Nekromanti Att spela Neotech seriöst

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hejsan.

Jag köpte Neotech för, hmm, ett och ett halvt år sedan. Har försökt dra upp en kampanj flera gånger, men det blir alltid fel. Varför? De satans tabellerna.

Hur man än försöker så blir det alltid skadade karaktärer. Minst en tredjedel hamnar i fängelse, och resten blir antingen psykiskt skadade (Ob52T6 psykokryss någon?) eller knarkare.

Jag vill inte heller strunta i tabellerna, eftersom karaktärerna, hur skadade de än blir, är för sköna för att slängas bort.

Så det blir alltid, mer eller mindre, den mest osannlika gruppen som man kan hitta på, och allt urartar i humor.

Någon som har ett tips på hur jag ska göra, eller kan länka till ett seriöst äventyr?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"Jag vill inte heller strunta i tabellerna, eftersom karaktärerna, hur skadade de än blir, är för sköna för att slängas bort."
:gremlaugh: Jo, neotechs karaktärsgenereringsystem är underbart! Men jag kan förstå ditt problem, det lättaste är att strunta i de allra värsta resultaten(jag tillåter frekvent mina spelare att slå om på nackdel-tabellen), vill man inte det så kan man se till att minimera risken för att hamna i fängelse och så. Prova helt enkelt att göra karaktärer som tar de sysselsättningsperioder som har minst konstiga händelser.
Men, jag föreslår ändå att du tillåter omslag på tabellerna ifall ni skall spela seriöst. Det är inte fusk att slå om! :gremsmile: Det är bara tidsbesparande, det är lättare att slå om några slag än att slå om en karaktär!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Händelsetaballerna

Händelsetabeller är minst sagt skumma. Antingen så använder du en skopa godtycke istället för att slå 1T100 när du använder tabellerna, eller så använder du boningens händelsetabeller för Neotech 2.

När vi gjorde karaktärer till Neotech så använde vi följande metod. Spelaren slår 1T100, SL avläser tabellen. Passar resultatet in så får det vara, är det orimligt eller opassande så slås tärningen om tills man blir nöjd.


/Naug, har erfarenhet av seriöst Neotechspelande
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Teh FlipFlop™

Man slår helt enkelt en T100 och använder vilken siffra man vill av de två som tiotal och det andra som ental. Sen kan SL eller spelaren eller båda välja av de båda resultaten. Brukar vi köra på när vi vill ha lite mer styrd karaktärsgenerering.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag låter mina spelae slå om om dom t.ex hamnar i fängelset.
Men fängelse vistelser kan göras till väldigt intressanta kampanjer.T.ex 2 Rp's sitter i fängelse och har 2 vänner utanför.På deras permissioner planernr rp'erna en flykt.Om rollpersonerna inte får nån permis kan man låta en av dom ha en insmugglad satelittelefon med denna kan man också komma överäns om saker.Flykten brukar bli Väldigt rolig att spela och spelleda.

Renisis.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
eller knarkare.

och?

gå hem och läs Junky av William S Burroughs. Kom sen tillbaka och hävda att det inte går att spela seriöst med narkomaner som rollpersoner. Då kan jag skälla lite mera på dig :gremwink:

I övrigt så är det ju bara att låta spelarna slå om allt de inte är nöjda med. Så gör jag. I alla fall om de från början förklarar för mig vad de vill spela för person. Har de ingen aning får de helt enkelt ta vad de slår fram. Blir det dåligt så börjar de om, nu med ett större humm om vad de vill ha för rollperson.

chrull
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Seriösa rollpersoner

Fuska utav bara helvete...

Bortse från taskiga händelser eller hitta på egna varianter av dem.

Något som kan vara kul för spelarna är att helt enkelt göra rollpersoner till dem och dela ut dem vid kampanjens början. Gör dubbelt så många RPs som spelare och slå därefter slumpmässigt vilka RPs som kommer att användas. På så sätt kan du som SL styra hur RPna blir och deras förutsättningar för kampanjen. Samt att du kan lägga in personer och händelser i deras bakgrund som senare i kampanjen flyter upp till ytan vid diverse tillfällen. De rollpersoner som inte spelas från början kan klämmas in senare när de andra rollpersonerna dör eller som SLPs.

Men det kräver naturligtvis att spelarna kan tänka sig att spela färdiga rollpersoner.

/Patrik
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
är man kriminell åker man i fängelse!!
fan därför lagen finns till... de får skylla sig själva

det jag stör mig på är alla dessa hackers och playboys med 15 i automatvapen 15 i pistol och 15 i gevär från början.
det är det dåliga tycker jag.... ska man lira neotech måste man göra det rätt seriöst.
hur kul ere med 4 helt gröna gubbar som har köpt interdynamics 15mm AMR anti-tank picka??

man måste inte vara powergamer!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
hur kul ere med 4 helt gröna gubbar som har köpt interdynamics 15mm AMR anti-tank picka??

Det är meningena att spelledaren skall stoppa detta, om det känns fel. Det finns inget som säger att karaktärerna får tag på den utrustning de vill ha, och det finns inte heller något som säger att spelarna inte behöver motivera varför de ska höja en viss färdighet.

Så, om inte spelaren kan ge bra anledningar till varför hans karaktär skall ha 15 i alla vapenfärdigheter och de bästa vapnen så får han inte det heller. Punkt.

/RipperDoc - allergisk mot dylika karaktärer
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Så, om inte spelaren kan ge bra anledningar till varför hans karaktär skall ha 15 i alla vapenfärdigheter och de bästa vapnen så får han inte det heller. Punkt

Dessutom...så är inte rollspel en kamp mellan SL och spelare om att spelaren ska få sin RP så fet som möjligt medans SL försöker motverka det...har man hamnat där är det dags att ta sig ett snack i gruppen. Förhoppningsvis så har SL och resten av gruppen samma uppfattning i huruvida det är kul med en grupp osociala totalt obildade mördar och tridsmaskiner eller inte...
 

Khamero_UBBT

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
6
Location
Maj
det gäller mycket på spelledaren på hur karaktärerna blir. jag säger bara till mina spelare att om jag inte gillar något eller något inte passar enligt min mening så ändrar jag det. visserligen får många slå om, men en av mina karaktärer fick fängelse direkt på sina arbetsperioder. det gillade jag inte. och faktiskt, det finns inga skäl till att en kirurg ska ha ett CWS M.50 snipergevär. däremot en mindre pistol/k-pist borde gå OK... oroliga tider vet ni =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
En av mina spelare gjorde en gängmedlem med 15 i Stridsrustning och Vapensystem. Han försökte motivera det (inte så kraftigt dock) genom att killen var en hängiven VR-spelare i den lokala arkaden. ,-)

Det slutade med att han fick nivå 12 i stilett istället.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"det finns inga skäl till att en kirurg ska ha ett CWS M.50 snipergevär. däremot en mindre pistol/k-pist borde gå OK... oroliga tider vet ni =)"

K-pist? Sådant kräver ju någon speciallicens, åtminstone funkar inte en enkelskottslicens, som är den enda lincens en kirurg eller annan civil person i normala fall kan få tag på. Dessutom kan det vara svårt att motivera nödvärn med en k-pist. K-pistar är ju nämligen inte självförsvarsvapen utan utpräglade massmördarvapen som relativt enkelt kan smugglas in på offentliga platser.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vadå licens

Har du alldrig hört talas om "The right to keep and bear arms"???

Sedan vill jag påstå att majoriteten av de kpistar och karbiner som säljs i USA säljs just för självförsvar eller "Home defense". (I vissa stater med strängare vapenlagar så får de dock bara säljas i enkelskottsvarianter.)

Sedan så finns det egentligen ingen större anledning (om man utgår från nuvarande vapenlagar) att tro att ett .50 prickskyttegevär skulle vara mer olagligt än vilken grovkalibrig älgbössa som helst.

/Bjorn
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
I Amerikat, kanske

"Sedan vill jag påstå att majoriteten av de kpistar och karbiner som säljs i USA säljs just för självförsvar eller "Home defense"."

Pratar du nutid eller 2059?

I vilket fall struntar jag faktiskt högaktligen i huruvida amerikanerna, både år 2059 och 2003, får bära omkring på pansarskott, kulsprutor och slangbellor eller inte. Amerika är en liten avkrok 'numer' (år 2059, that is). Det är Europa som är världens mittpunkt.

"Har du alldrig hört talas om "The right to keep and bear arms"???"

Jag har hört talas om rkba. Amerikanskt tjafs, typ.

"om man utgår från nuvarande vapenlagar"

Minsan. När jag talar om Neotech föredrar jag dock att utgå från Neotechs förutsättningar. Det kan ju hända att de är de samma, men jag tycker ändå du borde utgå från Neotech istället. Då skulle du exempelvis kunna läsa det här.

Jag minns inte riktigt, men jag har åtminstone för mig att både jakt- och prickskyttevapen enligt Offensiv inte går under enkelskottslicens (eller möjligen jaktvapen, föresten) utan under någon speciallicens, precis som automatvapen, av rätt naturliga skäl, nämligen att man inte vill att jättefarliga vapen, som är ganska 'overkill' för nödvärn som i princip är enda anledningen att en normal civil ska få bära vapen offentligt, ska bli lättillgängliga. Jag menar; hur svårt skulle det annars vara för vem som helst att skaffa sig en rejäl bössa, smuggla med sig det till ett hustak någon kilometer bort från sitt mål, som är en 'viktig' person, och skjuta bort skallen från honom med hjälp av bössans sofistikerade riktmedel? Med lite träning så skulle saken vara biff. Eller varför inte bara skjuta ihjäl en massa vanligt folk i folkmassorna? Det kräver ingen träning alls.

Nej. Pistoler räcker gott och väl i nödvärn. Man behöver varken ett krypskyttgevär, en automatkarbin eller en k-pist för kunna försvara sig mit rånare, utan det är främst folk som mördar för att få mat på bordet som behöver sådana vapen. Just därför kan en vanlig civil inte skaffa sig något sådant utan en rikigt bra anledning.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: I Amerikat, kanske

nu är det ju faktiskt så att det idag pågår en strid om att pistolerna ska bort. En pistol du kan gömma och gå runt med på stan är inte till någon nytta. Ett gevär duger bra för att försvara ditt hem, dessutom så är det gevär man jagar med...


chrull - stressad
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: I Amerikat, kanske

Enligt Interpols lagstiftning är även enkelskotts prickskytegevär i allmänhet tillåtna. Gränsen går egentligen bara vid hur automatiskt vapnet är, och det grundar sig på att automatvapen kan vara mycket dödliga i stadsmiljö trots otränad skytt. Visserligen kan särskilda vapen som absolut inte får komma ut på vanliga marknaden klassas som farlgit och hamna utanför dessa licensregler, men det är ovanligt.

Varför låter man då folk ha prickskyttegevär för självförsvar? Saken är den att folk som licensierar sig går med på att bli registrerad. Bara det är något positivt för Interpol. För det andra kräver mord medelst prickskyttegevär betydligt mer kunskap och disciplin än att springa fram och hålla in avtryckaren. I slutändan är det dessutom ändå så att de som avser mörda viktiga personer inom samhället skulle ha tillgång till vapen och kunskap oavsett hur licenslagarna såg ut. Licenslagarna riktar sig inte mot denna typ av brott. Automatvapen vill man ha bort från gatorna för deras stora förstörelsekraft, precis som sprängmedel.

Att sedan Interpols regler är olika på ställen är ju uppenbart (för att svara lite på Björns inlägg). Faktum är dock att vapenlagstiftningen blivit något hårdare i stora delar av Nordamerika sedan Interpol instiftade sina vapenlagar, och det trots att de flesta länderna i Nordamerika som följer Interpollagarna har lättat på lagarna; det är betydligt enklare att få en automatvapenslicens i Nordamerika än i Europa. Att det sedan finns stater som anammat "The right to kepp and bear arms" fullt ut är en annan sak. In Texas finns i praktiken inga vapenrestriktioner alls (bortsett från nervgaser, pansarvagnar och liknande, men även där är lagarna betydligt mer förlåtande).

/RipperDoc - som inte håller med om att Amerika är en avkrok :gremcool:
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
eftersom vi lirar mest eon så e vi inte särkillt vana neotech lirare.. vilket resulterar i lite extra powergaming T_T
att många spelare kan reglerna bättre än SL e inte heller ngt plus, men mina skräck exempel från innan handlar om det förflutna tur nog -_-
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
för just självförsvar vill USA hellre att folk köper automatkarbiner och kpistar, för de kan inte döljas...

vem kan gå omkring med en m16 på stan??
inte särkilt praktiskt för den vanliga skurken, däremot så e en glock 73 som passar i en armskena lite mer attraktiv!
fast detta e ju USA inte europa
 
Top