Nekromanti Att skapa portaler

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nu behöver jag hjälp igen, denna gång med lite idéer om magi som syftar till att öppna portaler, i huvudsak rumsliga portaler (portaler som möjliggör tidsförflyttningar riskerar naturligtvis bara att krångla till spelvärlden och bör därför undvikas). Jag tänker mig en uppsättning av fyra eller fem olika former av portaler för olika nivåer av magikompetens. En magiker av en lägre grad skulle kunna skapa en portal som kan förflytta vederbörande från vardagsrummet till köket, medan den ultramäktige svartmagikern Allan skulle kunna öppna en portal som leder till andra sidan jordklotet eller kanske till och med rakt ner i Helsefyr.

Skulle bli mycket tacksam om ni kunde besvara följande tre frågor:

1. Vad kan man tänka sig för olika grader av rumsliga portaler?

2. Är portaler coola eller bör de bannlysas från spelvärldar med anspråk på någon form av World of Darkness-Kult-CoC-stämning? Alltså, vad kan portaler tillföra respektive motverka i så kallade "mörka spelvärldar"?

3. Finns det något befintligt spel som använder sig av portaler på riktigt coola sätt och som det finns anledning att låta sig inspireras av?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2. Är portaler coola eller bör de bannlysas från spelvärldar med anspråk på någon form av World of Darkness-Kult-CoC-stämning? Alltså, vad kan portaler tillföra respektive motverka i så kallade "mörka spelvärldar"?
I sådana spelvärldar så kanske portaler inte bör vara rumsliga, utan snarare interdimensionella. Det är genom portaler av den sorten som slemproppar, tentakelmonster och annat otyg kommer in igenom.

En cool grej skulle kunna vara att en portal alltid tar omvägen runt om helvetet eller motsvarande plats. Man kan helt enkelt inte öppna en portal mellan två punkter på ett och samma plan, utan man måste öppna en brygga mellan två olika plan. Poängen är att när man går igenom portalen så behöver man egentligen gå igenom två portaler, en härifrån till helvetet och en från helvetet till destinationen. Och den lilla tid man befinner sig där är en risk.

Har du någon form av mörkerkontamineringssystem motsvarande Dark Side Points eller galenskapssystem motsvarande Sanity så är det här ett ypperligt tillfälle att använda det, utöver risken att man får med sig något därutifrån.

Här kan du ha en massa metafysiktjafs, exempelvis att orsaken till att det är just helvetet man kommer till är att det är lättast att ta sig dit samt att det är det plan som är mest begripligt för vanligt folk. Att ta sig till älvalandet är möjligt men tokmycket svårare, och att ta sig till himlen är inte bara toktokmycket svårare utan dessutom så obegripligt att om man gör det så blir man typ galen. Det finns en orsak till att man bör vara död innan man kommer dit.

"Mest begripligt" är förstås relativt.

3. Finns det något befintligt spel som använder sig av portaler på riktigt coola sätt och som det finns anledning att låta sig inspireras av?
I Andra Imperiet är de en del av den interstellära infrastrukturen - i princip alla rymdfärder går genom portaler. Det är praktiskt, enkelt och billigt för normalt folk som inte behöver ha någon ultrasuperduperhyperdrivenhet i sina rymdskepp. Å andra sidan, alla portaler ägs av den federala staten, som således har full kontroll över all trafik. Vill man isolera en planet så är det bara att peka på ikonen på skärmen, högerklicka och välja deaktivera, så är systemet isolerat. Naturligtvis så finns det dem som tror att det hela är en konspiration med syfte att begränsa medborgarnas frihet, vilket understöds av att alla idéer om portallös överljusdrift på något sätt försvinner.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
I sådana spelvärldar så kanske portaler inte bör vara rumsliga, utan snarare interdimensionella. Det är genom portaler av den sorten som slemproppar, tentakelmonster och annat otyg kommer in igenom.
Bra tänkt. Sådana portaler ska finnas med. Tänker mig följande: Den enklaste formen av portal är rumslig och kan man frambringa en sådan och dessutom har hunnit utveckla sin magiska potential ytterliga är det åtminstone teoretiskt möjligt att frambringa portaler av mer avancerat slag, framför allt då sådan som hamnar i den interdimensionella lådan.

Har du någon form av mörkerkontamineringssystem motsvarande Dark Side Points eller galenskapssystem motsvarande Sanity
Jajamen, jag har både ock. Helt klart något att utnyttja om rollpersonerna får för sig att resa genom portaler.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
1. Vad kan man tänka sig för olika grader av rumsliga portaler?
Fjärrskådning, Avlyssning (+ bild = tv-utsändningsaktigt), färdas inom slutet rum, färdas inom synhåll, färdas till besökt plats, färdas till okända platser (även andra dimensioner).

Jag tycker portaler är häftigt, men det ska vara "rätt sorts" portaler, såsom skuggvandring (från Deadlands), speglar (från någon fantasybok), genom naturliga portaler som dörrar, stegar och fönster (folklor). Helst ska det vara döda materiella (stegar) eller immateriella (drömmar) saker som man kan färdas genom. Att bara trolla fram portaler i luften är töntigt och fantasilöst jämfört med att rita ett landskap på väggen och träda in.

/Han som kan säga att vidskepligheten kring stegars och speglars olycka beror på tron på portalvandring
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag tycker portaler är häftigt, men det ska vara "rätt sorts" portaler, såsom skuggvandring (från Deadlands), speglar (från någon fantasybok), genom naturliga portaler som dörrar, stegar och fönster (folklor). Helst ska det vara döda materiella (stegar) eller immateriella (drömmar) saker som man kan färdas genom.
Håller med dig fullständigt. Använder mig i scenarier framför allt av speglar och dörrar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det jobbigaste med portalerna i Kult tycker jag är att de oftast är envägsportaler. Det låter inte som en stor grej, men djäklars vad otäckt det är att veta att man kan komma in i en annan värld, men dels tveka på om den leder till en bra plats, och dels vara säker på att man inte kan komma tillbaka samma väg.

Envägsportaler är verkligen asläbbiga.

---

Ett behov jag har när det gäller portaler är att kunna omöjliggöra dem som flyktmetoder. Det känns lite för enkelt att göra portaler för att ta sig ut ur fångenskap och liknande knipor. Så en idé vore att när man går ut via en portal så är man förbunden med något man lämnar kvar efter sig - så om något händer med det man lämnat efter sig så drabbar det också en själv. Typ att man mediterar för att ta sig in i en ny dimension, men ens kropp lämnas kvar bakom en, och om något händer med kroppen (typ; någon bränner den) så drabbar det också en själv. Det går att tillämpa samma modell även med mer typiska portaler; typ att man reser genom en spegel och lämnar denna spegel bakom sig - om någon förstör spegeln så tar man själv skada. Då blir portalen ett jättebra sätt att resa in i nya världar för att utforska dem, men man kan inte fly genom dessa portaler på något tillförlitligt sätt.

---

Jag är inte så förtjust i portaler från vardagsrummet till köket. Det blir för vardagligt, och då demystifieras portalerna. Jag vill att resor genom portaler skall vara rejäla äventyr, förknippade med stora risker, stor osäkerhet och mycket spänning. Det bör aldrig vara "självklart" att resa via portaler - utan det bör vara något man tvivlar inför att göra. Så gör hellre portalerna lite extra mäktiga - samtidigt som du ökar riskerna.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Mycket intressanta och tänkvärda synpunkter. Du har helt rätt i att jag bör undvika att banalisera portalerna och i stället göra dem mer mystiska och skrämmande. Ditt förslag med speglar som ifall de förstörs tillfogar en själv skada låter som en riktigt bra idé.

Kontentan är alltså att portaler inte ska användas i scenarier primärt för att förflytta rollpersoner geografiskt från A till B (från vardagsrum till kök eller från Lund till Askersund) utan i högre grad för att ge rollpersonerna möjlighet till möte med allsköns fasor, dock utan att att portalen i sig själv erbjuder någon flyktväg från dessa fasor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag gillar tematiska portaler: det vill säga att man t.ex. kommer in i slummen, allt är nedgånget och skitigt, och går man runt fel hörn så kommer man stegvis in i en parallell slumverklighet. :gremsmile:
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Jag vet inte hur Targon har tänkt sig portalerna i sitt spel. Det jag dock tänker mig skulle kunna vara en lösning på både spelares tendenser att fly med hjälp av portaler och att de blir allt för alldagliga är att spelaren inte har full kontroll över dem. Med det menar jag att man inte bara behöver sätta sig ned och huxflux så dyker det upp en portal. Kanske det krävs speciella förutsättningar för att det ska fungera eller ännu bättre, portaler dyker upp helt spontant och kan ta vägen precis vart som helst. Det enda magikern gör är att upptäcka och typ aktivera dem så att andra människor kan använda dem. Det tycker jag verkar ordentligt mystiskt, men det är ju bara min åsikt som säkerligen inte delas av alla andra här. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Problemet med att "portaler uppstår hux flux" är att det i praktiken betyder "portaler uppstår när spelledaren vill" - vilket typ betyder att portaler uppstår när det passar i handlingen och när det blir okej att förflytta sig genom portaler.

Detta gör det på sätt och vis mindre mystiskt - eftersom portalerna då inskrivs i huvudspåret i äventyret, vilket medför att det känns tryggt att förflytta sig genom dem. Som spelare brukar man tvärtom känna sig mer osäker när man upplever sig ha gått utanför det förväntade spåret - när man tar egna initiativ som inte spelledaren kan ha förväntat sig. Därför brukar det paradoxalt nog istället bli mindre mystiskt och mindre osäkert ju mer "hux flux" saker inträffar.

---

Jag skulle gärna vilja ha ett ord eller ett begrepp som satte fingret på just detta: Alltså skillnaden mellan att reagera på val som spelledaren satt ut åt en (antingen för att de är inskrivna i ett linjärt äventyr, eller för att spelledaren improviserar fram dem) - och att ta itu med konsekvenser som i första hand är oavhängiga spelledaren.

Om någon vill skriva in sig i rollspelshistorien så är det alltså fritt fram att filosofera lite kring detta för att dels definiera fenomenen tydligare, och dels för att hitta på något sorts begrepp så att vi på ett ledigt sätt skulle kunna prata om det i framtiden.

Jag ser ett enormt behov av ett klargörande i frågan.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Jag vill först och främst klarlägga att den här diskussionen absolut inte var avsikten med mitt tidigare inlägg.

För övrigt ser jag det här lite som ett dödläge. Jag menar att portaler demystifieras om splearna kan framkalla dem när som helst för vilket syfte som helst. Du menar att om portaler uppstår spontant(via spelledaren) så bidrar det också till att demystifiera deras väsen. Till viss del håller jag med dig men hur sjutton ska man annars göra. Möjligtvis är jag lite förblindad men jag ser inte fler möjligheter för inverkan på spelet än spelarna och spelledaren. Har du exempel på fler metoder vill jag gärna höra dem.

Har heller inget bra svar på din frågeställning och ställer mig med entusiasm i kö för att se om någon annan har det.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vilka situationer, i traditionellt rollspel, är oavhängiga spelledaren?
Helt oavhängiga är kanske inga situationer, men vissa saker följer i första hand som konsekvenser av spelarnas handlingar genom systemet eller av orsak-verkan-samband där spelledarens inflytande är så litet att det kan förbises.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag menar att portaler demystifieras om splearna kan framkalla dem när som helst för vilket syfte som helst. Du menar att om portaler uppstår spontant(via spelledaren) så bidrar det också till att demystifiera deras väsen. Till viss del håller jag med dig men hur sjutton ska man annars göra. Möjligtvis är jag lite förblindad men jag ser inte fler möjligheter för inverkan på spelet än spelarna och spelledaren.
Tja, vad sägs om att spelare kan frammana dem, men inte "när som helst för vilket syfte som helst"? Det är det väl ingen som har sagt? Faktum är att Rising snackade om att portaler som kan frammanas just så är tråkiga och fantasilösa (väl?). Det är ganska enkelt att ta bort både "när som helst" och "till vilket syfte som helst" ur ekvationen, eftersom det är enkelt att begränsa spelarmakt. SL-makt, däremot, är mycket knivigare att begränsa.

Förresten så finns det väl en till faktor som har inverkan på spelet? Reglerna. Tänk dig till exempel en regel som säger att om en magiker slår 00 med sin T100, när han slår ett besvärjelseslag av någon typ, så frammanas en portal. Där skulle varken spelare eller spelledare ha särskilt mycket att säga till om när och hur portaler uppstår, men de skulle ändå uppstå. (Nu säger jag inte att just det där var ett bra system, det är bara ett exempel. Man får nog fundera en stund för att komma på en häftig och bra regel.)

Otranto!s regel om att jokrar innebär att en hemlig tunnel kommer i spel på något sätt, är ju i princip en sådan regel, även om spelarna har en viss kontroll där.

Och spelvärlden har väl också en inverkan på spelet? Om det i spelvärlden finns ett antal platser med portaler så blir det inte lika enkelt för SL att tvinga in dem i äventyret. Samtidigt så kan spelarna knalla in i en portal utan att SL hade planerat det, men de kan inte använda dem "när som helst för vilket syfte som helst".

Kort sagt, det finns massor av möjligheter som inte beror direkt på spelares eller spelledares direkta beslut.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Wacko

Slumpmässiga förslag:

Portaler är varelser som äter folk. Det portaler egentligen vill göra är att bita av folk på mitten. Men kan man med diverse medel undvika att portalen biter av en, bockarna bruse lurar den, eller gör ett mörkt avtal med den kan man klara sig genom den.

Portaler ger dig minnesförlust. Du vet inte hur mycket du glömmer eller hur länge minnerna kommer vara borta när du stiger igenom den.

I portaler lägger varelser märke till dig. Det vill du inte.

Varje gång gå går genom en portal måste du offra en handfull av ditt eget kött. Minst. Annars väljer portalen vilken handfull det blir.
--

Hur som helst tror jag på att dels ha portaler som bara går en väg som Rising sa, dels på att ha portaler som inte bara kan uppstå. Det existerar där de är och kompromissar inte.

Uppstår de bara slumpmässigt kanske det skall vara efter omständigheter rollpersonera inte kan påverka. Används det mycket magi på en plats eller tummas det mycket på verkligheten där kan en portal uppstå till exempel.

Dels tror jag för att ha portalerna skrämmande så ska portaler ha ett pris. Spelarna och rollpersonerna skall vara medvetna om vad det på ett ungefär är för pris. Om det så bara är att man måste offra ett par fingrar eller tår eller någon annan del av sin kropp varje gång man går genom en portal.

"När är det värt att betala priset?" är frågan rollpersoner och spelare måste ställa sig.

(Jag gillar det där med en handfull av sitt eget kött... mycket. Tänk er scenen när rollerna har skurit av sitt ena öra, två av sina tår och lägger de blodiga kroppsdelarna i sin kupade hand, ulkar och inser att det inte är nog mycket än... Vad mer måste de skära av? Kommer de att skära av mer? Blir inte de de redan skurit av meningslöst om de slutar nu?

:gremgrin:Någon gång måste jag använda det.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Underbara grejer!

Allt du skrev i det inlägget var det häftigaste jag läst i hela världen. Tusen bullar till dig!

Portaler är varelser som äter folk.
Just portaler som varelser är ju skitcoolt. Jag kan tänka mig dem som tvehövade ormar som lever i två dimensioner på samma gång. De har ett huvud i varje ände. För att ta dig till en annan dimension måste du först leta reda på en dimensionsorm, sedan kliva in i dess gap (utan att bli söndertuggad) och färdas igenom hela dess kropp tills du kliver ut ur den andra munnen i en annan dimension (återigen, utan att bli söndertuggad). Att ta sig ut ur magen är naturligtvis mycket svårare än att ta sig in ...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Om man som spelledare improiserar fram dem eller rent av tar fram dem för att de passar i väentyret kan man fortfarande konstruera dem med en risk. Om spelarna är medvetna om detta, till exempel för att världen fungerar så eller för att de måste lyckas med någon form av färdighetsslag, så kan man minska på säkerhetskänslan hos spelarna även om portalen är spelledarintroducerad.

Det beror förstås också på hur man är som spelledare, om man faktiskt tar med en reell risk och kommer implementera något negativt om så blir utfallet (så spelarna inte kan luta sig tillbaka och tänka att alla spelledarpersoner tar risker men inte de för de är spelarroller).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Katter och träsk

*Blir lycklig över bullar*

Bullar gör mig glad. Inget är lika bra att göda mitt ego med. Bullar!

Jag gillar iden på dimensions gap som är i form av katthuvud. Katter är onda och det finns något med en intelligent blick och uttrycksfullhet ansikte kombinerat med en massa vassa tänder och ett mått av sadism som man måste gå igenom.

eller tänk dig portaler som en varelse i form av ett stinkande träsk. Rollpersonerna måste gå ut i träsket. Finna rätt lilla gyttliga fläck. Låta sig sjunka ner i det, drunkna i det och samtidigt undvika att bli sönder tuggat av träskets mun som finns någonstans där nere.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Underbara grejer!

På tal om levande portaler... Man kan ju också använda en sorts färjkarlar som kräver betalning för att slussa en till andra sidan. Det roliga med det är då förstås att spelarna inte vet vad de kommer vilja ha i utbyte den här gången...
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Men vem är det egentligen som plockar bort "när som helst" och "till vilket syfte som helst" ur ekvationen? Inte tusan är det då reglerna, åtminstone inte de regler jag har sett. På grund av lathet överlåter vi spelkonstruktörer sådana beslut om inskränkningar till spelledaren och då halkar vi osökt in på det här med SL-makt igen.

Håller med om att det är möjligt att begränsa det här med regler men som jag skrev längst ner i mitt inlägg så har jag ingen bra lösning på problemet, och ärligt talat är som du själv säger den du nämnde inte särskilt bra.

Vad gäller spelvärlden så är det mycket varierande från grupp till grupp hur mycket spelarna känner till. Vet spelarna var de ska leta efter portaler? Jag skulle tro att det är ganska sällan de gör det. Det är oftast SL som kontrollerar även detta steget eftersom han representerar och beskriver spelvärlden för spelarna. Jag menar att vill SL tvinga in gruppern i en portal så är det inte särskilt svårt för honom att göra det i de flesta fall, medan spelarna kan få svårt att göra det om spelledaren inte vill. Slutsats; spelledare har större makt än man kan ana :gremshocked:, kanske allt för stor.

(Disclaimer: olika grupper har olika mycket inflytande gentemot SL, jag beskriver bara det jag själv har upplevt och känner till.)
 
Top