Nekromanti Att spela Lexicon

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Hejsan,

Jag vet att en hel del Rollspel.nu-människor har spelat Lexicon, och jag har en fråga: Är det någon som vet något bra sätt att hantera att spelare hoppar av eller att nya vill hoppa på?

Krille, till exempel, har väl kört Lexicon till Skymningshem; hur har det funkat där? Är det bara att trycka in nya människor som vill vara med efter att spelet börjat, eller ska man ha ett fixt antal spelare och lägga till en när en annan slutar? Det är irriterande med referade inlägg som aldrig skrivs i för att man är för få spelare på slutet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har aldrig provat att stoppa in nya spelare, men däremot så händer det lätt att spelare hoppar av. Det sades aldrig formellt, men vad som hände i praktiken var att från och med den avhoppade spelarens sista bokstav så blev det en spelare mindre och därmed ett färre inlägg per bokstav. Det borde nog gå att hantera nya spelare på motsvarande sätt.

Refererade inlägg på slutet är nog något man får leva med, såvida man inte stoppar in en ställföreträdare som fyller i.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Ställföreträdare

Refererade inlägg på slutet är nog något man får leva med, såvida man inte stoppar in en ställföreträdare som fyller i.
Det är faktiskt något jag har funderat på inför kommande Lexikon från min sida.

Jag har läst om alternativa regler där man förutom att skriva nya artiklar också kan kommentera andras artiklar på samma bokstav. En annan variant är att ha dubbla uppsättningar personer, så att man har en som skriver lexikonet och en som kommenterar. Då kan lexikonet vara gammalt medan kommentatorerna är nya studenter som lägger till fakta till ordlistan.

Något liknande funderar jag på. Man skulle kunna ha ordinarie spelare som är med från start, säg 6 stycken, och om någon vill hoppa in blir de först kommentatorer. De får kommentera färdiga inlägg i samma takt som de ordinarie spelarna skriver från och med inlägget de hoppade in på, och om någon spelare hoppar av blir en av kommentatorerna ordinarie. Då slipper man "tomma" referensinlägg, i och med att kommentatorns första uppgift blir att fylla i det senaste inlägget som behövs och sedan följa med tåget framåt.

Att utse vilken kommentator som blir ny spelare skulle man kunna göra genom att se hur många kommentarer de har, låta spelaren som hoppar av utse en efterträdare eller genom godtycke från organisatörens sida om vilken kommentator som verkar mest lämpad.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,555
Location
Stockholm
Jag var ju en av de som bangade första sh-omgången. Tror jag missade en eller två omgångar pga Påskbesök hos internetlösa päron (eller vad det var), och sen kom jag aldrig in i det hela igen.

Antar att det är risken med ett spel som löper under lång tid och dessutom kräver en del ansträngning.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Hastighet

Vad hade ni för hastighet? Var det 29 bokstäver med ett inlägg per vecka eller snabbare?

Jag tror att man kan tjäna på att dra ner antalet omgångar, men inte nödvändigtvis genom att öka inläggshastigheten. Att köra "ABC, DEF..." där man skriver på en av "A, B eller C" första veckan tror jag är smart. Att köra alla 29 bokstäver med ett inlägg per dag eller så tror jag gör att folk missar ganska snabbt, även om hela lexikonet bllir snabbare klart.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Är det någon som vet något bra sätt att hantera att spelare hoppar av eller att nya vill hoppa på?
Jag har funderat på trakasserier och/eller hot om fysiskt våld.

Det enda speciellt bra sättet jag kan komma på är att de personer som fortfarande är engagerade skapar extra identiteter som fyller i tomrummen som uppstår. Det är ingen snygg lösning, men det kan fungera för att skapa ett komplett uppslagsverk. Att ta in nya personer är svårt, eftersom ett lexicon snabbt blir ohanterligt stort, och det krävs en enorm mängd engagemang för att läsa igenom det som redan har skrivits så att man kan delta själv.

Det mest kompletta lexicon jag deltagit i är det här till Skymningshem: Andra Imperiet. Det är faktiskt komplett så när som på 11 uppslagsord. (Men i ärlighetens namn skrevs mina och Snigels sista inlägg långt efter att dödlinan gått ut, frusit ihjäl och blivit uppäten av rävar.)

Nu blev jag sugen på att spela...

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Hastighet

Jag tror stenhårt på att köra tre bokstäver vid varje tillfälle, en eller två gånger i veckan. Det funkade hyfsat i båda lexikonomgångarna jag har varit med i; tredje SHI2-omgången led av alldeles för många deltagare från början, men vi var i alla fall en del som var med ända till slutat, och Stadenlexikon gick väl... hyfsat, innan jag hakade upp mig på att vilja skriva ett överambitiöst inlägg om sapiensmekanik och så rann det hela ut i sanden för min del.

Tre bokstäver per gång ger tillräckligt med artiklar, och det är annars den enda nackdelen jag skulle kunna tänka mig med den modellen.


/Dimfrost
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Längd

Om jag startar nåt Lexicon igen så kommer jag föreslå en "ungefärlängd" på inläggen i antal ord eller tecken. Alltså, även om man vill ska man inte få hiva in 2000 ord eftersom man gör det omöjligt för de andra att ta till sig texten. Jag kan tänka mig att ett problem i början, med många spelare, var att det blev många inlägg att läsa för att hänga med. Ännu jobbigare blir det ju senare när man börjar korsreferera åt alla möjliga håll.

Då tror jag på korta och kärnfulla texter i stället, bland annat för att slippa att folk ska pusha varandra att skriva längre och längre.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Längd

Jag har aldrig varit med om det problemet, men det låter vettigt. De gånger jag har skrivit Lexicon har alla inlägg varit relativt lika i längd. Vad hade du tänkt dig för maxlängd? 300-400 ord?


/Dimfrost
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Längd

Ja, kanske nåt sånt. Själv siktade jag på 100 ord i det lexikonet jag var med i (om symbioter i Fading Suns), men det är kanske i underkant för folk. 200 ord borde i och för sig räcka för att säga det man ska.
 
Top