Nekromanti Att spela livsval

Arvid

Warrior
Hur spelar man en ”personlig livsresa” på ett intressant sätt? Det vill jag att den här tråden ska handla om.

En av mina spelare har haft en karaktär i en väldigt lång tid, och nyligen gick det upp för oss att det skulle passa utmärkt för denna karaktär, låt oss kalla honom Leon, att definitivt ta beslut om hans inställning till en rad frågor som dykt upp under spelet. Låt mig först nämna något om dessa frågor, för att sen komma in på mitt problem.

Leon har blivit en av sin tids mest farliga krigare. Han tänker som en soldat, är oerhört realistiskt, och bedömer ständigt utsikterna för olika företag. Kanske är detta orsaken till en av motpolerna i hans karaktär: Vilka ändamål helgar egentligen medlen? Och vilka ändamål är man beredd att kämpa för, även om allt talar emot att man ska lyckas? För Leon kan vara oerhört kallblodig, till den grad att även hans vänner tycker att han kan bli obehaglig, om det krävs för att lösa deras problem. Och vad händer egentligen med en själv när man är beredd att göra vad som helst för att nå målen, oavsett hur godartade dessa mål kan tyckas? (Allt detta ser jag för övrigt som temat i nya Batman-filmen). Samtidigt är han pragmatiker. Om hans vänner står inför oöverkomliga problem så kommer han att lösa dem, även om det kräver att han i hemlighet sluter avtal med deras fiender.

Leon är också andligt splittrad. Han har länge gått i templet, där man predikat alla människors lika värde inför Skapelsen, betonat besinning och behovet av att komplementera varandra. Hans ideal har dock dragit honom åt ett annat håll, och han har blivit lockad av att slå följe med den maktlystne Herr Custani. Denna herreman har samlat en mängd mäktiga män runtomkring sig och utlovar dem alla makt och ära i en ny ordning. Ett nytt rike kommer att födas, som lovar välsignelse och rättvisa, men bara till de som är förtjänta av det, de som kämpar för det. Världen är född i stål och eld. Leon lämnade till och med sina vänner för denna Custani. Han har inte behövt välja mellan dem ännu, men det skulle sannerligen bli ett svårt val.. Och vad vill han egentligen själv, för sin egen del? Han har alltid strävat efter att bli den största av alla krigare. Och då är sannerligen Custani en rättmätig allierad. Men, när allt kommer omkring, hur mycket är det värt?

Så, jag funderar över hur man fångar den här typen av situation i rollspel? Jag har några ideer. Dels, till skillnad från böcker, så måste dessa val gestalas i dialoger och konkreta val snarare än i en inre dialog. Men på vilket sätt? Jag funderar om man skulle sätta honom inför allt svårare och svårare situationer. T.ex. Han ska ordna upp en sak åt Custani, något som kommer ge honom rikliga belöningar. Men han kommer att vara tvungen att begå hemskare och hemskare handlingar för att nå dit. Någonstans måste han sluta, eller så kommer han att ha förändrat sig själv. Eller så kunde man inrikta varje scenario på ett centralt val, typ, väljer du lojalitet till dina vänner eller egen berömmelse? är du beredd att lämna det lokala templet (och därmed förlora respekt från din egen familj)?
Sen undrar jag om det är intressant att använda någon typ av regelmekanism? Jag anser att begränsningar är centrala i all typ av improvisationsteater. Man behöver något som är intressant att reagera på. För mycket frihet är inte intressant för fantasin. Så jag är lite orolig att man ger honom en massa omöjliga val och säger: välj ett av dom här. Och att han känner att det finns för lite begränsnignar och att det därför bara blir godtyckligt vad han väljer. Är det något man kan undvika genom någon typ av mekanism?

Jaja, ni förstår vart jag vill. Förslag om hur man spelar den här typen av situationer.

Genesis

Ni dés ni maître
Du har tur. Det finns en otrolig massa text skriven om just det här. De val du talar om kallas för "bomber" på svenska och "bangs" på engelska, och är centrala inom den spelstil som till exempel jag och Måns här på forumet älskar. Min egen favoritlänk gällande bomber är den här.

Jag skulle gärna skriva mer, men jag har inte tid just nu, så detta blir ett sån't där tråkigt "läs det här"-inlägg. Men jag återkommer senare.

Mogger

Hipsteranka
Kolla först Genesis länk. Bomber är väldigt viktigt, men de måste ha en flagga att reagera på. Flaggan i det här fallet är de frågor som Leon brottas med. En typisk bomb i sammanhanget är den du nämner själv, en konkret situation där Leon ställs inför valet att följa sina vänner eller Custani (men som sagt, kolla Genesis länk först).

Det är ditt jobb. Utöver det så har spelaren ett jobb, och systemet har ett. Spelarens jobb är att verkligen vara involverad i sin karaktärs val. Om det är honom likgiltigt vad han väljer finns det ingen mening med att spela på det här viset. De flesta spelare är iofs intresserade av val och konsekvenser, och utifrån din post verkar det inte det här vara ett problem. Då är spelarens jobb att konkretisera vad han finner intressant. Dina bomber, spelarens flaggor. Är det du eller han som kommit fram till att det är intressant ett intressant dilemma? Det vanliga är att spelaren väljer vilka typer av "livsöden" han är intresserad av. Spelaren svarar helt enkelt på frågan "vad handlar min karaktär om". Om svaret är "helgar medlen målet? Alltid?" så är ni hemma. Då återstår bara den regelmässiga biten.

Solar System (regelsystem som först dök upp i The Shadow of Yesterday) har alla spelare en eller flera Keys ("livsöden"). Leons Key skulle kunna vara "Key of Justice" eller liknande. Spelaren skulle då få poäng för att göra rätt. Beroende på hur svår situationen är skulle han få fler poäng. "Att göra rätt men sätta sina nära i fara" skulle vara ganska högt upp. Men det riktigt intressanta med det här systemet är det som kallas Buy Off. Den formuleras som en antihandling - "att göra fel". Då får karaktären mest XP. Systemet uppmuntrar alltså spelaren att vända upp och ner på sin karaktär.

Det finns fler möjligheter. En annan mekanik är att välja något som står i motsatsförhållande till det moraliska. Något som gör karaktären dubbelbottnad. I Leons fall kanske det är tvivel?

Men egentligen behövs det nog inte någon mekanik i det här fallet. Kanske skulle det tom kännas märkligt att slänga in det nu. Vilket spel spelar ni?

Nässe

Myrmidon
Hmm jag vet inte om jag är ute och reser men jag tycker du verkar lösa problemet rätt bra själv... Jag ska babbla på lite så får vi se...

Leon är en farlig krigare som blir allt bättre på att slåss. Dessutom är han pragmatisk och kan strunta i moral och vänner för att nå sina mål.

Han är med i en kyrka som betonar lika värde men gillar inte dem och attraheras av den maktfulla ondingen Custani.

Vad är motpoolen som du pratar om? Mot vad ställs han pragmatism, maktlystnad och allmäna farlighet? Är det karaktären som har andra sidor som inte du nämner eller har ni i gruppen en överenskommelse om att man spelar ju hjältar och de tycker så här och så här...?

Ja, jag tänker utgå från att det finns en motpool, något som tyder på andra sidor hos honom... I så fall borde det finnas en person eller sak som representerar detta för honom- en syster, en käresta eller något som ÄR detta för karaktären, kanske, eller? (Utan representation i spelvärlden så finns det ju liksom inte...)

Jag skulle göra precis som du säger- ställa honom inför ett val mellan konkreta saker som symboliserar hans inre sidor. Tänk om Custani erbjuder honom obeskrivlig makt- om han offrar sin syster till demonerna...

Tänk om Leon av en slump (på ett sätt så ingen kan tro honom och hjälpa honom att välja) får reda på att Custani med hjälp av en oövervinnerlig (alltså verkligen oövervinnerlig...) arme kommer att utplåna templet och alla dess anhängare... Väljer han sin pragmatism och sin maktlystnad eller väljer han sin tro och sin familj och går under med dem...?

Gör valen omöjliga att komma undan (att ej välja leder också till konsekvenser), gör dem tidsbundna (armén kommer om två dagar) Ställ saker på sin spets, ge ingen hjälp av godhjärtade slp, grilla honom med situationen, luta dig tillbaka och låt spelaren/ Leon handla, se honom vrida sig på kniven...

En sak jag skulle gjort som SL är att spalta upp vad Leon OCH spelaren bryr sig om i spelvärlden, detta är magneter som man kan krocka in i varandra och få honom att göra val som i spelvärlden representerar hans inre resa...

Då kan du också se om karaktären faktiskt har två sidor... Vad exakt är hans andra sida, alltså inte bara adjektiv på ett gammalt formulär, utan vad har hans aktuella val varit i spel, och kontakter, vänner etc...

Tänk om det är så att ni som spelgrupp undrar om den här karaktären verkligen är en sån ond jäkel som han verkar vara... och inte kan tro era ögon- men att han egentligen är rätt ensidig? Var finns dubbelbottnaden, hos er eller hos karaktären... han kanske bara är genomond? nej, så tror jag inte att det är... Men det skulle kunna vara så...

Som sagt, sätt honom inför val och luta dig tillbaka- svåra val, det svåraste du bara kan tänka dig- låt valen ändra världen och honom, varför inte, det är kul.

Jag hade personligen inte slängt in nya regler för detta, men du kan ju alltid kolla på Tsoy och Sorcerer och bangs och alltihop... (Det är alltså bangs jag refererar till ovan...)

Ett nytt rike kommer att födas, som lovar välsignelse och rättvisa, men bara till de som är förtjänta av det, de som kämpar för det. Världen är född i stål och eld. Leon lämnade till och med sina vänner för denna Custani. Han har inte behövt välja mellan dem ännu, men det skulle sannerligen bli ett svårt val..
Låt honom välja!

Gör det omöjligt att komma undan! Gör en yttre representation av inre drivkrafter. Ta en person i spelvärlden som står för det ena och en för det andra- ge valet enorma konsekvenser och släpp honom lös...

Ja, jag säger nog egentligen inget annat än- kör på som du verkar ha tänkt från början. Jag tycker det är lätt att fastna i en fälla när man spelat länge med en kampanj- att man håller tillbaka för stora avgöranden och förändringar- se det här som en uppmuntrande spark i baken- kör över honom!

Nässe

Myrmidon
Hur spelar man en ”personlig livsresa” på ett intressant sätt? Det vill jag att den här tråden ska handla om.
Det här tycker jag är en grovt intressant fråga- och mycket av vad som blir meningsfullt för mig i rollspel.

Ofta tycker jag att man inte heller riktigt kan förutse vilka karaktärer som blir intressant, och som utvecklas på ett roligt sätt, ibland blir asplatta tradiga enkelspåriga jäklar skitspännande efter två pass eftersom karaktären gör något som man inte ens själv kunde ha förutsett..

Sen tycker väl jag sådär generellt att man skapar grogrund för "personlig livsresa" om man

<ul style="list-style-type: disc">[*]har en handling som involverar/ snurrar runt detaljerna som står på rollformulären (de viktigaste slp etc är personer som spelarna skrivit som systrar och bröder etc på formuläret)
[*]tillåter saker i världen att förändras av val som spelarna gör åt sina karaktärer
[*]är öppen för att karaktären vill åt ett annat håll än spelaren tänkt sig
[*]kan meta-fundera i gruppen om vilken sorts lufsig figur ens karaktär egentligen är
[*]byggt en karaktär som faktiskt bryr sig om saker som en vanlig människa gör
[*]om man låter oilka delar av karaktären ta gestalt i spelvärlden som slps
[/list]

Detta är väl egenligen bara gammal skåpmat men såhär tänker jag.

Sen har jag själv rätt svårt för att se vad som kommer att bli intressant eller ej, känns nästan som slumpen ibland...

Känns ju också som att man måste ge sina karaktär tid.. och fortsätter man efter många spelmöten att investera energi och inlevelse i sin karaktär som upptäcker man väl sidor förr elelr senare... Tror jag...

Att ens karaktär blir ifrågasatt och ställd på sin spets av spelvärlden skapar ju också ställningstagande som gör små etapper på personliga resor...