Nekromanti Att släcka en eldbesvärjelse ?!

Moghadein

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
42
Location
Arvika
Anta att någon har kastat en eldbesvärjelse med varaktigheten provisorisk. Fungerar den som en "vanlig" eld vid släckning eller går den ej att släcka utan att använda Riva sönder väv - effekten? Vad händer om den utsätts för vatten eller kvävs? Kommer den åter att flamma upp när tex. vattnet försvunnit?
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Anta att någon har kastat en eldbesvärjelse med varaktigheten provisorisk. Fungerar den som en "vanlig" eld vid släckning eller går den ej att släcka utan att använda Riva sönder väv - effekten?
Jag skulle tro att det går att släcka med konventionella metoder. Den "magiska" elden har nog ett antändningsvärde och kan den inte antända ngt så dör den ut. Besvärjelsen ser till att det fins tillräckligt med pyrotropiska filament för att en eld ska kunna brinna och effekten gör att de blir till en låga mosv.

Vad händer om den utsätts för vatten eller kvävs?
Den borde slockna de hydrotropiska filamenten i vattnet borde reagera med de pyrotropiska filamenten och sabotera. Likaså med kväning.

Kommer den åter att flamma upp när tex. vattnet försvunnit?
Om besvärjelsen fortfarande är aktiv så borde den börja igen så fort den kan.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Burn baby burn!

Min tolkning är att elden är magisk och den bibehålls på magisk väg. Så länge magin har kraft så kommer elden fortsätta brinna. Dvs. provisoriserar man en eld så kommer den brinna på magisk väg tills någon kommer och kastar riva sönder väv, eller övertalat magikern om att släcka den.

Jämför med en eldbesvärjelse som bara varar i 1 min. Den varar i exakt 1 min, sen dör den. Däremot så _kan_ den ha antänt andra saker och skapat naturlig eld som fortsätter att brinna efter att den magiska dött ut.

En magisk eld behöver inget material att brinna från
Ta T.ex. besvärjelsen Fiat Flamma som exempel på detta. Den skapa en liten eldslåga i magikerns hand. Handen brinner ju inte upp av den besvärjelsen, så där har vi en magisk eld som inte behöver något material för att bibehållas.

Magisk eld bibehålls på magisk väg.

/Naug
 
Top