"
Det är heller ingen ny fråga."
Ja, tråden som du länkade till var inte heller precis purfärsk.. Tror du inte att det kanske uppkommit fler användare och fler tankar runt ämnet?
Tillbaka till ämnet..
Kvinna spelade jag rätt tidigt (runt 14-årsåldern, har jag för mig) och det var mest för att jag ville testa något nytt.. Alv (som hon var) hade jag spelat tidigare och även magiker.. Fast aldrig en kvinnlig alvmagiker.. Spelledaren hade inte direkt något emot det så det var bara att köra.. Så försök övertyga din spelledare, så kanske det går lite lättare att spela kvinna i spelgruppen..?
Min spelledare var också den som fick mig att ändra på spelandet.. I och med att jag var alv spelade jag lite feminint men ändå så var det en man i kvinnokläder.. Spelledaren var oftast den som påpekade när jag kanske var lite off i spelandet, som när min ickevåldsamma, mjäkige alv skulle skära halsen av någon eller när ett (orch)barn väckte hennes moderskänslor.. För hjälp så be gärna dina spelare komma med förslag eller kommentarer medan ni spelar.. Sedan är det upp till dig att ta till dig kommentarerna, men det kan vara rätt bra att fundera på dem ett tag efteråt..
Att spela förförerska kan vara rätt jobbigt.. Jag spelade en kvinna i Neotech som råkade få "manisk" på nackdelstabellen.. Min sexfixerade spelledare tyckte då jag skulle vilja ha sex hela tiden.. Jag kände mig lite småbögig när jag gick fram till killar och började ragga på dem.. Jag vet inte varför.. Det är ju rätt konstigt att det kändes så.. Skulle jag spela en manlig förförare så skulle jag ändå ragga på killar som spelade roller som tjejer, men det är väl själva tanken på att ragga på en kille som gjorde det.. Fast man kan ju ha andra problem med det också.. Exempelvis som en kille i gruppen en gång sade till spelledaren:
Spelaren: "Fan det här går ju inte.."
Spelledaren: "Vad då?"
Spelaren: "Föreställa sig Jonte som en
vacker kvinna."
Gör gärna en kvinna och anspela på klyschor men
hårddra dem inte.. Det vore lika dumt som att alla alver eller dvärgar skulle ha samma karaktärsdrag.. Ta gärna och studera kvinnor i din närhet som storasystern eller tjejerna i klassen.. Typ hur de för sig kroppsligt eller pratar.. Spana på tjejerna i klassen är väl annars något du gör ändå? Så varför inte kombinera nytta med nöje?
Argument för eller emot att spela kvinna kan jag inte komma med.. Är dina kamrater i spelgruppen så omogna att de tycker det är oseriöst att spela kvinna så är det väl synd för dem.. Det är ju ett sätt att variera alla manliga varianter av yrkena..
Tala med din spelledare.. Fråga honom om det kommer vara någon större skillnad för honom att du spelar kvinna.. Spelar ni Eon så kan det bli lite svårare för en kvinna att slå sig fram om ni spelar "efter medeltida mått".. Vi i spelgruppen brukar ha rätt jämlika ideal i våra rollspelsvärldar.. Mest för att vi inte orkar särbehandla kvinnorna..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som spelade kvinna långt innan han spelade mörkhyad och ännu längre innan han gjorde en homosexuell karaktär (som han tyvärr aldrig spelat med)
PS. Jag undrar om denna tråd också kommer att spåra ur, precis som alla andra trådar om kvinnor DS.[color:"green"]