är ju att stämningen blir mer skrämmande. :gremsmile:
 

JenJen

Veteran
Joined
23 Jun 2004
Messages
30
Location
Luleå
Re: Lite mer tankar...

I det Kultäventyr jag just nu spelleder är musiken en mycket viktig hörnsten. Jag har lagt ner stort mödosamt arbete på att sortera in olika slags melodier i olika playlists så att det inte kommer Fighting theme of DOOM när dom sitter och läser en bok :gremlaugh:

Mina spelare har ingenting emot musiken, tvärtom, jag får mycket thumbs up och t.o.m. tips på mer soundtracks som skulle passa bra till äventyret.

Däremot är jag mycket noga med att ha musiken enbart som ett bakgrundsljud. Det får inte störa spelet.

Exempel på Soundtracks som används:

Silent Hill 1-3
Donnie Darko
Resident Evil
Parasite Eve
etc etc :gremlaugh:
Tv-spels musik är helt underbart. <3
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Lite mer tankar...

Ett mycket bra tips är att försöka köra med lite props, typ svarta ljus, ingen stark belysning, spela i skenet av stearinljus (se bara till att det finns så mycket ljus tt dins spelare inte behöver hålla formuläret mot ljuset för att läsa det bara...wooosshhh...oops... :gremsmile:), och varför inte en läderutstyrsel, spikar i huvudet, motorgås i knät och en påse samarin i munnen...Jag hade blivit lite skraj faktiskt...
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
musik

Personligen finner jag att de flesta soundtracks till de flesta filmer kan fungera om man tar lite låtar här och lite låtar där. Alla har nog någonting att erbjuda, beroende på vad man är ute efter.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Den återkommande databaslistan

Tja, får väl ta tillfället i akt att påminna om Filmmusikrecensionsdatabasen där ni just nu, på tal om Carmina Burana, kan hitta skräckmusik från lite oväntat håll.

//erik. självskryt luktar bättre än bäbisbajs
 
Top