Nekromanti Att slåss med två vapen samtidigt.

Joined
29 Jun 2003
Messages
7
Location
Kanin hålet
Jag undrar hur reglerna är om man är ambi och bestämt sig för att slåss med ex. två svärd? Det är kanske någon som kan hjälpa mej med detta lilla missöde.
 
Kanske så att om du är ambi så får du ingen extra ob1t6 för att slå två gånger eftersom du kan andvända två svärd..

Rätta mig om ja har fel. Ja gissar bara nämligen..
 
Om man är ambidexteriös, så får man helt enkelt ett gratis anfall (normal svårighet alltså) sist i rundan med andra handed. Om denna hand är vänster, så blir försvaret en nivå (+ob1t6) svårare.
Är man Dubbelhänt får man inga extra handlingar för ett extra vapen, man får dock inte heller +ob1t6 svårighet på anfallsslaget med vänster hand. En dubbelhänt person tjänar mer på att helt enkelt hålla ett vapen i vänsteergrepp och en sköld eller parerdolk.
Är man helt normalt höger eller vänsterhänt så blir det +ob1t6 svårighet för att hålla vapnet i fel hand. Och så vanliga regler för extra handlingar. Helt enkelt, är du inte ambi, slåss inte med två vapen.
 
ska man följa regelsystemet så är Ambidextriös samma sak som att kunna tekniken Två Vapen i en stridskonst, alltså att du får göra en extra handling med den andra handen i slutet på rundan (som nedanstående inlägg beskriver). Men om du istället använder den extra handlingen som ett försvar så kan du utföra en extra försvarshandling i rundan (men förlorar då din extra attack i slutet av rundan) så att du kan göra en extra försvarshandling utan svårighetsökning (alltså blir det +Ob1T6 först vid tredje handlingen istälelr för vid andra).
 
Om denna hand är vänster, så blir försvaret en nivå (+ob1t6) svårare.

Är du säker? Inkluderar inte ambi dubbelhänthet? (eller vad man ska säga)
 
ska man följa regelsystemet så är Ambidextriös sam

"ska man följa regelsystemet så är Ambidextriös samma sak som att kunna tekniken Två Vapen"

för att var mer exakt så är det inte det faktiskt. Ambidextriös innebär att man får göra en extra handling med det andra vapnet som man håller i andra handen. Ambidextriös tillåter alltså att man kan använda alla sorters vapen med bägge händerna.

"Två vapen" tekniken innebär ungefär samma sak. ända skillnaden är att "två vapen" gäller bara för de vapen man har under "momentspecialisering:<vapen>"
 
Såhär står det i regelboken (eon II)
Ambidextriös. Rollpsersonen kan använda båda händerna samtidigt och behöver inte skaffa sig stridstekningen Två vapen för att kunna slåss med två vapen samtidigt. Rollpersonen får en extra handling i strid om rollpersonen använder två närstridsvapen eller ett närstridvapen eller en sköld -utan extra svårighetsökning.

För mig är det så att man kan använda bägge händerna utan någon svårighetsökning. Ex, hugga med två svärd samtidigt.

Midar har en ambidextriös rp.
 
Re: ska man följa regelsystemet så är Ambidextriös sam

jajo det är sant har dock aldrig tänkt över det med två vapen på det viset kanske för att det för mig alltid självklart detta
 
Jo, det gör det. Det där med vänster hand gällar alla anfall från vänster hand på någon som är högerhänt. Vänsterhänta, dubbelhänta och ambidexteriösa får det ju inte.
 
vi kör att man om man har två vapen så kan han lägga in ett extra anfall om man är anfallare men om man däremot är ambi så kan man göra lika många slag med vänsterhand som med högerhand utan svårighetsökning...
 
Re: armborst?

inte två armborst då eller? det finns ju enhands....

Jag ser inte armborst som närstridsvapen, och sen när fanns det enhands armborst?


Midar avnänder tvåhands armborst.
 
Re: armborst?

Små häftiga cirefaliska.
Dom går alldeles utmärkt att använda en i varje hand, jag avänder vanliga regler, man får helt enkelt två skott på sig på en runda, sen inga skott när man laddar om, tar en runda, sen två skott igen.
 
Re: armborst?

Borde det inte ta en runda per armborst? Läste texten om vapnet och där stog det inget om hur lång tid det tar att lada om = lika lång tid som vanliga armborst = 1 runda styck. Eller?

/Hartland
 
Re: armborst?

Jag vill inte lägga mig i hur ni tolkar reglerna i er spelgrupp, men borde det inte ta minst en runda per armborst? Ett lätt armborst tar två rundor att ladda, ett tungt tar tre. Sen får ju ni spela som ni vill i eran spelgrupp, det är inget jag tänker lägga mig i... :gremwink:
 
RE: armborst?

klart det borde ta dubbelt så lång tid o ladda 2 armborstar än 1 armborst menar även om du är ambi så kan du knappast göra 2 saker samtidigt som kräver att du använder 2 händer på varje sak hmm undra om ni förstod vad jag menade.
 
Back
Top