Nekromanti Att skriva en onödigt formell inbjudan

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hej hej, dags att skapa min första tråd här på flera dagar och även år.

Hur som helst, så är saken den att min sambo har blivit till kärring, och detta skall firas, eller tja, egentligen inte. Men, vi har tänkt att bjuda hem hennes föräldrar på middag, och efter en pik ifrån hennes pappa om att dom inte fått någon inbjudan så tänkte vi skicka en väldigt extremt formell inbjudan, problemet är att jag inte riktigt är säker på hur man utformar den på bästa möjliga men samtidigt ett korrekt sätt.

Efter lite googlande hittade jag följande inbjudan och gillar den till viss del, men jag har en känsla av att det går å skruva upp en nivå eller tre till.

Fröken <efternamn>, med uppvaktning enligt eget gottfinnande, hälsas härmed välkommen på middagsbjudning tisdagen den 9/3 eller onsdagen den 10/3 klockan 18:00 i salongen på <adress>, i syfte att
Meny för kvällen:

Varmrätt: Helstekt rosmarinkryddad fläskfilé med ugnsbakt potatis samt en sås på Karl Johan-svamp.
Dessert: Vit chokladmousse med friska bär ifrån den svenska naturen.

OSA senast måndag med uppgift om sällskapets numerär, samt uppgift om preferens vad gäller veckodag.

Tecknat under glad förväntan
X & Y
Hittade även ett trevliga alternativ till OSA, nämligen RSVP som är precis samma sak men på franska och tydligen används av bland annat UD vid formella tillställningar.

Hur som helst, jag Vet att det finns flera äss vad gäller språk och etikett på detta forumet, och jag hoppas att någon kan tänka sig att hjälpa till.

Eller om någon har sett en inbjudan från just UD någon gång hade det varit ganska intressant att läsa igenom som inspirations material.

Tacksam för svar =)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ovan citerade inbjudan bör för övertydlighets och överflödighets skull kompletteras med dresskod.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
kompletteras med dresskod.
Precis min tanke. Du, Kring Kromm, måste ju skriva in klädkod också och se till att det blir riktigt stel och formell klädsel också. :gremwink:

Förövrigt ser det bra ut. Och skriva OSA istället för det där franska alternativet, för vet de inte vad det betyder då blir det ju inte alls roligt. OSA känner folk däremot till och du får in alla detaljer i ditt lilla skämt.

... Har själv funderat på att göra just så här när en del släktingar och dylika ska gnälla om "Ja, jag har då inte blivit bjuden" om man inte personligen böjt knä och inviterat dem.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
solvebring said:
kompletteras med dresskod.
Precis min tanke. Du, Kring Kromm, måste ju skriva in klädkod också och se till att det blir riktigt stel och formell klädsel också. :gremwink:

Förövrigt ser det bra ut. Och skriva OSA istället för det där franska alternativet, för vet de inte vad det betyder då blir det ju inte alls roligt. OSA känner folk däremot till och du får in alla detaljer i ditt lilla skämt.

... Har själv funderat på att göra just så här när en del släktingar och dylika ska gnälla om "Ja, jag har då inte blivit bjuden" om man inte personligen böjt knä och inviterat dem.
Fast vad gäller OSA/RSVP så är jag väldigt säker på att hennes pappa känner till den, då han är uppfostrad av en ganska traditionell familj, som håller hårt på etikett etc.

Och klädkod är givet, vilken det blir, återstår att se. Däremot så om man förutsätter att den ovan citerade inbjudan omarbetas och används så är jag lite osäker på hur man får med Syfte(Hans dotters födelsedag, som det kanske finns en bättre term för?) samt Vilka som är inbjudna (Herr Efternamnsson med Familj)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Craygh said:
Kravatt för män, korsett för kvinnor. Obviously.
haha hade vart nice, problematik uppstår dock när man öppnar min garderob och inser att jag inte klarar av något mer avancerat än "Kavaj" (vilken normal sätt innebär en enfärgad kostym, ofta mörkblå eller på sommaren lite ljusare).
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Oh ja, det funkar ju också. Er förtjusande och underbart vackra dotter, du måste ju smickra henne något oerhört. Det är ju bäst att han kommer och uppvaktar henn på trettioårsdagen.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Några idéer:

- "Herr och fru <MANNENS titel> + <MANNENS förnamn> + <efternamn> inbjudes härmed till supé med animerad samvaro å <plats> klockan 18.00 dk*, den nionde innevarande månad (om inbjudan går ut samma månad som middagen är, annars "nästkommande månad")"
- "uppvaktning efter gottfinnande, vandel och förmåga"
- "Högaktningsfullt tecknat under utomordentlig förväntan
- Översätt själva menyn till franska som på en flott restaurang
- Klädsel: Kavaj av lämpligt och måttfullt snitt

* dk = dubbel kvart, dvs man ska komma en halvtimme efter utsatt tid.

Kom också ihåg att själva utformningen är viktig, dvs handgjort papper, underskrift med reservoarpenna, lacksigill etc. Och varför inte buda över inbjudan med elegant kamrat?

Sambon kan väl omnämnas som "mamsell Loevenhaupt" (eller vad hon nu heter)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vänligen avstå från att slänga edert lössnus i taket".


Storuggla, bara för att förtydliga för dem
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Brilliant!

Ska pilla lite på det och förhoppninsvis få de på lådan måndag/tisdag (är ca 30 mil bort så lite svårt/dyrt att buda över :gremsmile:

Btw, om någon är duktig på franska vore det inte helt fel heller, för varken jag eller kvinnan man talar det språket.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
solvebring said:
Storuggla said:
"Vänligen avstå från att slänga edert lössnus i taket".


Storuggla, bara för att förtydliga för dem
Va, får inte jag komma då?
Du får naturligtvis slänga snuset på golvet, om du inte har portionssnus. Då blir det Gulag för dig.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Storuggla said:
"Vänligen avstå från att slänga edert lössnus i taket".
Om man vill vara spexig kan man också lägga till "N'e plevat' na pol'"
 
Top