Nekromanti Att spela det motsatta könet

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Vi har i min spelgrupp diskuterat en del kring att spela en RP av det motsatta könet. Mitt lilla uppror om att få spela en sådan har slagits ned samtliga gånger, jag var ganska chanslös, för dålig i mitt motiverande.

MEN, måste det verkligen bli oseriöst? Har någon testat detta.
Jag är lite sugen på att göra en kvinnlig lönnmördare/förförerska...

Tacksam för tips och argument mot och för detta.

/ Creigh – Morgonpigg som vanligt
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag brukar göra det relativt ofta det blir inte oseriösare än man gör det och det kan ses som en utmaning. Ibland tycker jag faktiskt att det blir lättare då det blir större skilnad mellan dig och din karaktär.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Just att spela en förförerska låter farligt, som att det ännu lättare blir dumt.

Spela hellre en mer normal kvinna i så fall, gärna religös. :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Som Krille sa - inägget är inte EON specifikt och flyttas därför till det mer allmänt hållna rollspelsforumet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"MEN, måste det verkligen bli oseriöst? Har någon testat detta."

Nej, men om du aldrig har gjort det förr och väljer att börja med en kvinnlig förförerska/lönnmördare i en grupp som inte är särskilt förtjusta i din idé så är nog risken rätt stort att det inte går något vidare. Varför inte börja med något enklare? Själv har jag flera gånger funderat på att skapa en kvinnlig dvärg och sedan köra på som om det vore vilken dvärg som helst för att överraska övriga spelare vid något oväntat tillfälle. Skillnaden mellan manliga och kvinnliga dvärgar är ju inte större än att det går att dölja utan större svårigheter.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Själv har jag flera gånger funderat på att skapa en kvinnlig dvärg och sedan köra på som om det vore vilken dvärg som helst för att överraska övriga spelare vid något oväntat tillfälle. Skillnaden mellan manliga och kvinnliga dvärgar är ju inte större än att det går att dölja utan större svårigheter."

Ungefär så resonerade jag när jag gjorde min första karaktär som klädde sig som en kvinna men som hade all armatur som kom med en karl. And it's stuck, det är kul! :gremlaugh:


Storuggla, a sick, sick bastard
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
-How do you role-play a woman?
-Easy. I think of a man, and I take away reason and accountability.

Men parafraseringar å sido, visst går det bra att spela kvinna. Risken är att resultatet blir en parodi snarare än en person. Jag själv skulle därför hålla mig borta från de flesta kvinnliga stereotyper, framför allt från kvinnor som ska vara uttalat förföriska. En man som spelar en förförisk kvinna blir ganska otäck, oavsett om han lyckas bra eller dåligt! :gremwink:

/tobias
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Inga problem

Jag och flera andra av de jag spelar / spelade med har provat, åt båda hållern (det vill säga kvinnor som spelar män och tvärt om). Det blir inte ett dugg oseriöst om man bara spelar tillräckligt mycket ROLLspel. Vi har till och med haft fungerande romanser mellan rollpersoner av olika kön, men där båda spelarna är av samma. Det har inte känts det minsta töntigt.

Det jag pratar om nu är alltså hur seriöst / töntigt det är hos oss. Hur trovärdigt jag spelar kvinna vet jag inte, men jag har en känsla att det ligger mer i rollpersonens personlighet än i vilket kön personen har. Jag vill också passa på att hålla med övriga som har påpekat att ditt val av första försök kanske inte är det bästa, speciellt inte med den inställning som din spelgrupp verkar ha.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Det är heller ingen ny fråga."
Ja, tråden som du länkade till var inte heller precis purfärsk.. Tror du inte att det kanske uppkommit fler användare och fler tankar runt ämnet?

Tillbaka till ämnet..

Kvinna spelade jag rätt tidigt (runt 14-årsåldern, har jag för mig) och det var mest för att jag ville testa något nytt.. Alv (som hon var) hade jag spelat tidigare och även magiker.. Fast aldrig en kvinnlig alvmagiker.. Spelledaren hade inte direkt något emot det så det var bara att köra.. Så försök övertyga din spelledare, så kanske det går lite lättare att spela kvinna i spelgruppen..?

Min spelledare var också den som fick mig att ändra på spelandet.. I och med att jag var alv spelade jag lite feminint men ändå så var det en man i kvinnokläder.. Spelledaren var oftast den som påpekade när jag kanske var lite off i spelandet, som när min ickevåldsamma, mjäkige alv skulle skära halsen av någon eller när ett (orch)barn väckte hennes moderskänslor.. För hjälp så be gärna dina spelare komma med förslag eller kommentarer medan ni spelar.. Sedan är det upp till dig att ta till dig kommentarerna, men det kan vara rätt bra att fundera på dem ett tag efteråt..

Att spela förförerska kan vara rätt jobbigt.. Jag spelade en kvinna i Neotech som råkade få "manisk" på nackdelstabellen.. Min sexfixerade spelledare tyckte då jag skulle vilja ha sex hela tiden.. Jag kände mig lite småbögig när jag gick fram till killar och började ragga på dem.. Jag vet inte varför.. Det är ju rätt konstigt att det kändes så.. Skulle jag spela en manlig förförare så skulle jag ändå ragga på killar som spelade roller som tjejer, men det är väl själva tanken på att ragga på en kille som gjorde det.. Fast man kan ju ha andra problem med det också.. Exempelvis som en kille i gruppen en gång sade till spelledaren:

Spelaren: "Fan det här går ju inte.."
Spelledaren: "Vad då?"
Spelaren: "Föreställa sig Jonte som en vacker kvinna."

Gör gärna en kvinna och anspela på klyschor men hårddra dem inte.. Det vore lika dumt som att alla alver eller dvärgar skulle ha samma karaktärsdrag.. Ta gärna och studera kvinnor i din närhet som storasystern eller tjejerna i klassen.. Typ hur de för sig kroppsligt eller pratar.. Spana på tjejerna i klassen är väl annars något du gör ändå? Så varför inte kombinera nytta med nöje? :gremsmile:

Argument för eller emot att spela kvinna kan jag inte komma med.. Är dina kamrater i spelgruppen så omogna att de tycker det är oseriöst att spela kvinna så är det väl synd för dem.. Det är ju ett sätt att variera alla manliga varianter av yrkena..

Tala med din spelledare.. Fråga honom om det kommer vara någon större skillnad för honom att du spelar kvinna.. Spelar ni Eon så kan det bli lite svårare för en kvinna att slå sig fram om ni spelar "efter medeltida mått".. Vi i spelgruppen brukar ha rätt jämlika ideal i våra rollspelsvärldar.. Mest för att vi inte orkar särbehandla kvinnorna.. :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som spelade kvinna långt innan han spelade mörkhyad och ännu längre innan han gjorde en homosexuell karaktär (som han tyvärr aldrig spelat med)

PS. Jag undrar om denna tråd också kommer att spåra ur, precis som alla andra trådar om kvinnor DS.[color:"green"]
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
skapa en kvinnlig dvärg och sedan köra på som om det vore vilken dvärg som helst

ungefär så kan man göra med vilken karaktär som helst oavsett "ras". Stirra er inte blinda på könet, kvinnor och män har alla potential att uppträda på samma uppskö sätt. Lika väl som man kan spela en feminin man kan man spela en maskulin kvinna, eller en maskulin man och en feminin kvinna. Skapa en kvinnlig jägare och spela det som vilken jägare som helst, skapa en kvinnlig magiker och spela den som vilken magiker som helst osv.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Hej hej hallå!

"Det är heller ingen ny fråga."
Nej precis, den lades in under 2001 och jag läste den, jag var mer intressead av hur man ser på det nu, trots allt så händer det mycket i rollspelsvärlden, inte minst i Eon. Därför lade jag in den som en ny tråd.

Dessutom så gjorde jag det på Eon forumet då det är just Eon jag hade tänkt min kvinnliga rollperson till, trots allt så är det nog (antagligen) en ganska stor skillnad för en kvinna att ta sig fram i "dagens" neotech samhälle kontra Eon's "medeltida" samhälle.

M a o så emotser jag gärna svar som kan relateras till den tidsepok som Eon kan förväntas utspelas under.

Tack alla för seriösa svar, speciellt Han för ett mycket intressant och lärorikt inlägg.

Mvh

Creigh
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"ungefär så kan man göra med vilken karaktär som helst oavsett "ras". Stirra er inte blinda på könet, kvinnor och män har alla potential att uppträda på samma uppskö sätt. Lika väl som man kan spela en feminin man kan man spela en maskulin kvinna, eller en maskulin man och en feminin kvinna. Skapa en kvinnlig jägare och spela det som vilken jägare som helst, skapa en kvinnlig magiker och spela den som vilken magiker som helst osv."

Jo, det fattar jag väl. Men det roliga med att göra en kvinnlig dvärg var att eftersom dvärgar oavsett kön är väldigt lika och de menar jag med skägg och hela balunsen, väldigt praktiska och inte särskilt sexuella varelser så skulle överraskningen vara desto större när de övriga spelarna väl fick veta könet på karaktären. De skulle sannolikt närmast per automatik klassa karaktären som en vanlig, manlig dvärg utan att ens tänka på det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kvinnor och medeltid

Vill man vara riktigt historiskt korrekt så begränsas kvinnliga karaktärer rätt mycket även om den medeltida kvinnan inte var så förtryckt som man kanske tror. Social status, bakgrund, yrke, religion, ålder och samhällsklass påverkar också väldigt mycket. En välkänd, kvinnlig adelsdam och änka kunde ha rätt mycket att säga till om. Liksom en abedissa för ett stort kloster. En vanliga bondmora har överlag precis lika lite att säga till om som sin make.
I Eon tror jag nästan att dvärgarna har det jämlikaste samhället av alla. Antagligen ligger alverna också rätt bra till. Människorna varierar ifrån land till land.
Jag vet inte hur rå och elak din spelledare är, men en kvinnlig karaktär kan råka ut för sådana saker som våldtäkter och för den delen graviditeter.
Poängen är att det finns mängder med saker som är minst lika avgörande som könet och dessa måste du också ta dig en funderare kring.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Pinsamt sex

Jag sällar mig till "inga problem"-skocken.
Visst kan det bli pinsam stämning i spelrummet om sexuella situationer skall rollspelas, men där är det ingen skillnad könsmässigt. Är det heterosex måste ju någon i rummet, SL om inte annat, spela ett annat kön. Pinsamhetsfaktorn behöver inte direkt bli lägre om det är fråga om homosex.

Jag kan inte låta bli att le brett åt att din spelgrupp har problem med att du skall spela en kvinna, men inte med att du skall spela en mördare. :gremwink:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Spela någon av det motsatta könet? Oseriöst? Knappast.

Det jag har sett av det funkar väldigt bra, till och med på lajv. (Den alviska fursten avanmälde sig i sista stund på grund av sjukdom och en tjej hoppade in istället för honom, lindade brösten (aj, vill bara framför att hon måste ha kredit för det, det gör ONT), satt upp håret i en strikt hästsvans, gjorde ögonbrynen snäppet mörkare och betedde sig helt enkelt som en manlig alvisk härförare. Med tanke på att det var alver reagerade man inte nämnvärt på att han såg aningen feminin ut).

Själv har jag hittills valt att bara spela kvinnliga karaktärer när det gäller alla former av rollspel (även om jag spelat en otroligt butchig elak kvinnlig soldat) av den enkla anledningen är att på samma sätt som när jag spelar något annat än människa så måste rastillhörigheten vara motiverad för att karaktären ska funka. (Vill jag spela en desillusionerad riddare blir det en människa då det inte finns någon motivationen att dessutom göra den karaktär till alv). Skulle jag göra en manlig karaktär gäller samma sak, jag skulle bara göra karaktären till man om det var nödvändigt för rollen. Skulle jag vilja ha med något i bakgrunds historian om min desillusionerade riddare att min karaktär våldtagit någon måste karaktären nödvändigtvis vara man och inte en kvinna men annars skulle jag inte sett någon anledning att göra karaktären till man.

Jag gillar inte att krångla till mina koncept helt enkelt, ett enkelt koncept man inte adderat en massa glitter och tingeltangel till bara för att det skulle vara coolt att pröva är i mina ögon lättare att få trovärdig och ge djup än en roll som man lagt till en massa annat till bara för att. Därför har jag hittills bara spelat tjejer. Inga mina roller ha hittills krävt ett manligt kön.

Nja nu gick jag lite off tropic men stunt samma. Jag har sett folk spela karaktärer av motsatt kön underbart och trovärdigt och seriöst i alla medium jag spelat i: bordsrollspel, lajv och textbaserat rollspelade, (i det textbaserade rollspeladet är cross playing mycket valigare vilket ger en hel del förvirring vilket kön spelare är av ”Linnea? Du kallade just Linnea en han” ”Ja men han är en han” ”Nä men.. Men… men… han känns som en hon, han måste vara en hon han kan inte vara en han” Normalt sett har jag alltid fel angående vilket kön spelaren har och av någon anledning är alltid det bästa och mest intressanta manliga karaktärerna kvinnliga spelare).

Spela tjej, motivera det med att gruppdynamiken blir mycket mer intressant men gör inte könet till det viktigaste hos din karaktär då blir den bara en platt sexistisk yta (en kvinnlig förförerska skulle utan tvivel bli en sådan) utan gör könet hos karaktären till en bisak för att få en trovärdig karaktär. Saker som inre motivation, drömmar personlighet osv. är betydligt viktigare.

/Elinen som har åkt på en släng av något influsa likande
 

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Men... du spelar ju tjej bättre än mig som är det!

Det hänger nog mer på hur man upplevt det andra könet och förmågan att förstå varför dom gör som dom gör...

Jag spelar utifrån mina svagheter, eftersom jag inte upplever mitt kön som en svaghet pressar jag inte på att spela "feminin".

*stolt över att ha lärt pojkarna termen "fluffa upp brösten"*
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Öhhh? Varför får du inte spela kvinna? Det har väl inget att göra med hur seriös man är? Jag förstår inte din spelgrupps resonemang. Men jag tycker att man kan vara en don juan man lika väl som en förförerska iofs. Men gör det du tycker är skoj. Det brukar bli bäst så.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Jag ahr testat, det är samma seriösitet övet det som övet att spela man. Men man måste tänka lite anorlunda innan man handlar. Det kan vara svårare. men det är roligare enligt mitt sätt att se det. + det är längre ifrån sitt riktiga jag - det är svårare än att vara sitt eget kön.

Jag skulle tro att du itne behöver dra med hela gruppen, det räker väll med att du spelar motsatta könet???
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag har provat ett par gånger, men det är svårt att få mig nöjd.
Oftast hamnar det i att bli någon sorts tonårsdröm, mer eller mindre verklig. Jag är trots allt tonåring och har hormoner.

Men nu senast har jag till Neotech gjort en kvinnlig karaktär som jag faktiskt är riktigt förtjust i. Jag hade redan från början bestämt mig att jag inte skulle skapa tonårsdrömmen, utan en hård, kall affärskvinna, som bara råkade bli väldigt vacker.
Som nödspärr för att inte porra till det hela gav jag henne, hur udnerligt det än låter, udda sexuell läggning. Poängen är att hon har väldigt inriktad smak, och om mina hormoner kommer på överstyr så finns det ändå ingen passande partner i närheten.

Men det där är bara hur jag undviker mitt största misstag so far. Jag kör henne annars bara som jag skulle en kille med samma personlighet. Hon har nu ingen maskulin personlighet, utan snarare betydligt mer androgyn.

Och min poäng med det hela? Well, det är min erfarenhet av kvinnliga rollpersoner.
Jag har haft en till kvinnlig rollperson som jag tyckte om, men vad händer, om inte spelledaren, nybörjare som han var, förvandlar mig till man i inledningen till det första äventyret.
Min reaktion blir inte vad han ville:
"Ah, jag har skägg! Måste hitta den onda trollkalren som gjorde detta"
utan
"Ah, jag har skägg! Jag står inte ut med mig själv. Detta hemska öde går säkerligen inte att åtgärda. Jag vill dö"
 
Top