Nekromanti Att skapa världskartor...

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Är det någon som känner till något vettigt program eller sida för att skapa världskartor? Självklart kan jag ju sätta mig och klottra i Paint eller så men det känns rimligt att det skulle finnas effektivare program att arbeta i. Vad jag är ute efter är alltså något där slutresultatet (helst efter ett inte evighetslångt arbetspass) blir något som påminner om innehållet i en atlas.

Dessutom skulle det uppskattas om någon har några tips rent allmänt i ämnet. Vad ser bra ut? Vad ser åt helvete ut? Och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag gillar ju AutoREALM (googla själv), det är gratis och hyfsat kompetent, och man brukar ändå även med de lite dyrare programmen behöva efterarbeta lite i Photoshop/Gimp innan det faktiskt ser snyggt ut. AutoRealm har dessutom ett mycket praktiskt verktyg jag saknat i andra program: Fraktallinjer. Jag ritar upp den ungefärliga formen på en kontinent, och programmet gör fraktaler så att kustlinjer etc blir lite mer kaotiska och så.

//Krank, som i övrigt sällan gör kartor numera eftersom det är så förbenat tråkigt
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Du menar något liknande detta?



Dessvärre har jag inte lyckats hitta något enskilt kartritarprogram som åstadkommer ett resultat jag är nöjd med, så jag använder traditionella bildbehandlings- och illustrationsprogram. I detta fall Photoshop, Streamline och Illustrator.

(Exakt hur ovanstående karta är gjord står att läsa i detta gamla inlägg.)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Penna och papper

Även om du inte kan rita (kartor får ha krokiga linjer) , så är det lättare i många fall att sätta sig ner med ett papper, skissa nogrant och sedan fylla i med bläck sudda ut blyertsen och scanna. Och ger ett trevligare resultat också.

Ha eventuellt några riktiga kartor utskrivna att ha som referens att titta på.

Jämfört med att sätta sig ner, lära sig ett program och sedan hur som helst behöva rita upp saker i programmet sparar du djävligt mycket energi.

Ska det ner i ett rollspels som ska tryckas, gör en skiss och lämna över till en riktig tecknare. Typ, sånt här i trevligt.

http://lienwyn.deviantart.com/art/Amelon-41952485

Linda Nilsson, har tecknar för Bortom bland annat om jag minns rätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Ereb Altor

I det här fallet handlar det om att scanna och snygga till i Photoshop tror jag.

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=112

Ett tips är annars att ta en atlas, scanna in lite bitar. Klipp ihop det och snygga till i Photoshop. Jag vet inte hur tidskrävande det är men jag, som har en del PS-vana, skulle nog kunna ro iland det på någon timme. Om inte min perfektionism griper tag i mig för då bli jag sittande i en vecka... :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Re: Penna och papper

Även om du inte kan rita (kartor får ha krokiga linjer) , så är det lättare i många fall att sätta sig ner med ett papper, skissa nogrant och sedan fylla i med bläck sudda ut blyertsen och scanna. Och ger ett trevligare resultat också.
Fast han ville ha en karta som ser ut som i en atlas ...

//Genesis ogillar för övrigt handritade kartor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag jobbar på olika sätt...

men för det mesta börjar jag med en skiss på papper... som jag sedan scannar in...

(alternativt gör jag en snygg karta i tusch med stålpenna som jag också scannar in...)

Sedan så ritar jag alla linjer i ett vektorgrafiksprogram som Illustrator, Inkscape (gratis) eller Expression, konverterar till pixelbild och färglägger i Photoshop och/eller Painter. Skulle även kunna använda Gimp (också gratis), men det lirar inte så bra med min wacomplatta...

Oftast lägger jag in eventuell text i InDesign senare...

På senare tid har jag även börjat använda programmet Campaign Cartographer. Kompetent program, men kartorna blir opersonliga, så det är mest om jag vill ha fram en karta snabbt... men är man inte bra på att rita är det ett bra alternativ.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Re: Penna och papper

För atlasutseende är AutoRealm klart en hit. Man bör dock sätta sig ner och leka lite först så man får till lager och sådana funktioner ganska rätt från början, i alla fall om man ska göra en karta över en stor kampanjvärld med mer än en handfull "points of interest".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Arfert said:
Streamline.. DET var old-school
Använder det fortfarande. Jag tycker det funkar bättre än Illustrators inbyggda trace-funktion.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Att skapa världskartor... OT

även senaste versionerna av Illustrator? De tycker jag är bättre.. men smaken är olika... Tycker det ofta blir konstigt resultat i Streamline, men för många noder...

..en annan grej är ju att Adobe inte uppdaterat programmet till OSX, så man måste köra det i Classic-läge.. (vilket inte drabbar dig som kör PC) ..uppenbarligen är Adobe inte intresserade av att man ska använda Streamline längre.

Annars använder jag hellre andra program (på PC) för att konvertera, Som Xara Xtreme (ett oerhört underskattat vektorprogram, och BILLIGT) eller Expression... de gör ett bättre jobb.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Använder det fortfarande. Jag tycker det funkar bättre än Illustrators inbyggda trace-funktion.
Testa gratisprogrammet Inkscape. Efter att ha testat Streamline och Illustrator kom jag fram till att Inkscapes vektoriseringsfunktion sparkar Adobes rumpa ut i omloppsbana...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nej

Är det någon som känner till något vettigt program eller sida för att skapa världskartor?
Jag redde ut frågan grundligt för några år sedan och kom fram till att: nej, vill du göra riktiga kartor - och med riktiga kartor menar jag sådana som är mer eller mindre yt-, längd- och vinkelriktiga på ett konsekvent vis - får du hosta upp pengar++ för professionell programvara, sånt som Lantmäteriet och sådana använder, som inte direkt säljs över disk och som förmodligen kräver en civilingenjörsexamen i lantmäteri för att kunna hantera. AutoRealm innehåller inga sådana funktioner utan är ett ritprogram med en uppsättning grafiska element med medeltids- och fantasykänsla.

Alternativet är mödosamt handarbete, må det vara per papper och penna eller per mus och Photoshop. Det är möjligt att Photoshop kan hantera enkla projektioner, dvs. att "svepa" en tvådimensionell yta (papperskarta) över en tredimensionell yta (ett klot) och omvänt ta ut en tvådimensionell projektion av en tredimensionell yta, men om detta vet nog forumets grafiker mer.

Dewil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
just det, glömde säga det... Xara och Inkscape är väääldigt lika varandra, för övrigt, även om Xara möjligen är ett par pinnhål bättre... speciellt om man vill ha linjer som liknar naturliga media.

Men testa gärna Inkscape, finns för både PC, Mac och Linux!
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Inte innan du påpekade det. Det verkar bra men jag tror inte att det får plats i min budget. Jag kan ju dock kolla runt på nätet.

(Naturligtvis ska jag kolla runt på nätet för att se om någon har en fullt laglig version att skänka bort. Jag är djupt hederlig människa :gremwink: )
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Någon som har erfarenhet av Fractal Terrains?

Allvarligt! Fractal Terrains skulle kunna vara programmet jag söker. 35 engelska pund, en cd-skiva, mycket låga systemkrav (Windows 95 och 32 meg minne!) och hanterar projektioner på alla möjliga ledder!

Nu undrar jag bara: är det någon här som har erfarenhet av programmet? Vad jag skulle vilja göra är exakt följande:
- Importera en bildfil med konturer av kuster och sjöar till en platt, rätvinklig värld.
- Ändra vyn från en platt, rätvinklig värld till att en sfärisk värld så att resultatet blir som på bilden till höger på sida 18 i detta dokument.
- Spara världen som sfärisk och fortsätta bearbeta den som sådan.

Dewil
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Någon som har erfarenhet av Fractal Terrains?

Har bara erfarenhet av Campaign Cartographer, men du skulle kunna prova att ställa en fråga på deras forum.
 
Top