Nekromanti Att sluta röka.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ja...
Då är det dags... trött på att röka... inte för det är dyrt, dåligt eller något annat än att jag helt enkelt inte vill röka.
Så jag tänkte kolla vad ni har för tips för att inte falla tillbaka.
Appelsinjuice hjälper förvånande bra.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Fyll röksuget med allt som hjälper kortsiktigt. Skräpmat, sex, godis, löpning, tuggummi, morötter, skrik... det handlar om att ta sig genom den första månaden. Efter det kan man sikta på långsiktiga lösningar.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
sticka :gremsmile:
båda händer upptagna.

ännu bättre: sticka och dricka vin i icke-rökande sällskap.

sen kan du såklart ersätta det med valfri jämförbar trevlig sysselsättning: måla miniaturer, bygga möbel, väva kökshandduk.. och spela gitarr!

med fördel något som har en deadline att bli klart. Måste man skynda sig har man inte råd med att ta pauser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag var arbetslös och köpte Guitar Hero II plus gitarr till min PS2:a. Så jag kunde vara odräglig utan att det märktes eller påverkade något jobb, och jag kunde distrahera fingrarna när de behövde något att göra.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Spider Jerusalem said:
Ja...
Då är det dags... trött på att röka... inte för det är dyrt, dåligt eller något annat än att jag helt enkelt inte vill röka.
Så jag tänkte kolla vad ni har för tips för att inte falla tillbaka.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Om ni inte har förslag på hur man slutar med nikotin så skriv inte för jag har inte rökt på 3 dagar och har inte lust med skämt kring det här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mitt recept för frihet från röktobak och snus är i korta ordalag: Tvärsluta och tänkt över läget varje gång suget anfaller.

Tvärsluta, se till att kasta allt i tobaksväg åt helvete med en gång. Gör dig av med tändare och allt. Häng inte med rökkompisarna ut – varför ta risken, liksom? »Jag som nyss slutat röka kan nog säkert stå bredvid och bara snacka utan att ta några bloss» är motsägelsefulla dumheter.

Var bestämd mot dig själv; tillåt inga felsteg eller mellanting. Det är antingen eller som gäller! Så varje gång suget kommer så påminn dig själv om att du inte vill och därmed inte ska. »Bara idag» finns det ingenting som heter.

Ställ lite frågor till dig själv, som: »Vill jag ha cancer?» »Vill jag försöka leva länge eller vill jag dö i förtid» »Vill jag ha Tjernobyl-lungor?» »Hur många lungor har jag; hur stor är chansen att få nya?» »Vill jag kvävas till döds?» »Vill jag lukta skit?» Osv. Tänk över frågorna och svaren varje gång du vill röka.

Belöning och straff har jag inte (behövt) testat, men det kan nog ge fina motivationsbooster ...
Belöna dig de dagar det varit extra hårt, då suget anfallit många gånger och du stått emot helt och fullt. Innebär det en skål glass, ett biobesök, en nytt rollspel, en ny dator eller öl för fem lax avgör du och din ekonomi och din moral. Straffa dig själv då du fallit för suget eller varit uschligt nära. Innebär det att tvinga dig själv att ställa in kvällens date, tatuera något skitfult på hela överarmen, skära dig med rakblad, undvika duschen i en vecka, datorförbud i tre dagar eller att köpa disktrasor för fem lax avgör du och din ekonomi och ditt psyke.
Kort sagt: Belöningar och straff ska vara tydliga och kännas, imho.

Men vad allt handlar om för min del är: Det går bara om du verkligen vill. Vill du så kan du. Kan du så tvärsluta för det är det som spöar alla återfallsrisker mest av allt.

/solvebring – helt fri från tobak sedan han vet inte när, men månaderna tickar på och suget är ett minne blott (eller ja, en del snussug kvar men cigaretter äcklar mig mest – numera).

P. S. Tugga tuggummi! Och ja, hellre snus väl iof än cigg, of course, men det är ju egentligen bara att byta digerdöden mot syfilis. Typ. D. S.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spider Jerusalem said:
för jag har inte rökt på 3 dagar och har inte lust med skämt kring det här.
Jävlar så bra! Så ska det se ut! :heart:

Heja Spider, fortsätt så – jag hejar på dig!

... En annan lösning eller dellösning kan vara att tala om för allt och alla att man slutat. De kommer garanterat att reta dig och tala om för dig att du inte kommer att klara av det. Ta det som en utmaning och visa de jävlarna!

... Själv hade jag säkert börjat snusa igen om jag inte talat om för alla på Facebook och halva jävla jorden att jag slutat. Ja, då kan jag ju inte börja igen sen och göra bort mig. Sagt är ju sagt liksom. Plus att det är skönt att visa de hånleende jävlarna att man kan! :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Spider Jerusalem said:
Motiverande om ingen annat Solve... vi kör på det.
Hivar allt när jag kommer hem.
Asbra!

Du fixar det! Kom ihåg att du har tagit din sista cigg. Det finns inget som heter "bara en cigg till" eller "bara några bloss". Du har slutat nu. Berätta för dig själv hur meningslöst det vore att börja igen. Hur dum är man om man väljer att börja röka i vuxen ålder, liksom?

Om kompisar pikar dig så säg till dem att låta bli. Berätta att det är tufft och att deras stöd skulle vara mycket bättre. Kan de inte ge dig stöd så kan de lika gärna hålla käft.

Lägg 25 spänn om dagen åt sidan och bestäm dig för en belöning du vill köpa för pengarna. När du hållit upp i ett år har du 9000 spänn att spendera på bara dig!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag slutade efter 10 år som rökare.

1. För mig var rökning och alkohol starkt förknippade så jag slutade dricka alkohol samtidigt.

2. Jag hade ett mantra i mitt huvud varje gång jag blev röksugen. "Rökning är det äckligaste som finns", upprepade jag massa gånger.

Sen är rökning jävligt 90-tal. :gremsmile:

Lycka till!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag har precis slutat och tuggummi har varit min bästa vän. Inte nikotintuggummi alltså. Jag tror på att sluta med allt vad tobak heter direkt, ingen avvänjning eller nedtrappning. Det har även hjälpt att ha ett ciggpaket liggandes hemma. Jag vet att jag kan röka när som helst om det skulle krisa, och då gör jag inte det.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Oh, faktiskt, nu kommer jag på att min granne gick en sådan där fånig helgkurs för ett par år sen, som gjorde reklam med att man garanterat är rökfri efteråt. Vi alla trodde det är bortslösade pengar för någon psycho trams, men han har faktiskt inte rört en cigarett sedan dess. Och han hade varit extrem kedjerökare och försökt sluta flera gånger.

Så i fall du verkligen inte orkar mer (inte att det kommer hända), vänta med att ge upp åtminstone så länge tills du har frågat mig efter kontakten. Det ger dig samtidigt några dagar till för att komma över sackandet själv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
solvebring said:
Mitt recept för frihet från röktobak och snus är i korta ordalag: Tvärsluta och tänkt över läget varje gång suget anfaller.

Tvärsluta, se till att kasta allt i tobaksväg åt helvete med en gång. Gör dig av med tändare och allt. Häng inte med rökkompisarna ut – varför ta risken, liksom? »Jag som nyss slutat röka kan nog säkert stå bredvid och bara snacka utan att ta några bloss» är motsägelsefulla dumheter.

Var bestämd mot dig själv; tillåt inga felsteg eller mellanting. Det är antingen eller som gäller! Så varje gång suget kommer så påminn dig själv om att du inte vill och därmed inte ska. »Bara idag» finns det ingenting som heter.

Ställ lite frågor till dig själv, som: »Vill jag ha cancer?» »Vill jag försöka leva länge eller vill jag dö i förtid» »Vill jag ha Tjernobyl-lungor?» »Hur många lungor har jag; hur stor är chansen att få nya?» »Vill jag kvävas till döds?» »Vill jag lukta skit?» Osv. Tänk över frågorna och svaren varje gång du vill röka.

Belöning och straff har jag inte (behövt) testat, men det kan nog ge fina motivationsbooster ...
Belöna dig de dagar det varit extra hårt, då suget anfallit många gånger och du stått emot helt och fullt. Innebär det en skål glass, ett biobesök, en nytt rollspel, en ny dator eller öl för fem lax avgör du och din ekonomi och din moral. Straffa dig själv då du fallit för suget eller varit uschligt nära. Innebär det att tvinga dig själv att ställa in kvällens date, tatuera något skitfult på hela överarmen, skära dig med rakblad, undvika duschen i en vecka, datorförbud i tre dagar eller att köpa disktrasor för fem lax avgör du och din ekonomi och ditt psyke.
Kort sagt: Belöningar och straff ska vara tydliga och kännas, imho.

Men vad allt handlar om för min del är: Det går bara om du verkligen vill. Vill du så kan du. Kan du så tvärsluta för det är det som spöar alla återfallsrisker mest av allt.

/solvebring – helt fri från tobak sedan han vet inte när, men månaderna tickar på och suget är ett minne blott (eller ja, en del snussug kvar men cigaretter äcklar mig mest – numera).

P. S. Tugga tuggummi! Och ja, hellre snus väl iof än cigg, of course, men det är ju egentligen bara att byta digerdöden mot syfilis. Typ. D. S.
+1 Solve säger precis det jag tänkte säga och mer därtill. :gremsmile: Sluta tvärt och kom ihåg din historia kring varför du vill sluta varje gång du frestas

Behåll den där arga energin mot rökandet och de argument som är starkast för dig. För mig var det hela grejen att det var så idiotiskt att röka, och jag tänker inte vara nån idiot!
Hitta ny motivation i att du klarat dig så pass länge. Tänker du kasta bort allt det nu bara för en cigg?! Det handlar om någon sorts stolthet när man väl klarat sig ett tag. Med ren viljestyrka har jag klarat mig så här långt, fan va jag är bra! :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad du än gör så titta inte på gamla filmer där karaktärerna röker stup i kvarten.
Det lyckas alltid få mig röksugen.

Annars bra tips och se till att ha någonting att tugga på eller dricka. Gärna något som håller fingrarna i styr också.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har inget praktiskt råd men vill tipsa om att oavsett vilken metod du använder så se till att tala om för så många i din omgivning som möjligt att du lagt av. Då blir det svårare att återfalla pga det sociala trycket.

/Anders
 
Top