Nekromanti Att skapa en fungerande kampanj grupp.

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
God kväll alla. Nu är det så att jag hade tänkt starta upp en kampanj grupp(eon) nu i helgen, som ska spela under sommaren. Då jag inte har varit med i någon längre kampanj eller haft en grupp innan så undrar jag hur man enklast får spelarna att spela som en grupp och ha lite balans mellan varandra. Tyvärr är min sökförmåga bland de sämsta som existerar och om detta har frågats innan(vilket det troligtvis har) så ber jag om ursäkt. Jag är väldigt tacksam för alla tips, idéer och/eller råd.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Man sätter sig ner på pratar om vad man vill ha.

Typ,man pratar om vad vam vill men kampanjen eller timme eller två. Om vad man gillar, om hur hårt man ska hålla på regler, om man ska skicka en massa lappar och ha hemligheter Offgame, eller om man karaktärena bara har hemligheter ingame, vad man tycker astråkigt. Vad man tycker är ashäfitgit. Vaad man skulle vilja ha med. Hur mycket mäktiga karaktärer man vill starta med. Om det är okej med offsnack om regler eller typ soicalsnack livet universum och allting odd mitt i spelmötet. Hur snabbt man vill ha xp. Om SL är gud eller inte. Om det okej eller dödstraff att komma försent. Om man vill ha några husregler. Om det ska vara stor risk att rollpersonera dör eller inte. Hur ni söter städning och mat kring spelmötet.

Man snackar om allt mäjligt skit. Man snackar öppet och låter alla ha rätt till sin åsikt och att utrycka den.

Spelgrupper spela väldigt olika, och enda sättet att får en grupp att funka bra ihop är att alla få prata om vad dom vill ha öppet och lyhört och känna in vad man har varann.
Folk kommer tycka lite olika, men snackar man så hittar man vad alla kan trivas med, och har man snackar om man off är det lättare att respektera andras åsikter.

Under det här första kampanjsnacket, var tydlig med att "SL har alltid rätt" inte gäller ännu.

När man ska starta kampnajen räknas alla åsikter om vad som är kul lite mycket. (Förutom kanske den man spelar hos, som har lite extra att säga till om ordnings regelerna).

Det är först efter snacket om vad alla tycker om man som SL kan ha åsikter om hur man ska göra saker.

"Alltså, halva gruppen gillar friform. Halva regler. Den här kampanjen jag spelleder så kör vi med regler, så kan vi köra nästa kampanj utan regler, när någon annan spelleder"

"Okej. Alla verkar tycka ninjor är asballa. Men jag vet ganska lite om ninjor. Trivs alla med att den här kampanjen kommer ennehålla mer pirater än ninjor?"

Sl får alltsp fortfarande bestämma över kampanjen. Men gör det inte UNDER snacket när alla pratar om hur de vill spela. Det är vikltigt att alla då känner sig trygga med att få tycka vad de vill och att alla respktera deras åtgärder.

Att prata såhär kan kännas fåigt om man alltid spelat med samma spelgrupper och man alltid vetat var man har varann och man alltid tyckt likadant. Men har man en ny spegrupp så behöver man faktiskt det här snacket.

Var tydligt när man vill varför ni har snacket.

"Alltså, det här spelgruppen är ny så jag tycker vi lägger typ en timme innan vi börjar göra karaktärer på att snacka om hur vi vill ha kampanjen. Och var vi har varann, i fråga om vad vi gillar i spelet och så."

Under snacket ha ett par frågor att sätta igång diskussionen med.

Kanske:
Hur mycket regler ska ni ha?
Tycker ni bra eller dåligt om backstabbing inom gruppen?
Osv.

Men när diskussionen kommit igång, styr inte upp den -för- mycket. Den kommer sig slingra sig igenom vad folk tycker är viktigt ändå.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Frågar du hur man får spelarna att välja balanserade roller säg till spelarna:

"Jag vill ha en ganska balanserad grupp. Prata ihop er om förmågor och nitcher och sånt när ni gör roller."


Och lita spelarna på att komma fram till någon smart lösning. Om du känner att något fattas säg till.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tack för dessa tips, det låter som vettiga saker att börja med som jag förmodligen inte hade kommit på själv :gremwink: Den enda saken jag hade med från den listan var "Vad vill spelarna se i kampanjen". Återigen tack för tipsen :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skitbra tips, måste jag säga. Jag gillar verkligen ditt inlägg, w176.

Till det vill jag tillägga:
Förövrigt tycker jag att samtalet bör fortgå även när ni dragit igång. Det vill säga att du efter ett spelmöte, innan spelarna drar hem, snackar lite mer casual om vad ni tycker. Hur gick spelomgången? Vad var bra, vad var roligt, vad var inte bra, vad var inte roligt?

Om man ser till att lära känna varandra så blir man snart varse med hur olika personer fungerar och hurdan deras spelstil och spelsmak är.

Det gäller ju trots allt om att ha kul tillsammans - att alla har roligt och trivs med spelet kommer trots allt i främsta rummet.

Och som sägs här i föregående inlägg. Var inte hård som SL - var istället lyhörd. Kasta "spelledaren har alltid rätt" åt fanders. Det är bara blaj och skapar murar mellan deltagarna. Försök hellre att gå på den linjen att "spelledaren har gärna sista ordet". Det är mer öppet och avslappnat. Ni spelar trots allt tillsammans, därmed bör alla få sin del av kakan. Att bara en - en spelledare - ska bestämma hur de övrigas upplevelse ska vara är det värsta jag vet.

Hur man sedan balanserar gruppen beror rätt så mycket på vilka man spelar med. En del kan hantera intriger mellan rollpersonerna, andra kan det inte. En del kan hantera en färgstark, komplex roll och andra kan det inte.

Det förekommer att kampanjer spricker eller tar ohyggliga smällar av att en rollperson med en mycket stark personlighet och vilja sätter saker på ändå genom att handla mot gruppen och mot vad allt heter. Kan man hantera sådana utfall kan man göra bra spel av det, men kan man inte hantera grava personliga vendettor så riskerar sådana rollpersoner att förstöra spelnöjet för samtliga. Det kan bli en ensmansshow som förstör kampanjens handling och närmast gör den ospelbar.

... Nu beror detta som sagt på vilka man spelar med och vem man själv är. Ju mer man kan improvisera desto bättre. Speciellt om det är en tämligen rälsad - förutbestämd - köpkampanj. De tenderar att rasa ganska snabbt om man inte gör något sånär som kampanjen är tänkt.

Försök att få en spridning mellan rollpersonerna. Försök att inte skapa dubbletter. Försök se till att alla rollpersonerna har sina enskilda kvaliteter, att de är riktigt bra på olika saker. På det viset blir det inte konflikter om vem som ska lösa vad och alla har chansen till sitt moment inom just sitt specialområde. Säg att man har en helare, en krigare, en tjuv och en lärd. Helaren står för allt vad droger, örter och vård heter. Krigaren är gängets röja-upp-karaktär som kan täcka de andra i farliga situationer. Tjuven kan ta hand om mer ljusskygga uppgifter och den lärde kan bistå med viktig information som behövs. ... Till exempel, alltså. Med andra ord, en grupp med flera individer som har flera olika kunskaper och som kan samarbeta är en bra grupp som kan täcka de flesta situationerna.

Som jag skrev ovan kan det vara bra att hålla nere på gruppintriger om man inte är van vid det. Vid gravare bråk inom rollpersonsgruppen kan det uppstå problem om man inte kan hantera dem. Därmed är det bra om man ser till att rollerna går ihop. Det kan ju vara bra undvika fall där en är genomond och smider ränker mot de andra som kanske är värsta helyllegänget som bara vill göra gott. Så avväg raser, personligheter och dylika noggrant för att inte ledas in i alltför stora dispyter - om ni nu inte vill det.

Låt nöjet gå före reglerna. Regler är stöd, inte tvång. Det är i alla fall min åsikt. Regler används när de behövs. Gör inte spelandet beroende av exakta regeltolkningar, tvärtom. Se till att spela så fritt ni kan när ni kan det. Att ta upp regelböcker och börja diskutera regler är hur avtändande som helst. Gör hellre upp en struktur för hur ni behandlar detta inom er grupp. Man kan till exempel göra som så att: "Vad säger ni, att om vi blir osäkra på reglerna så spelar vi utefter vad vi tror eller känner då, så kollar vi regelboken efter spelmötet - så slipper vi avbrott under spelet?"
... Det tycker jag är en schysst lösning.
... Å andra sidan kanske ni är en spelgrupp som älskar regelmoment och tärningsslag. Ja, lyssna inte på mig då utan låt tärningarna rulla om det är vad ni gillar.

Kort och gott, w176 inlägg är skitbra. Prata ihop er och skapa vad som behövs utefter era behov, och kompromissa i alla de fall som det är möjligt. Försök att inte ignorera någon. Vill halva gruppen ha lite regler och den andra halvan mycket så försök att komma fram till en fair deal a la lagom. Osv.

... Tja, det är vad jag kommer på just nu.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Då tackar jag även dig Solvebring för dessa tips. Jag ska nog försöka undvika intriger inom gruppen så mycket som möjligt, är inte hundra på att jag skulle klara det trots att jag hellre improviserar än spelar "räls rollspel".
Att ta upp regelböcker och börja diskutera regler är hur avtändande som helst. Gör hellre upp en struktur för hur ni behandlar detta inom er grupp. Man kan till exempel göra som så att: "Vad säger ni, att om vi blir osäkra på reglerna så spelar vi utefter vad vi tror eller känner då, så kollar vi regelboken efter spelmötet - så slipper vi avbrott under spelet?"
Är nog det tipset jag kommer att använda mest nu i början, eon har ju så pass många regler att det är omöjligt att hålla koll på alla.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fain said:
Då tackar jag även dig Solvebring för dessa tips. Jag ska nog försöka undvika intriger inom gruppen så mycket som möjligt, är inte hundra på att jag skulle klara det trots att jag hellre improviserar än spelar "räls rollspel".
Att ta upp regelböcker och börja diskutera regler är hur avtändande som helst. Gör hellre upp en struktur för hur ni behandlar detta inom er grupp. Man kan till exempel göra som så att: "Vad säger ni, att om vi blir osäkra på reglerna så spelar vi utefter vad vi tror eller känner då, så kollar vi regelboken efter spelmötet - så slipper vi avbrott under spelet?"
Är nog det tipset jag kommer att använda mest nu i början, eon har ju så pass många regler att det är omöjligt att hålla koll på alla.
Jo, att hålla det enkelt och bara använda de grundläggande reglerna, och avancera allteftersom man vänjer sig, är en bra idé. Tur är att de flesta reglerna utöver grundreglerna i Eon är så kallat frivilliga.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Hej,

Man kan ju också vända på steken och träda in i rollen som den auktoritäre spelledaren och tydligt staka ut vägen. Det kan låta tråkigt, men ger man spelarna snäva parametrar tror jag att de kan vara minst lika kreativa, men inom vissa råmärken.
Några klassiska grepp är ju att diktera en gemensam bakgrund för spelarna, eller ett gemensamt intresse. Det kan vara så oinspirerat som att de alla kommer från samma nedbrända by, men när man testar även så trötta klichéer så brukar spelarna oftast sätta en egen twist på det hela. Man kan gå så långt att man säger att alla tillhör samma klan eller till och med familj och låta spelarna ta hand om de lösa trådarna. Då får de genast ett sammanhang och man kan tänka sig värre starter än så.
Det kan låta ganska arrogant att påpeka att många spelare inte är så säkra på vad de verkligen vill spela, men för många är det faktiskt så. Jag själv är en av dem! Att sätta mig i ett rum med några andra virrpannor och fråga "vad vill ni spela" resulterar nog i en hel del snack och söndertuggade pennor, men antagligen få bra starter.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tackar för tipset, och det var faktiskt något liknande som jag gjorde. Som det är nu så är de medlemmar i en organisation som jobbar under en undercover Rithka för att hjälpa Mundana att slå tillbaks det ankommande mörkret.
 
Top