Nekromanti Att skriva för fansin..

Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Oki, ett ämne nämnts nedan men som förtjänar en egen tråd:

Om jag vill skriva för ett fansin, hur skall jag göra då?

Layoutning; hur skall inskickat material se ut? Resonerar redaktörerna: 'som folk skickar in det kopierar vi upp det' eller konverterar de rent av allt inskickat material till ASCII innan layoutningen för att lättare kunna ge alla artiklar ett enhetligt utseende?

Format; skall artikeln skickas som Word-dokument, PDF-fil eller kanske som ren text?

Vilka språkliga krav har olika fansin, och vilken policy har redaktionerna till att ändra i insända texter (t ex förkorta, rätta stavfel)?

Vilken ersättning (om någon) ges för inskickat material?

Det kunde vara kul att se hur några olika fansin resonerar kring detta, och vilka skillnader som finns....

// Håkan Aldengran
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Det känns som spelfansinhobbyn är så smal, så de flesta som "brottas vid gräsrötterna" plockar nog in allt matrial de får.

Den vanligaste metoden för att få andra och skriva för sitt fansin är enligt erfarenhet att man ringer eller skriver och tjatar på personen (oftast en kompis eller någon man känner lite löst) X antal gånger. Känner man personen vet man ju också ungefärligt på förhand vad man får för motprestation.

Ersättning för att skriva i någons fansin? Ett gratisnummer, såklart! En klassiker! ; )

mvh
/Daniel
fansinansv. rollspel.nu .mm
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
"skall artikeln skickas som Word-dokument, PDF-fil eller kanske som ren text?"

Eftersom de flesta använder MS-Office (så även hela Runan-redax förutom layout) så föredrar vi Word-dokument. Å andra sidan går det lika bra med .rtf eller .txt. Fördelen med Word eller jämförbar ordbehandlarfil (eller med filer som går att konver. till dyl. program) är att författaren kan markera ex kursiv stil med enkelhet.

"Vilka språkliga krav har olika fansin, och vilken policy har redaktionerna till att ändra i insända texter (t ex förkorta, rätta stavfel)"

Som textansvarig kan jag lätt svara på frågan. Vi har en text-policy på papper som vi dock oftast inte behöver skicka till frilansskribenter. Först får jag en text av en frilansare, antingen på beställning / efter tidigare diskussion eller på skribentens egen intiativ. Jag läser igenom och kontaktar ev författaren med önskemål om ändringar (allt från en hel genomarbetning eller synpunkter på ex handlingen i ett äventyr till att sätta in rubriker eller stycken). Om ändringar sålunda behövs ombesörjer sbribenten för dessa, skickar tillbaka till mig. Jag kollar igenom och förhoppningsvis är allt nu ok. Sedan korrekturläser jag noga, ändrar stav- och grammatikfel etc. Skickar ibland tillbaka till skribenten för godkännande (om hon begärt detta). Efter detta skickar artikeln slutligen till vår egentlige korrekturansvarige, Magnus Sjöholm, som korr.läser och sedan skickar till layout-nisse.

"Vilken ersättning (om någon) ges för inskickat material?"

F n endast gratis ex av Runan plus ära, berömmelse och MKT respekt från oss! ;-)

"Det kunde vara kul att se hur några olika fansin resonerar kring detta /.../ "

Vi är en tidning! ;-)



Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>
"Ersättning för att skriva i någons fansin? Ett
gratisnummer, såklart! En klassiker! ; )"</I>

Det känns som om det är lite av ohyffs att be om pengar
när man planerar att skriva för ett fansin faktiskt.
Antagligen bara för att fansins inte brukar ha så särskilt
mycket pengar, men jag såg ett premiärnummer där grabbarna
som höll i det hela erbjöd 50:-/artikel och det är hyggligt
betalt för det faktiskt (om man jämför med andra
journalistlöner så är det visserligen inte det, men...)
Har verkligen inte fansins råd att locka med lite slantar ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Har verkligen inte fansins råd att locka med lite slantar ?

Det varierar förstås från fansin till fansin, men en av definitionerna på 'fansin' enligt min åsikt (andra kan ha andra åsikter) är att det drivs utan vinstintresse, och det är nog betydligt vanligare att fansin går med förlust än att det blir några kronor över (tryck är dyrt, porto är dyrt, men försäljningspriset bör vara billigt om man vill få sålt några ex...).

Endast de fansin som har en förhållandevis stor upplaga (flera hundra ex) eller en rik och generös redaktion brukar kunna betala skribenter. Frågan är dock om fansinen tjänar så mycket på det, de ersättningar det kan bli frågan om är oftast så små att det varken gör till eller från.

De skribenter som skriver för fansin gör det oftast för att de tycker det är kul att skriva och vill dela med sig av sitt material till andra. I det läget kvittar det generellt med några tior hit eller dit, jag misstänker att det bara blir onödigt administrativt krångel för den stackars överbelastade redaktionen...

Men vad vet jag? Kanske bättre att någon som är aktiv fansinmakare idag vill bekräfta eller kullkasta min teori?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag vet inte jag men om inte ens sveriges största tidning om rollspel betalar ett jota för sina artiklar så misstänker jag att fanzinen i än mindre grad kan göra det. Sjölv är jag så att om jag nu ska skriva eller teckna gratis så gör jag det helst i en tidskrift som har stor upplaga och kan erbjuda färg, det är bättre för mitt ego.

Det enda undantaget är de fanzin jag själv gör för de i min spelklubb där jag kan nöja mig med att veta att jag skriver till en målgrupp som kommer läsa åtminstone delar av det trots det låga produktionsvärdet.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Eftersom de flesta använder MS-Office (så även hela Runan-redax förutom layout) så föredrar vi Word-dokument. Å andra sidan går det lika bra med .rtf eller .txt. Fördelen med Word eller jämförbar ordbehandlarfil (eller med filer som går att konver. till dyl. program) är att författaren kan markera ex kursiv stil med enkelhet."

Fördelen finns mot txt, men inte i rtf och jag brukar föredra rtf, pga att det finns så otroligt många versioner av MS Word-format t.ex. och rtf kan skapas och hämtas i näst intill alla ordbehandlingsprogram, både PC och Mac.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
I sanningsenlig klartext; Nej. Fansin kan i 99 fall av 100 inte locka med några slantar...; )

/Daniel
fansinansv. rollspel.nu
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
"Men vad vet jag? Kanske bättre att någon som är aktiv fansinmakare idag vill bekräfta eller kullkasta min teori?"

Jag tror personligen att för att ge ekonomisk ersättning till frilansare så krävs en finansiär. Enbart "stor" upplaga (ex ett par hundra ex) hjälper inte. Faktum är ju att fansin i synnerhet och svenska rollspelsproduktioner i allmänhet inte ger ngn vidare vinst, i många fall t o m en förlust / tryckt exemplar. En större upplaga kan m a o innebära en större förlust...

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
En större upplaga kan m a o innebära en större förlust...

Jupp, känner igen det där från Dnegel där vi sålde tidningarna med förlust (eftersom nästan hela vår försäljning var i butiker; jag har en känsla av att rollspelsbutikerna var mycket piggare på att ta in fansin på den tiden). Ju fler ex vi sålde över disk desto mer pengar gick vi back. Det slutade med att vi sänkte prenumerationspriset så vi gick back på de tidningarna oxå (50 kr för 4 nummer @ 64 sid A4) för att locka prenumeranter, eftersom vi inte gick *lika mycket* back då... :)
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Surt att behöva betala för att få sin tidning såld...

Runan går faktist också lite back på butiksförsäljningen, vilket vi kompenserar med annonsintäkter. Om vi skulle sälja den till butikerna för det pris det kostar att trycka den och skicka den till dem, så skulle priset de sålde den för bli alldeles för högt... De vill ju också tjäna pengar på det hela, inte sälja av ren välgörenhet (även om jag tror att de tjänar mer än de tror på fansinförsäljning eftersom jag tror att fansinen lockar till köp av de komersiella produkterna)

/Joel Bellander, Runan
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
När man säljer i butik så går ju 25% till moms och butikerna vill ju oftast ha en liten summa för att de säljer den.

Mitt fansin Grunthen gick faktiskt runt, på allt utom butiksförsäljning, och de gånger jag sålde annonser så blev det plus i kassan. Allt detta förutsatt att jag lyckades sälja alla exemplar av ett nummer, vilket jag gjorde - förutom sista numret som jag inte har sålt aktivt. Men det var knapert, med Sveroks fansinbidrag så blev kostnaden för ett utskickat fansin 9:75 tror jag, och de såldes för 10kr stycket. Men det kompenseras ju något av att man får in mer pengar på lösnummerförsäljning.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top