Nekromanti Att skapa en Gud

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Stämmer det att om man har en Qadosh på över 15(eller var det 19?) så blir man gudomlig?

Läste något liknande i Grundregelbokens korta kapitel om religon.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Stämmer det att om man har en Qadosh på över 15(eller var det 19?) så blir man gudomlig?

Läste något liknande i Grundregelbokens korta kapitel om religon.


Njae... Möjligtvis att man kunde bli helgonförklarad vid minst 18+...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Apoteosis

Det finns en Frivillig Regel om apoteosis i Religionsboken på sidan 10. Den kan du använda om du vill.

/Naug
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
En gud, tycker jag, mäste leva.
Bara för att man är helgonförklarad eller liknande så betyder (väl?) det inte att ens själ lever vidare när den lämnar kroppen till så pass att den kan påverka omgivningen, som en gud gör (väl?)...

Bästa sätt att bli som än gud (kanske inte tillbedd som en, som man dock kan bli om man helgonförklaras) är nog att bli nån sorts schaman, kan jag tänka...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Helgon

Blir man helgonförklarad så blir man inte Gud, men iaf helgon, och man kan därmed påverka omgivningen.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Svar på frågan:se Avatarex inlägg i den här tråden.
Men nu har jag en fråga:Vad händer om man blir tillbed och vanligt folk i Mundana tror att man är en slags Jesus som kommit.
Får man någon Quadosh då?

Detta har hänt just min Rollperson.

.....Men varför, får ni hitta på nåt........
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Men nu har jag en fråga:Vad händer om man blir tillbed och vanligt folk i Mundana tror att man är en slags Jesus som kommit.
Får man någon Qadosh då?
Detta har hänt just min Rollperson


Nepp skulle inte tro det. Kanske om man är troende,vilket thism alver inte brukara vara....
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Apoteosis

Nackdelen med denna regel är att den enbart täcker kanonisering och liknande inom olika religioner. Det är fortfarande outrett om man kan uppnå gudomlig status genom tillbedjan frånfolk, utan gudomliga favörer. Om jag inte minns fel finns det någon typ från Allvetandets Brödraskap som forskar på detta.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Men nu har jag en fråga:Vad händer om man blir tillbed och vanligt folk i Mundana tror att man är en slags Jesus som kommit.
Får man någon Quadosh då?
Troligtvis inte - endast gudarna kan ge Qadosh (som förresten betyder på "Helighet" på hebrisiska om jag inte minns fel).
En intressant vinkling är dock om personen i fråga finner så mycket stöd hos det vanliga folket att gudarna får upp intresset och ser till och "konverterar" messiaspersonligheten till deras religion. Eller i värsta fallet konverterar religionen så att den passar honom. Det intressanta med vinklingen är att den ger möjlighet till mer än ett utfall.
 
Top