Min fråga gäller följande: Finns det någonstans därute välgenomarbetade metoder för att författa icke-linjära äventyr. Med linjära äventyr menar jag sådana där allt som händer, sker genom att rp mer eller mindre slaviskt går från plats A till plats B, och vidare i ordningen C, D, E etc tills de finner upplösningen på plats Z. Om rollpersonerna vid något tillfälle viker av från denna förutbestämda plan så havererar äventyret på ett eller annat sätt. Jag tror att vi är ganska många som tycker att sådana äventyr inte håller måttet, samtidigt som det finns sådana tendenser i nästan alla äventyr, även publicerade.
Ett exempel på motsatsen, dvs det icke-linjära äventyret, är DoD6:s Vildhjarta. Där är det snarare fråga om ett stationstänkande där erhållandet av ledtrådarna inte behöver följa någon förutbestämd plan. Saker och ting händer helt enkelt i den ordningen som rollpersonerna slumpmässigt upptäcker dem.
Förstår ni vad jag menar? Ok. Frågan: Vilka andra metoder finns för att undvika linjaritet i äventyren.
Ett exempel på motsatsen, dvs det icke-linjära äventyret, är DoD6:s Vildhjarta. Där är det snarare fråga om ett stationstänkande där erhållandet av ledtrådarna inte behöver följa någon förutbestämd plan. Saker och ting händer helt enkelt i den ordningen som rollpersonerna slumpmässigt upptäcker dem.
Förstår ni vad jag menar? Ok. Frågan: Vilka andra metoder finns för att undvika linjaritet i äventyren.