Nekromanti Att spela som Mage[oWod]

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
#Räddningsoperation 'Vrakgods' inledd. Kommer att med googles cache återposta inläggen innan det är försent....

Har aldrig riktigt spelat Mage:The Ascension (gamla World of Darkness) genom åren.
Vad får man ut genom att spela det jämfört med Vampire:The Masquerade? Hur pass annorlunda är stilen? Några bra ankedoter & lärdomar om spelet? Vet att man by default spelar med i den underbara organisationen the Council of nine mystic traditions - 'Mystikerna' som kämpar för en liberal agenda gentemot de onda Teknokraterna. Om Vampire är Camarillan .vs. Sabbaten så skulle Mage istället vara mer som Camarillan .vs. Anarkerna, verkar det som? Verkar också vara mycket konspirationsteorier kopplat till spelet, då vanliga människor beskrivs som sovande/sleepers och mages för 'uppvaknade'.

Finns lite andra klaner/organisationer också som är fristående. Hur skapas egentligen en 'mage'? Vet att handlar om s k avatarer, men de verkar vara mer begränsande i antalet jämfört med vampyrerna som tekniskt sätt kan massproducera sig själva på löpande band. Tråden är skapad för de kunniga - för att slippa söka igenom massa artiklar och böcker där inget är direkt sammanfattande - istället fragmentariskt och utspritt: Vad finns det för titlar? Hur skapas mages(se tidigare)? Hur ser dynamiken ut inom de egna organisationerna? Nackdelar/Fördelar? Hur fightas de mot ex. vampyrer, varulvar och kuei-jin? Allt möjlig info uppskattas!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Gnosis:

Inga små eller lätta frågor, men grattis till din nyfikenhet. Jag gillar Mage, av flera anledningar. Den största är att Mage känns lite friare och crazy än Vampire (och Werewolf). Men det är sent och jag är lat och det finns säkert någon som kan svara bättre, men, jag lämnar dig med en länk som kanske kan ge lite info...

http://rpg.drivethrustuff.com/produc...ion-Quickstart

edit, dina frågor vid en andra genomläsning kan (är min spontana gissning) tyvär bara besvaras av egna studier av materialet. Mage är för stort helt enkelt för att beskrivas på ett forum är jag rädd.

och, den andra dragkraften i Mage enligt mig är att det känns som man spelar mer mänskliga figurer än i Vampire (och Werewolf). Det öppnar upp för lite mundanare drama om man så vill imo.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
God45:

Mage har inget att göra med resten av World of darkness. Det bara råkar vara en del av det. Mage handlar om att världen är en post modern social konstruktion där det de flesta tror på är verkligheten eftersom vad vi tror och agerar efter skapar verkligheten. Medan de flesta inte är medvetna om detta (och därför är sleepers) så är en "mage" (vilket har inget med en traditionell magiker att göra) medveten om att detta är fallet och kan därför bryta mot "verkligheten" och utföra magick (ja, K:et på slutet är viktigt. Läs på om kaos magi om du vill veta varför) alltså handlingar som inte stöds av det nuvarande konsensuset.

Konflikten i spelet är en mellan flera olika utopiska visioner av verkligheten som de olika grupperna av viljeutövare vill driva fram genom att skifta konsensuset till deras position. Konflikten handlar alltså om ideal och idéer och inte realpolitik egentligen. Realpolitien kommer ifrån att ordern av magiker som vill skapa en värld styrd av förutsägbara fysiska lagar där alla har samma möjligheter håller på att vinna. Den organisationen brukade heta The Order of reason och heter nu The Technocracy. Medan the order of reason var rebeller mot den rådande världsordningen på tiden då världen var platt (ja det var den, subjektiv och konsensusbyggd verklighet) och drakar åt folk så har de mer eller mindre vunnit sedan renässansen och har blivit allt mer brutala och obevekliga. Detta har tvingar resten av viljeverkarna att slå sig samman för att besegra en fiende som inte ens tror på magi längre för att sedan återigen börja slåss inbördes tills deras utopi är verklig.

Att kalla någon grupp för liberal är inte möjligt i världen. Alla moderna politiska inriktningar är skapade av The Technocracy eller världen de skapat. Att kalla någon ond när alla moral av naturen är subjektiv fungerar inte heller. The Council of nine mystic traditions är inte en organisation. Det finns en massa konspirationsteorier men de är sanna om folk tror på dem och inte annars eftersom vi rör oss i ett helt konsensusbaserat postmodern universum. Det finns inga titlar och samtidigt en massa titlar. Hur magiker skapas och hur magi fungerar och förstås beror på konsensuset. Strider med vampyrer och varulvar är ett skämt efter lite xp eftersom mages kan omforma verkligheten men är jobbiga för helt färska magiker.

Mitt råd är att du inte ens rör spelet fören du läst på om postmodernism för det finns ingen poäng med spelet innan det. Sedan måste du sluta tänka i banor om att saker är etablerade eller fungerar på vissa sätt eller att det finns objektiva svar. Allt det är värdelöst i ett spel som handlar om att det människor tror på är verkligt och att allt annat är magi. Har du inget fundamentalt viktigt att säga om den mänskliga naturen, moral, tro, vetenskap, frihet, tolkningsföreträde eller andra idéer på samma nivå så är det ingen poäng med att spela mage.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
Mage har inget att göra med resten av World of darkness. Det bara råkar vara en del av det. Mage handlar om att världen är en post modern social konstruktion där det de flesta tror på är verkligheten eftersom vad vi tror och agerar efter skapar verkligheten. Medan de flesta inte är medvetna om detta (och därför är sleepers) så är en "mage" (vilket har inget med en traditionell magiker att göra) medveten om att detta är fallet och kan därför bryta mot "verkligheten" och utföra magick (ja, K:et på slutet är viktigt. Läs på om kaos magi om du vill veta varför) alltså handlingar som inte stöds av det nuvarande konsensuset.

Konflikten i spelet är en mellan flera olika utopiska visioner av verkligheten som de olika grupperna av viljeutövare vill driva fram genom att skifta konsensuset till deras position. Konflikten handlar alltså om ideal och idéer och inte realpolitik egentligen. Realpolitien kommer ifrån att ordern av magiker som vill skapa en värld styrd av förutsägbara fysiska lagar där alla har samma möjligheter håller på att vinna. Den organisationen brukade heta The Order of reason och heter nu The Technocracy. Medan the order of reason var rebeller mot den rådande världsordningen på tiden då världen var platt (ja det var den, subjektiv och konsensusbyggd verklighet) och drakar åt folk så har de mer eller mindre vunnit sedan renässansen och har blivit allt mer brutala och obevekliga. Detta har tvingar resten av viljeverkarna att slå sig samman för att besegra en fiende som inte ens tror på magi längre för att sedan återigen börja slåss inbördes tills deras utopi är verklig.

Att kalla någon grupp för liberal är inte möjligt i världen. Alla moderna politiska inriktningar är skapade av The Technocracy eller världen de skapat. Att kalla någon ond när alla moral av naturen är subjektiv fungerar inte heller. The Council of nine mystic traditions är inte en organisation. Det finns en massa konspirationsteorier men de är sanna om folk tror på dem och inte annars eftersom vi rör oss i ett helt konsensusbaserat postmodern universum. Det finns inga titlar och samtidigt en massa titlar. Hur magiker skapas och hur magi fungerar och förstås beror på konsensuset. Strider med vampyrer och varulvar är ett skämt efter lite xp eftersom mages kan omforma verkligheten men är jobbiga för helt färska magiker.

Mitt råd är att du inte ens rör spelet fören du läst på om postmodernism för det finns ingen poäng med spelet innan det. Sedan måste du sluta tänka i banor om att saker är etablerade eller fungerar på vissa sätt eller att det finns objektiva svar. Allt det är värdelöst i ett spel som handlar om att det människor tror på är verkligt och att allt annat är magi. Har du inget fundamentalt viktigt att säga om den mänskliga naturen, moral, tro, vetenskap, frihet, tolkningsföreträde eller andra idéer på samma nivå så är det ingen poäng med att spela mage.
Så man ska alltid sitta på kammaren och meditera fram sin egna verklighet? Lite som the Matrix - det är inte skeden som böjer sig, det är du som böjer dig. Men samtidigt finns det ju inslag av realpolitik!!! Det är ju the sleepers som formar verkligheten med sin konsensus - varav dessa måste vägledas och styras. http://www.youtube.com/watch?v=wtq7L2zphPQ Och teknokratin har ju filialer som 'syndikatet' och new 'world order' mot mystikernas flummande, hur går konflikter till där? Och hur får man in det med vampyrer och varulvar här? Dom existerar ju i samma spelvärld?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Så man ska alltid sitta på kammaren och meditera fram sin egna verklighet? Lite som the Matrix - det är inte skeden som böjer sig, det är du som böjer dig. Men samtidigt finns det ju inslag av realpolitik!!! Det är ju the sleepers som formar verkligheten med sin konsensus - varav dessa måste vägledas och styras. http://www.youtube.com/watch?v=wtq7L2zphPQ Och teknokratin har ju filialer som 'syndikatet' och new 'world order' mot mystikernas flummande, hur går konflikter till där? Och hur får man in det med vampyrer och varulvar här? Dom existerar ju i samma spelvärld? Grejen är att du INTE kan sitta på kammaren och göra något eftersom du måste ut och ändra konsensuset hos vanliga människor "sleepers" för att ändra verkligheten. Men ja, Matrix metaforen är bra och det är exakt så som Virtual adepts fungerar :)
God45: Syndikatet, New World order och så vidare är olika avdelningar inom The Technocracy på ett sätt men de driver samtidigt sina egna agendor och har egna mål som fungerar bra nog med de andras för att alliansen skall hålla. De är betydligt mer sammanhållna och organiserad än Traditionerna som med ett par undantag är mycket lösare. Konflikter handlar om att från kontroll över media till kontroll över viktiga tillgångar till öppen krigsföring, men allting i syfte att ta kontroll över konsensuset.

Medan Mages är viktiga i Vampires metaplot (se, Week of nightmares, Klan Tremere och The red star) och dyker upp i werewolf och demon metaplotsen... Så är inga av de andra viktiga i Mage. Alls. Alltså, The Technocracy skyddar vanliga människor från monster MIB style men Vampyrer och goblins och skit är bara sidoeffekter av folks tro och folks undermedvetna. Det är inte viktigt alls. Och en vanlig spelargrupp har en vettig chans att ändra konsensuset nog att vampyrer slutar finnas.

Kärlekscraft: Så egentligen borde 'Mage' vara ett enskilt, egna spel med sin egna värld?

God45:Jupp! Men då hade det ju sålt sämre ;)

Det enda bra med att det är samma värld är just Week of nightmares grejen som är 250% ren awsome!

Ymir: Jag har funnit att Mage: Sorcerers Crusade synkar väldigt mycket bättre med Vampajjer etc än Mage: the Ascension gör. Sorcerer's Crusade är dessutom ett astufft spel i allmänhet, så det är väldigt bra alternativ om man vill köra Mage men få med mer WoD-element i det.
 
Top