Troberg
Sinister eater
Efter att jag nyligen råkat köpa Axis & Allies Europe så konstaterade jag där samma sak som jag sett i många andra brädspel:
Reglerna är fulla av meningslöst ordbajsande! Är det status att ha tjocka regelböcker?
I ett brädspel är det mycket viktigare att ha klara, koncisa regler än i ett rollspel. Man kan ju inte improvisera som man kan i ett rollspel. Det måste vara lätt att hitta den viktiga informationen.
Jag skulle kunna skriva om reglerna till de flesta brädspel på mindre än halva textmängden, med mycket högre läsbarhet. Reglerna lider av samma övertydlighet som ett juridiskt dokument, fast utan det juridiska dokumentets skärpa.
Följande exempel tar upp en halv sida i regelhäftet (A4 (eller någon liknande amerikansk variant)):
Lägg till detta att man har massor av vitt utrymme, dåligt index, ologisk indelning, helt opåkallade bilder och utdragna, korkade och onödiga exempel så ser ni vart det är på väg. Man hade dessutom kunnat lyfta ut den historiska bakgrunden och informationen om vad spelpjäserna föreställer till en separat sektion (hur intressant är det under pågående spel att pjäsen som symboliserar jaktplan för USA föreställer en P38 Lightning och den som symboliserar jaktplan för Tyskland föreställer en Stuka(?!?!)?
De 30 sidor som reglerna består av hade antagligen kunnat dras ned till 12, kanske 8 om man gjort en kompaktare layout med lite mindre typsnitt. Man skulle kunna byta ut en hel del löptext mot enkla punktlistor som listar förutsättningar/regler, vilket är mycket mer användbart under spel.
Hur mycket lättare hade det blivit och hur mycket mindre regelfrågor skulle man behöva diskutera?
Här rackar jag ner på A&A Europe, men fenomenet förekommer i nästan alla spel.
Är det bara jag som ser detta som ett problem?
Reglerna är fulla av meningslöst ordbajsande! Är det status att ha tjocka regelböcker?
I ett brädspel är det mycket viktigare att ha klara, koncisa regler än i ett rollspel. Man kan ju inte improvisera som man kan i ett rollspel. Det måste vara lätt att hitta den viktiga informationen.
Jag skulle kunna skriva om reglerna till de flesta brädspel på mindre än halva textmängden, med mycket högre läsbarhet. Reglerna lider av samma övertydlighet som ett juridiskt dokument, fast utan det juridiska dokumentets skärpa.
Följande exempel tar upp en halv sida i regelhäftet (A4 (eller någon liknande amerikansk variant)):
Detta hade man man utan att tappa information kunnat komprimera ner till något i stil med följande:Combat continues until one of the following four situations occurs:
A. The attacker retreats. After both the attacker and defender
have rolled, the attacker may retreat, thereby stopping that
particular battle. The attacking land units may only retreat to
an adjacent friendly territory that was under the owner?s control
at the start of the turn ? and from which any of the attacking
land units came. The units must all withdraw together to the
same territory.
Aircraft may retreat to any friendly land territory, island or
aircraft carrier still within movement range and under its
owner?s control since the beginning of the turn. Retreating
planes, however, are still subject to enemy antiaircraft gunfire
if they pass over territories with AA guns.
Return the defending units that survived from the battle board
to the territory.
Note: Retreating is an attacker?s privilege only.
B. The attacker is destroyed. If the defender destroys all
the attacking units, the battle is over. Remove all destroyed
units from play and return the defending units that survived
to the territory.
C. The defender is destroyed. If the attacker hits all the defending
units, the battle is over after the defender counterattacks.
Remove all destroyed units from play and return the attacking
units that survived to the territory.
D. Both attacker and defender are destroyed. If all units are hit
during an attack and counterattack, the battle is over. Remove
all destroyed units. The defender retains control of the territory.
Det är allt som behövs. Resten är antingen tomgångstugg (det är tex självklart att det inte är sidan som blir av med alla enheter som vinner) eller förklaras på annat ställe (tex var får flygplan landa).The battle is over when either side has no units left. If no units from either side is left, the defender wins.
The attacker (only) may retreat to an adjacent friendly territory which has been under his control since the start of his turn and from which at least one attacking unit came. All units retreat as a group to the same territory. Aircraft may retreat to any valid landing site within range.
Lägg till detta att man har massor av vitt utrymme, dåligt index, ologisk indelning, helt opåkallade bilder och utdragna, korkade och onödiga exempel så ser ni vart det är på väg. Man hade dessutom kunnat lyfta ut den historiska bakgrunden och informationen om vad spelpjäserna föreställer till en separat sektion (hur intressant är det under pågående spel att pjäsen som symboliserar jaktplan för USA föreställer en P38 Lightning och den som symboliserar jaktplan för Tyskland föreställer en Stuka(?!?!)?
De 30 sidor som reglerna består av hade antagligen kunnat dras ned till 12, kanske 8 om man gjort en kompaktare layout med lite mindre typsnitt. Man skulle kunna byta ut en hel del löptext mot enkla punktlistor som listar förutsättningar/regler, vilket är mycket mer användbart under spel.
Hur mycket lättare hade det blivit och hur mycket mindre regelfrågor skulle man behöva diskutera?
Här rackar jag ner på A&A Europe, men fenomenet förekommer i nästan alla spel.
Är det bara jag som ser detta som ett problem?