Nekromanti Att slåss under vatten

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag skulle reducera skadeverkan för alla naturliga attacker (även bett och klor) från samtliga varelser som inte har naturlig förflyttning i vatten.

Jag skulle nog reducera det ytterligare. Du måste i prinicp greppa motståndaren för att kunna skada honom. Vissa stötvapen undantagna och med kraftigt reducerad skadeverkan. Får du däremot ett grepp och kan med tryck applicera ett vasst föremål kan du orsaka ordentligt med skada.

På a) svarar vi "ja" och på b) svarar vi "ja". Vore det inte lämpligt om de stridande måste slå ett färdighetsslag mot simma varje rond för att överhuvudtaget kunna göra en attack (eller försvarsmanöver?). Detta skulle motsvara en handling varför alla andra handlingar skulle bli ob1D6 svårare. I en strid mellan en landlevande och vattenlevande varelse (den senare skulle inte behöva slå slag mot simma) så torde detta kunna gestalta den senares fördel.

Mja... Slag mot simma är ju alltid trevligt att utsätta de stackars spelarna för :gremsmirk:, men jag skulle vilja hävda att den vattenlevande varelsens övertag inte på något sätt görs rättvisa av ett simmaslag. Eftersom den vattenlevande varelsen rör sig i ett tredimensionellt rum med samma säkerhet som vi vanliga dödliga har accepterat gravitationen, så är liknelsen "Drakattack mot nära-stillastående mål" något som dyker upp i mitt huvud. Risken är att skillnaden mellan en ovan simmare och en vattenvarelse är så stor att den vattenlevande varelsen ständigt kommer att attackera den andres flank eller rygg.

Har någon en idé om hur man på ett bra regelmässigt sätt hanterar siktproblemen under, klart och smågrumligt, vatten (för strider innefattar inte bara själva utdelandet och mottagandet av stryk) så skulle det vara ett bra komplement.

Det mänskliga ögat kan inte fokusera om det inte finns luft framför linsen. Utan någon form av hjälpmedel såsom cyklop eller simglasöga, så skulle jag vilja säga att det är möjligt att se konturen av en människa i klart vatten på upp till fem meter. Glöm färger och andra detaljer om du inte är inom en halvmeter. Med hjälpmedel (cyklop) så är det möjligt att i klart vatten och med gott ljus att se circa 30 meter (och nu pratar vi detaljer). Konturer på upp till dubbla avståndet.
Om en oinitierad lekman får gissa alltså...

Tänk också på att ljusflödet minskar ganska kraftigt med djupet, även vid klart vatten och att vattnets natur gör att färger ser annorlunda ut. Ljusets energi absorberas inte likformigt. Dykare brukar kompensera detta med speciella undervattenslampor.

Om man använder cyklop eller annat media för att skapa en luftficka så att man kan fokusera, så bör man också betänka att ljusets hastighet varierar mellan vatten och luft, vilket skapar en illusion av att föremål är circa 25% större och närmre än vad de egentligen är.

När det gäller ljud så fortplantar det sig längre och snabbare än i luft, vilket kan göra det lätt att uppfatta ljud, men svårt att avgöra varifrån det kommer och hur långt bort ljudkällan är.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Till skymmningshem?
Då är det enda rätta en stridskonst för undervattens strid. man kan tänka sig att utövarna har nån slags korta fenor på fötterna (inte längre en att man kan rösa sig ganska bra med dessa på land). Att utövaren använder ett spjut ochhar en kniv som kan skära igenom fisknät på sig.

Sedan borde kampsporten gå ut på att i första hand med fart försöka spettsa sin motståndare, i andra hand dra ner den andre långt under ytan och sen sticka upp snabbt som fan själv.

Vatten ger ju också en möjlighet att fly (gömma sig) åt massa nya håll (up och ner) och det skulle man ju kunna göra någonting av.

Folk som slåss mycket under vatten blir givetvis bättre på det och kan hålla andan mycket mycket längre.

Efter som blått år den färg som försvinner sist när man kommer ner en bit under vattnet (andra färger bleknar och blir även dem mer eller mindre blå) kan man tämnka sig att man bär ett mökblått tight sittande plagg och nåstans lättåtkomligt (typ handleden) har en fägskala som man kan titta på och se hur långt ner man är.

Sen kan man tänka sig att de har tyngdbälten med sten och sand i för att kunna gå ner på ett bekvämt djup.och att man går upp och hämtar luft med dem på sig (det är alså inte 20 kg sten vi snackar här) men släpper bältet när manräknar motståmndaren som nedgjord.

sen kan man ju om man slåss vid vattenytan dra upp sig själv och den andre och ge honom en redig höger...

den rena och raka frågan:
Har du nånsing försökt sparka nån under vatten? man känner sig som slowmotion scenerna i Matrix...

den enkla och rättfarma:
En duktig kombattant på land är givetvis bättre än en dålig i vattnet. en vattenvan kombattant därimot skulle nog vara överlägsen.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Att slåss mera under vatten

Jag måste medge att jag inte alls är insatt i Skymningshems värld, och som ni beskriver den är det absolut inte barockt med regler för undervattensstrid - mitt inlägg var mer allmänt inriktat mot system som enligt mig innehåller alltför mycket regler. Det slumpade sig egentligen bara så att jag klämde ur mig mina tankar här - tillfället passade väl.

Är det principen att rollpersoner dör, att rollpersoner dör av regler, eller att rollpersoner dör av mycket regler som du är emot?
Med gamla invanda rollpersoner som spelarna verkligen gillar, är mycket viktiga för äventyret och passar väl in i spelet, då anser jag det vara onödigt att ta kål på dem. Visst ska spelarna vara medvetna om att deras roller kan avlivas, skadas och invalidiseras i stridsmoment, men att sedan sänka ner dem i graven är en helt annan sak. De upplevelser jag har av att ta kål på gamla knyfflar är enbart negativa, folk tenderar att bli rätt tagna, för att inte säga nedstämda.

Regler för när en rollperson ska dö måste finnas i ett spel, och som du säger, de behöver inte alls vara komplicerade. Regler ska användas, annars saknar de mening att överhuvudtaget vara med i spelet. Men för den saken behöver man inte alltid använda dem.

Så svaret på frågan måste bli att jag inte tycker om då rollpersoner dör av för mycket regler, att det är tillåtet att dö på grund av reglerna, att det är möjligt att dö, men inte i alla situationer.

Sedan skulle jag också kunna påpeka att jag anser det är ett onödigt hästjobb att hitta på regler för så många situationer som till exempel Phoenix Commands och Eons spelutvecklare gjort. Personligen orkar jag knappt ta mig tid att läsa igenom alla sådana, desto mindre lära mig dem och ännu mindre använda dem i spelet, speciellt i stridssituationer. Ett spel blir inte bättre för att det har regler för en massa möjliga händelser.
 
Top