Eon Att spela med (och som) barn

DomesticDude

Veteran
Joined
17 Sep 2023
Messages
3
Har någon spelat Eon med barn? Mina barn är 6 och 8 år gamla och jag vill börja introducera dem till rollspelande. Det spelet jag spelat mest när jag var yngre och den världen jag förälskat mig mest i är Eon och Mundana, därför tänker jag att jag skulle vilja spela det med dem. Eftersom de är ganska små än så länge tänkte jag försöka skala bort vissa regler, och spela småskaliga äventyr där de skall leta upp en grannes försvunna kossa, försöka hitta svamp till middagen och så vidare. På så vis kan man introducera världen för dem i ministeg och lära dem spela karaktärer bit för bit. Inte så mycket strid och politik, utan mer torpliv i skogen.

Jag tänker mig att det hade varit mest intressant för dem att spela barn, och det hade gjort det mer motiverat att skapa de här miniäventyren för dem då, men karaktärsskapandet verkar vara väldigt centrerat kring vuxna. Är det någon som har tips på hur man skapar barnkaraktärer?

Är det någon som spelat Eon med barn och har allmänna tips på upplägg, hur man skall tänka och så vidare?
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Har inga barn, och har inte spelat med barn i den åldern heller, men... Jag tänker på att är det inte lite av ett problem för barn i den åldern att skapa rollpersonerna? Dels är ju RP-skapande i just Eon ganska tidskrävande jämfört med andra rollspel, dels känns det som att ganska många resultat på händelse- och bakgrundstabeller innehåller inte så barnvänliga saker. Så om jag skulle vilja introducera Mundana för barn i lågstadieåldern skulle jag förbereda rollpersoner åt dem, med input från barnen (t ex, folkslag, arketyp/yrke). Sen skulle jag väl överhuvudtaget inte se Eon som det mest nybörjarvänliga. Varför inte ta ett rollspel som är bättre anpassat till deras ålder? Du kan väl ta typ Sagospelet Äventyr eller liknande, och krydda med lite material från Mundana snarare, om du jättegärna vill att de ska spela i den världen.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
Även om det går att komma runt problemen vid RP-skapandet (tabeller med "less than child friendly" resultat osv), exempelvis genom att du skapar rollpersonerna åt spelarna, så är jag, likt Lanina, skeptisk till om Eon borde vara det första rollspelet som du introducerar barnen för.

Har inte barn själv, men rent spontant tror jag systemet är för komplext för barn på 6 och 8 år gamla – även om vi helt eliminerar stridssystem och liknande. Formuläret har väldigt många färdigheter och ett system med "exploderande" tärningar där man kan behöva räkna samman en mängd olika mindre valörer till summor på 20+ känns som ganska avancerad matematik för barn i denna ålder.

Om det är ett måste att spela i Mundana tror jag det kommer bli enklare om du använder spelvärlden men sedan använder ett mer barn/nybörjarvänligt system. Hjältarnas tid har jag för mig är väldigt nybörjarvänligt tex och har för mig att misslor redan finns i den världen så det finns redan lite cross-over.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag spelade Eon med min 10-åriga dotter, barndomsvän samt sambon. Vi spelade i ungefär 5 år aktivt (där vi testade lite andra spel också).
Det fungerade väldigt bra. Hon förstod snabbt konceptet med ObT6 och det blev ett roligt element på spelkvällarna när hon slog multipla sexor.
Striderna simplifierade jag i början genom att rollpersonerna slog sitt färdighetsvärde mot motståndarens färdighetsvärde. Om RP vann så oskadliggjorde dom motståndaren, om motståndaren vann så knuffade han bort RP osv.
Men det tog inte lång tid innan vi började köra med samtliga regler. Några av de bästa minnerna var faktiskt när dottern kröp runt och inte lyckades stoppa blodflödet för att senare svimma av pga det vilket ledde till mer missöden.

Jag märkte att dottern skapade starka band till mina NPCs så jag la ner extra tid på att ge dem personlighet och återintroducerade dem i flera år framöver.
En NPC har blivit så "känd" att hon fortfarande pratar om honom ibland, trots att hon är en tuff 17-åring nu ;)
Fick faktiskt ett samtal förra veckan där hon frågade om hon och hennes pojkvän kunde få köra ett äventyr (han har aldrig testat). Det förvånade mig lite eftersom hon haft en ganska stark personlighetsutveckling sedan puberteten och har mest himlat med ögonen sista året.

Så mina tips skulle vara:
Underlätta stridsreglerna (om ni ens ska ha några alls i början), om ni ska köra spännande strider så kan regler introduceras då och då för att få till en lagom sluttande inlärning.
Skapa roliga NPCs som återanvänds under flera äventyr.
Var inte rädd för att använda ObT6-systemet. Kan hända att dom tycker det är väldigt roligt.
Använd riktiga mynt (jag reducerade alla priser med 1/10 eller 1/100 så att guldmynt var mer värda och köpte utlänska mynt på tradera som jag polerade upp). Dottern fick sin egen pengapung där hon hade sina guldmynt. (Koppar och silver rollspelade vi bara eftersom det var mindre viktigt)
Låt dom köpa sina egna tärningar och välja färger. (Dottern älskade det).
Printa förenklade rollformulär om möjligt (Jag gjorde mina i photoshop, tog bort lite lull-lull, slängde in lite feta bakgrunder med drakar osv. Väldigt stimulerande. Succen var när jag skapade en 12-sidors bok men illustrativa bilder på varannan sida.
Ha med en vuxen som guidar spelmötet. Den vuxnas roll är inte att leda, utan endast komma med lite enkla förslag för att få rollpersonerna på rätt väg utan att SL måste vara övertydlig med hur railroadat det är.
Och på tal om railroad, jag vet att alla "veteraner" hatar det. Men jag körde railat 100% för dottern. Skapade episka konflikter, twistar och t.o.m. laddade ner bilder från nätet som jag visade på TVn när de kom in i en spindelinfesterad grotta eller ett spökigt slott.
Finns mycket "fantasy ambience" på youtube, och är du premiummedlem så slipper du reklamavbrott mitt i allt.
Vi köpte även en oljelampa som dottern alltid tände inför spelmöten, för att få henne att känna sig mer delaktig.

Hoppas det går bra.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Glömde en detalj.

Jag simplifierade rollspelskapandet. Dottern tyckte inte alls det var spännande att spendera 4 timmar med att slå i händelsetabeller.
Välj ut 3 händelser per tabell och låt dem välja mellan dem eller liknande.
Och ge dem inga nackdelar eller dåliga händelser i början, tror de är för unga för att tycka att det är kul.
Min dotter brukade välja att ha ett eget hus, äga en häst och sådant. Det funkade bra.

(Insikten att spela en "nerfad" rollperson började infinna sig runt 15-års åldern för dottern)
 

Saltpappa1

Veteran
Joined
28 May 2023
Messages
3
Jag har spelat en del med mina barn och deras kompisar och vi startade med Hjältarnas tid. Den minsta var 10 år då och det har funkat jättebra. Enkla regler och rollperson gör man väldigt fort.
När de blir lite större tänkte jag introducera de för Eon.
 

DomesticDude

Veteran
Joined
17 Sep 2023
Messages
3
Jag spelade Eon med min 10-åriga dotter, barndomsvän samt sambon.

...

Tusen tack! Jag glömde het bort att jag skapat den här tråden men det var exakt något sånt svar jag var ute efter.

Jag har en idé av att de skall spela två syskon på ett torp ute på landet och introducera dem långsamt till spelvärlden genom att göra ärenden som att plocka svamp, leta efter ett bortsprunget djur osv. De kanske stöter på någon missla eller går vilse i skogen. Så får rollpersonerna växa upp medbarnen och man introducerar mer och mer avancerade strider och färdigheter med tiden. Tanken med att deras rollpersoner är barn är att det som barn kan vara svårt att spela vuxen, tänker jag.

Scenariot jag har tänkt ut är att barnens familj är daaktroende i Soldarn. De tvingades fly från sitt hus och flytta upp i skogen vid fötterna av ett bergsmassiv när deras mor blev fängslad på grund av sin tro. Där lever de lite i skymundan och försöker sköta sig själva. Det är de två barnen, pappan i familjen och en storasyster. Det finns också en storebror men han är nästan vuxen och är borta långa perioder. I takt med att barnen blir större kan man skala upp scenarierna från att vara små lokala problem som barn kan lösa, till att handla om längre scenarier där de får reda på vad deras bror egentligen pysslar med, där de försöker leta efter sin mor, där de blir involverade i korstågen osv.

Jag har lånat Sagospelet äventyr och läst igenom det men jag var inte förtjust i det. Båda mina barn är väldigt utvecklade kunskapsmässigt för sin ålder och ligger något år före i både läsförståelse och matematik så jag tror inte det skulle vara några problem för dem att förstå OB systemet, dessutom så kan man alltid slå och räkna tillsammans.

Tack igen för ditt engagerade och informativa svar, det har hjälpt mig i mina tankar.
 
Top