Nekromanti Att spelleda magiker...

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Hur gör ni då ni har med en duktig magiker som slp? Spelar ni reglerna fullt ut för honom, eller låter ni honom lyckas med allt möjligt (och omöjligt)Hur gör ni föresten med övernaturlighet i allmänhet? Håller ni er till det som finns, eller lägger ni in egna saker som ingen spelare i världen skulle kunna hitta en regel för?

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag anser att om man ska spela en SLP magiker ska man inte använda alla regler då detta tar lång tid och det inte är nödvändigt då han som SLP har sin färdig skrivna roll i äventyret...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
det är okej att "gina" med reglerna för sina slp,
men man bör bara "gina" lite och endast när det är absolut nödvändigt.

som spelande rp magiker känns det nämligen för jävligt när ser en slp magiker
göra något som man vet att reglerna och sl inte låter en själv göra.


det kan jämföras med kraggen som har upptäckt att han inte i sin stridskonst kan använda tekniken avväpna,
därför att den bara går att utföra med enhandsvapen (tror jag )vilket kraggsvärdet inte är (vet jag ).
bara för att se en slp riddare som utför en avväpna med ett tvåhandsvapen.

man blir purken då.


Tearlach: som med hjälp av sina medspelare sparkade ut den alltför Mäktige Magikern Mr.Mysko ur sin SL´s kampanj.
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Man skall däremot undvika att göra så att sina slp lyckas med allt och lite till, det kan lätt bli genomskinligt.

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Slå lite tärningar och låt han lyckas med rimliga saker (och orimliga om det krävs).

Övernaturlighet i EON är det tunt med. Mycket magi men lite mystik. En riktigt inläst spelare kan sitta och veta exakt vad SLs magiker gör och när han inte vet det undrar han vilken regel och effekt han missat.

Jag hade ett jävla problem med det där, spelarna kom till Enhörningarnas Dal typ och där var det en massa mysko saker för att göra det hela exotiskt. Sanari magikern blev skitsur för att han inte kunde komma på hur det (regelmässigt) funkade (inte heller hans karaktär med 200 års erfarenhet kunde det). Jag fick förklara för honom att det var något mystiskt som inte hade någon förklaring för att bevara stämningen. Han nöjde sig faktiskt med det.


_öRn
 
G

Guest

Guest
Ja det är väldigt jobbigt med spelare som börjar klaga när SL magiker gör orimliga saker som de inte kan förklara med regler... USCH! men jag gillar systemet med magi-vetenskap.

Mvh Ezzy
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Precis.
Låt honom lyckas med lagom mycket.
Sen skulle han ju kunna misslyckas i det där kritiska läget när han just är på väg att pulvrisera den onde ledaren och större delen av hans stab, sen får RPna en stekt trollkarl plus en hop med arga fiender att ta hand om.
/images/icons/shocked.gif<-- Möjligen deras ansiktsuttryck
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Senast vi(jag och mina medspelare) mötte på en magiker brännde denne bort en hel tirak(inget kvar). Alla som kastat ett eldklot i eon vet att det är omöjligt men vi protesterade inte då ingen av oss kunnde magi. Som vi såg det berörde inte magi oss så sl kunnde väl få göra som han ville. Men nu har min rp lärt sig magi så han kan vara säker på att vi kommer att köra ner sl-magiker som gör "omöjliga" saker i halsen på honom. Det är inte kul att se slp:s göra saker man vet är omöjliga för en själv oavsett hur bra man är.


LL
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min egen del tycker att man ska spela ut alla karaktärer fullt ut. Ond som god spelar ingen roll. Det blir mer fairplay då.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det ända man behöver göra är att låta sl göra sin magiker äckligt bra. ge honom 25 i några alstra färdigheter och låt honom hitta på några egna, kraftigare besvärjelser. En eldboll som gör ob5t6 i trauma och ob5t6 i smärta med ett antändningsvärde på 12 typ.Låt honom sedan lära sig teleportering så är han farlig. några alkemiska artefakter är ej heller dumt. Ackomonera detta med några kongalerade filament, så är han nästan odödlig.

"abrakadabra"
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Har inte problem med det eftersom ingen av mina spelare har varit intresserad av att spela magiker och har inte satt sig in i magireglerna.

För övrigt håller jag igen på magi överlag. Då är det mycket lättare att ha magin på en mystisk 'nivå' när det väl händer att rp:na stöter på den.

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Sen skulle han ju kunna misslyckas i det där kritiska läget när han just är på väg att pulvrisera den onde ledaren och större delen av hans stab, sen får RPna en stekt trollkarl plus en hop med arga fiender att ta hand om.

Ja just sånt är skönt! Det är ju väldigt kul för stämningen när det kommer lite tvärvändningar i händelserna. Just när spelarna förnöjt börjar känna att dom kan sitta i baksätet och låta slp'n köra så måste dom med buller och bång ta tag i situationen själva. Kan bli väldigt kul om dom varit lite oupmärksamma på händelseförloppet/historiken också för att "det sköter ju X om". :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Personligen tycker jag mycket om mäktiga slp-magiker, och har därför vidtagit vissa åtgärder. Primärt har vi i min spelgrupp helt strukit Eons fummelregler, vilka vi finner mycket löjliga. En magiker med mycket högt Fv i sina magiska färdigheter kan således lyckas få till riktigt höga magnituder, med lite tur.
Vidare kör jag i vissa fall med så kallad "Urgammal magi", vilket helt enkelt är enskilda besvärjelser som helt enkelt är jefligt mäktiga. Dylika besvärjelser låter jag mycket sällan slp:er ha tillgång till, men är de tillräckligt gamla så kanske... (Kraden Nanórgona fick ett par stycken, liksom den 2000 år gamla léaramalven Ylcorcronlth).

- Ymir, gillar überhårda magiker
 
Top