Nekromanti Att slänga sig i skydd

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Är orolig för att folk blir irriterad för att jag plötsligt börjar megaposta massa inlägg, men jag kör ändå. :)

Då en spelare väljer att "söka skydd" hur påverkar detta skyttens färdighetschans? Jag refererar från mitt tidigare inlägg då mina spelare utsattes för massiv automateld. Som jag gjorde igår var att den spelare som klarade söka skydd räknade jag som liggande och gav skytten +1T6 i svårighet på "automateld" (vilket inte hjälpte speciellt). Är detta rätt? Reglerna är faktiskt lite småkluriga.

Sedan vill jag bara kolla så att det är rätt att "endast" slå extra skador och avläsa dessa resultat vid träffar med över 11 i skadeverkan.

Jag återkommer med fler frågor. Någoet mer som ni vet att man lätt gör fel på?
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
... räknade jag som liggande och gav skytten +1T6 i svårighet på "automateld" (vilket inte hjälpte speciellt). Är detta rätt?

Om det behandlas i reglerna kan jag inte svara på men däremot så kan jag använda mitt sunda förnuft och tycka att om man är i skydd så borde det ge mer skydd än om man ligger ned.

Vi brukar köra så att man inte använder några modifikationer alls på träffslaget utan istället bestämmer i förväg vilka kroppsdelar som är i skydd. Om skytten träffar och träffen är i en kroppsdel som är i skydd så klarar han sig, ev så dras skadan ner av absorbtionen som materialet gör.

Att ligga ned borde förövrigt endast ge en negativ effekt på träffslaget om skytten är framför 'offret'. Är skytten mer än (cirkus) 45 grader ovanför den som ligger ned är borde det inte vara svårare att träffa än om personen i fråga stod upp eftersom träffytan nu är nästan lika stor som om man stog upp.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Som jag förstått så får skytten inga modifikationer om en RP söker skydd. Om han däremot redan ÄR i skydd så är det en annan sak. Och då gör jag som Mmm nämner i sitt inlägg. Den modifikation skytten kan få är den som gäller ifall RP springer medan han söker sitt skydd.

I N2 finns inte färdigheten Undvika eller Ducka. Istället söker man skydd. Detta lyckas mer eller mindre automatiskt men då gäller det att man är i skydd innan skytten fyller luften med 5.56mm hett bly.

Joham -Iklädd shorts
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Att slänga sig i skydd [OT]

I know what you're thinking... Did I fire six shots or only five? To tell you the truth, I forgot it myself in all this excitement.

This here's a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and it can blow your head clean off. Now, you must ask yourself one question: Do I feel lucky?

Well, do you, punk?

-Dirty Harry


/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
[OT]

Nej nej. Det är ingen större risk att folk blir irriterade på dig om du skriver inlägg. Detta är ett forum, här skriver man inlägg. Dessutom så är det oftast inte så många nya meddelanden på det här forumet. Jag var borta i en vecka, då var det typ 69 nya meddelanden, i Eon-forumet var det 1795 nya meddelanden... säger nåt, inte sant??

Robban-kopplar ner snart...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du har nog rätt att det är pluss på att försöka träffa nån som liger i skydd. Det borde ju vara logiskt att dte ska vara svåtrare att träffa nån som kastar sig i skydd.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top