Nekromanti att sno saker..................

G

Guest

Guest
var går gränsen på vad man får sno från andra rollspel???

/jenz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"var går gränsen på vad man får sno från andra rollspel???"

Du får inte sno, punkt. Frågan är bara vad som räknas som att sno.

I europeisk upphovsrätt så har man inte rätt att ta patent på algoritmer. Man måste nog räkna regelprocedurer som algoritmer, så de får du ta. Däremot får du inte sno framställandet av dem. Det är ett konstnärligt verk och skyddas av upphovsrätt. Så skriv det med egna ord, så går det bra.

Passa dig dock illa noga för att sno saker från amerikansk upphovsrätt. I USA är det möjligt att ta patent på algoritmer (dvs regelsystem), så du kan faktiskt åka dit för patenträtts- och upphovsrättsintrång om du snor något från en amerikansk produkt, även om du bor i Europa.

I övrigt gäller lagen "sno snyggt". Ska du sno något, skriv om det så att det verkar som ditt eget och blanda det med andra saker till oigenkännlighet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
”var går gränsen på vad man får sno från andra rollspel???”

Det beror egentligen helt på vad det är du skall stjäla och till vad. Skall du göra ett independent-rollspel eller en kommersiell produkt? Är det en kommersiell produkt då tycker i alla fall jag att det är ett stort no no att stjäla från andras verk, oavsett om det är rollspel eller ej. Det värsta exemplet av alla enligt mig är väl Eons stölder ifrån datarollspelet Knights of Legend, något liknande har nog jag aldrig sett maken på och något så skandalöst osmakligt kommer nog inte att ske igen.

Är det ett independent-rollspel du skall göra då finns det väl egentligen inga verkliga hinder för dig att stjäla ifrån andras verk precis som du själv vill, enligt mina egna åsikter då;), dock beror det helt på hur spridd ditt verk blir. Men skall du låna tänk på att låna snyggt, det ser väldigt fult och löjligt ut när folk rippar hela företeelser ifrån andras litterära verk rakt av, oavsett om det är till en kommersiell produkt eller till ett independent-rollspel.

Egentligen finns det lagar som reglerar hela saken, men jag tror knappast någon annan än den med inbitna besserwissern skulle gnälla om du skulle låna friskt till ditt egna rollspel om du ändå inte tänker sälja det eller om den inte kommer att nå en publik större än ditt egna spelgäng.

Att däremot låna friskt ur vår historia är något jag i varje fall förväntar mig från varje sund spelskapare, oavsett om det rör sig om independent-rollspel eller kommersiella rollspel. Ett problem med att låna från vår verkliga historia är att många kanske inte känner till varifrån man lånat företeelsen och utan istället sett den i något annat rollspel, vilket trist nog leder till att folk då kan tro att man stulit företeelsen från ett annat rollspel.

Kornella


*
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Att sno någon annans material rakt av och kalla det ens eget är aldrig ok, IMHO.

Däremot, i ett privat rollspel kan man ju gott använda material från andra spel rakt av, bara man inte låtsas att man kommit på det själv.

Något som man gott kan göra även i mer offentliga produkter är konverteringsregler för crossover. Detta kan också vara ett bra startskott för att göra något eget på samma tema.

Till exempel skrev jag för länge sedan ihop en dryg a4 med regler för konvertering från World of Darkness till Drakar och Demoner, och plötsligt var Vampire the Masquerade och Wraith the Oblivion en del av min DoD-värld. Även om dessa typer av odöda är VÄLDIGT mycket coolare än de trista spökena och vampyrerna i Drakar och Demoner så passar de dock inte help perfekt i min fantasyvärld, så sedan dess har konverteringsreglerna svällt upp till ett helt eget system för odöda.

Spökena hämtar viss inspiration från både DoD:s spöken/gastar/perytoner/etc och från Wraith the Oblivion, men utgör ett eget system som inte längre påminner så värst mycket om någondera. Vampyrerna är fortfarande lite väl mycket Vampire the Masquerade, men det skall jag rätta till med nästa omorganisering. :)
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
(det här var en intressant diskussion...den måste jag lägga mig i!)

Någon sa en gång att plagiat är det bästa berömmet man kan få. Och det stämmer ju. Blir man plagierad, så har man ju gjort något bra, som någon annan vill ha. Så man KAN ju göra så...men det är ju inte RÄTT!

Men alltså...JAG tycker ju SÅ HÄR då, va:

En idé är en idé, och är det en bra idé, som man tycker om, så tycker jag att man kan få "låna" den, om man inte gör anspråk på att själv ha kommit på den. Man bör alltså skriva vad man har lånat, och från vem, så att rätt person får credit för idéerna. Sen finns det ju upphovsrättslagar, som tidigare påpekat, och dem ska man ju akta sig väldigt noga för...

nuff said.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Lite lurigt

<I>Vampyrerna är fortfarande lite väl mycket Vampire the
Masquerade, men det skall jag rätta till med nästa
omorganisering. :)</I>

Det där råkar inte vara några regler du tycker att du vill
dela med dig av ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Sno inte, Inspireras!

Det är fult att stjäla ... aja baja.

MEN samtidigt, det som finns i ett rollspel, har många gånger gånger likheter med andra rollspel, som i sin tur har likheter med ytterligare andra rollspel ...

Så vad är SNO? Vad är ett plagiat? Var går gränsen? Detta har diskuteras tidigare och behöver kanske INTE tas upp här ...

Så alltså du får INTE sno (rakt av i alla fall)
Men däremot FÅR du inspireras ....

TYCKER JAG!!!
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
NeoGames snatteri [Lite OT]

<I>Det värsta exemplet av alla enligt mig är väl Eons stölder ifrån datarollspelet Knights of Legend, något liknande har nog jag aldrig sett maken på och något så skandalöst osmakligt kommer nog inte att ske igen.</I>

Nu har jag inte spelar Knights of Legend, men vad är det de har snott för något?

Kommer inte detta ställa till det när de gör Eon : dataspelet? Kommer inte Eon vara en väldigt lik kopia av Knight*.* ?? Och då kommer det väl leda till en rätts-grej, eller? Jag lovar om jag gjorde ett spel som var en Diablo kopia skulle det bli en herrans ståhej...

/J
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..........ingenstanns!

kopiera texter, sno regelsystem och världar.
det är rätt mycket skit samma, vem bryr sig
när det väl kommer till kritan?

med största möjliga sannolikhet så kommer ju
du aldrig nånsin trycka upp ditt rollspel så
det är juh ingen som egentligen ska bry sig.
gör dom det är de bara dumma i huvet!

dessutom.. massa grejer i rollspelen är ju
redan rippade (!) från andra grejer. neotech
har rippat i stort sett all sin fina tech
från mell gibsson. känner du att du inte
ska kopiera (varför?!) så kan du istället
rippa av direkt från den ursprungliga källan
och ändå få samma behållning av vad du
ville rippa från ett annat rollspel!
med andra ord: sno deras ideer hur du vill!!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: NeoGames snatteri [Lite OT]

"Nu har jag inte spelar Knights of Legend, men vad är det de har snott för något?"

Huvudsakligen namn på dvärgaklaner och ett par av alvstammarna (vilket jag inte fick reda på förrän år efter att jag skrivit modulerna).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Kilroy! [Mycke OT]

<I>"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"</I>

Ahh.. kommer man ihåg. Hade en vän som körde med denna också (tror det var det)

<I>"What a glory, what a joy
but I was here before kilroy"</I>

Det var på den gamla Amiga tiden det... öjöjöj

// Jan Arenö

----------------------------------------
Press Alt-F4 for fun
----------------------------------------
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kilroy! [Mycke OT]

"What a glory, what a joy
but I was here before kilroy"


I'm sorry, friend, to spoil your joke,
Kilroy was here, but his pencil broke.

/images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: NeoGames snatteri [Lite OT]

<I>Jag skulle bli förvånad om det någonsin kommer ut.</I>

Stora probel med det eller?! Jag är inte så uppdaterad på ämnet serru. Hörde att Eon rollspelet skulle släppas/lanseras på engelska samtidigt som dataspelet kom ut, detta kommer inte heller ske eller? (kanske bara var rykten hela tiden iof)

// Jan

PRESS ALT-F4 NOW!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: NeoGames snatteri [Lite OT]

En sak är säker...Neogames sätt är (om inte plagiat) ändå inte snyggt gjort, kunde gjorts på ett bättre sätt.

Men nu är det som det är, och man kan ju inte kräva att Neogames drar in alla sina moduler för att skriva om det helt. Däremot kan man kräva att det görs snyggare i andra deler i deras kommande produktioner.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Oki, kort sammanfattning

Jag är inte klar med arbetet än.

Helt klar blir man väl aldrig, jag har hållit på i ett par år nu med Altor 626, min nya version av DoD Ereb Altor. Men jag kanske publicerar rubbet på Internet när jag kommit längre.

Här följer en kortfattad sammanfattning av mitt system för odöda.

Det finns fyra sorters odöda: Spöken, skelett, zombies och vampyrer. Alla odöda är av en av dessa sorter.

Jag har inte tagit bort några varelser från Drakar och Demoner, men i stället för att vara egna "arter" så är till exempel dödsgastar och Perytoner nu två varianter av Manifestation, en av de sex aspekter som definierar ett spökes existens.

Det sektion jag kommit längs med är spöken. Dessa definieras utifrån sex olika faktorer: Sinnesnärvaro, Rörlighet, Manifestation, Motivation, Spökkraft och Törnen. Det finns tio alternativ på sinnesnärvaro, och fler på de andra, så allt som allt finns det ett antal miljoner varianter att välja på bara för grundförutsättningarna innan man börjar skapa sitt spöke på allvar.

Skelett och Zombies är mitt nästa projekt, skall bygga upp dem på samma sätt. Sedan kommer jag att gå vidare till nästa version av vampyrerna efter samma mönster, men jag vet inte riktigt hur långtgående förändringar det kommer att bli. Mitt nivarande system för vampyrer är ganska rudimentära och fungerar som följer:

En vampyr skapas genom en nekromantisk ritual. Vampyren är av en viss nivå, vilken avgörs av ritualens effektgrad. Som odöd får vampyren vissa multiplar på vissa grundegenskaper, vissa speciella förmågor (tex förmåga att förvandla sig till fladdermus), vissa modifikationer av sitt utseende, ett visst mått av allergi mot solljus, vissa speciella förmågor, och så vidare. Denna vampyr räknas som stamfader till sin ätt. Alla vampyrer av samma ätt har samma modifikationer, men för varje generation av smittan sänks nivån med ett tills den når nivå ett där den sista generationen inte längre kan föröka sig.
 
Top