Nekromanti Att segla väldigt långt

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hej allihopa. Jag har funderat på att starta en kampanj där RP seglar iväg på någon sorts expedition utan utsikter att komma tillbaka de närmsta åren, alternativt med sikte på att komma runt Mundana. Tyngdpunkten kommer att ligga på att upptäcka nya saker/platser/folk, oavsett om de är helt nya eller bara nya för RP.

Jag har läst igenom seglingsreglerna i S&P men tycker att de verkar otroligt långtråkiga för allt längre än fem dagar om man ska slå fram vindriktning, hastighet, våghöjd, slå navigationsslag, sjömannaskap, plotta den riktiga positionen och den uppfattade positionen varenda dag. Finns det någon som spelat med RP som ansvariga för båtens framfart (Om man åker som resenär eller är tagen som roddarslav är det kanske inte så viktigt att ha koll på allt)längre resor, och hur har ni isf skött det hela?

Tips på encounter när man gör strandhugg? Framförallt när man kommer förbi de beskrivna länderna och hamnar där man inte har någon aning om hur mycket civilisation eller ens människor det finns. Alla idéer om vad för sorts folk/annat roligt man kan träffa på är välkomna.

Vem skulle ha en anledning att göra en sån här expedition? en idé jag har är att låte det utspela sig innan Mundana har världsomseglat, och förhoppningsvis låta RP vara de som gör det första gången. Hur länge sen var det (behöver man ta hänsyn till vilka länder och upptäckter som inte finns) ?

Vänliga hälsningar Jonatan.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vem skulle ha en anledning att göra en sån här expedition?"

Främst Consabers och Jargiens härskare samt Cirefaliska samväldets furstar. Dessa välden har stora över- och eller medelklasspopulationer som "kräver" mycket exotiska varor för att vara nöjda (siden, guld, silver, kaffe, te, slavar, socker, tobak, andra exotiska droger etc).

Consaber har redan etablerat sig som en maritim stormakt och är inne i en expansiv fas vilket man kan se på kolonialiseringen av Stora Arkipelagen, the same goes for cirefalierna.
Jargien har en kasse kolonier på Södra Kontinenten/i Västlanden men dessa verkar inte generera så jättemycket vinst och landet lider svårt av den omfattande korruptionen samt kyrkans makt som ofta vill bromsa upp viktiga upptäckter men där finns å andra sidan en stor efterfrågan (adelsmän som vill ha slavar och knark samt att kyrkan kanske går med på att missionera) som kanske kan jämna ut del hela.

Och för att vara jävligt tråkig och inte komma med fler egenkomponerade lösningar så rekommenderar jag att kolla upp verkliga långresenärer såsom Magellan, Columbus, Vespucci, Vasco da Gama, Francis Drake och kanske till och med Zheng He.

Gör även utförlig efterforskning kring de aktuella skeppstyperna som är inblandade i expeditionen och släng gärna in ett par exotiska sjukdomar (gärna veneriska sådana...) för att piffa upp stämningen.

Vad gäller helt nya civilisationer på Mundanas baksida så är det bara din fantasi (och förnuft) som sätter gränserna. Själv skulle jag där placera ett eller ett par stora, gnistrande imperier á la aztekernas rike som bara väntar på att få plundras och skändas av några skrupelfria rollpersoner.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Gamla trådar

Ämnet världsomsegling och okända kulturer har tagits upp tidigare, så jag länkar till de förhoppningsvis matnyttiga trådarna, så är det bara att börja läsa och hoppas att det är ungefär rätt saker :gremwink: (sökte på "omsegling").

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;o=&vc=1

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

Som sagt är det sjömakterna Consaber och Cirefaliska samväldet som har bäst möjlighet och störst intresse vad gäller expeditioner, vilket också illustreras av deras koloniserande och framför allt av att båda nationer redan har rundat Mundana. Cirefalierna har visat stort intresse i att plundra och/eller erövra mindre utvecklade civilisationer förut, och sabrierna skulle nog inte ha något emot nya kolonier där de slipper cirefalisk konkurrens.

Jargien är ju också en kolonialmakt med sporrande intressegrupper, men expansionen har gått i stå och både skepp och teknologi saknas, så det troligaste är en privat intressent (minns att jargiska högdjur rör sig med pengamängder motsvarande Asharinahalvöns samlade statskassor...) som hyr utländskt skepp och kunskap med tanke på att Jargus själv är mycket passiv.

Tror inte det står när världsomseglingarna skedde, men som syns i de andra trådarna (om jag minns rätt) är det inget hinder ifall det har det eftersom världen är STOR och man knappast gått i land och utforskat ställen på vägen annat än för att hämta färskvatten och mat. Det finns dessutom exempel på hur till och med kan använda tidigare expeditioner som krydda i ditt äventyr (dess logg, spåren av den och de som genomförde den, förutsatt att det inte var för länge sedan).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Gamla trådar

Tack för länkar, det var bara min lathet som hindrade mig från att göra den sökningen själv (jag försöker inte förringa din insats dock, bara så att du vet).

Men jag undrar fortfarande hur man gör med seglingsreglerna. Nu är jag nog inne på att slå ett slag sjömannaskap och ett navigation per vecka eller kanske per etapp, med svårighetsgrad på navigation hämtat från hur lång/hur mycket över öppet hav etappen är.

Att använda tidigare expeditioners loggböcker som hjälpmedel är defenitivt en idé, speciellt när de kommer så långt att de blir det enda de kan lita på. Det är ju då det kommer fram att man inte kan lita på dem (längre)...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Jag har läst igenom seglingsreglerna i S&P men tycker att de verkar otroligt långtråkiga för allt längre än fem dagar om man ska slå fram vindriktning, hastighet, våghöjd, slå navigationsslag, sjömannaskap, plotta den riktiga positionen och den uppfattade positionen varenda dag. Finns det någon som spelat med RP som ansvariga för båtens framfart (Om man åker som resenär eller är tagen som roddarslav är det kanske inte så viktigt att ha koll på allt)längre resor, och hur har ni isf skött det hela?

[/ QUOTE ]

Har relativt nyligen avslutat en kampanj där rollpersonerna var tiraker som ägde ett skepp som av olika anledningar reste till och runt i Stora arkipelagen och där kampanjen avslutades med att de ledde en expedition till sydpolen och det innebar ju en hel del långresor både till havs och till lands.

Rent praktiskt så gjorde jag så att jag slog fram väder för typ en knapp månad i stöten för relevanta sjöområden. Gör man detta och etablerar något smart sätt att bokföra så är min erfarenhet att sjöresor inte direkt tar speciellt mycket mer tid än landresor att sköta rent regeltekniskt.

[ QUOTE ]
Vem skulle ha en anledning att göra en sån här expedition? en idé jag har är att låte det utspela sig innan Mundana har världsomseglat, och förhoppningsvis låta RP vara de som gör det första gången. Hur länge sen var det (behöver man ta hänsyn till vilka länder och upptäckter som inte finns) ?

[/ QUOTE ]

Altså det beror ju på vad man skall GÖRA på en sådan expedition. Ska man bara segla runt mundana utan att direkt göra något på nån speciell platts så kan egentligen vem som helst med ett sjövärdigt fartyg, en handfull modiga män och tillräckligt med pengar för ett par månaders förnödenheter göra ett försök. Kostnaden är definitivt inte så stor att det nödvändigtvis behöver ligga en stat bakom, det kan mycket väl duga med en rik adelsman eller ett handelshus eller t.o.m. ett gäng nyrika "äventyrare".

Den stora grejen är om man behöver ha "nyttolast" för att göra något på en platts långt borta. Det är lite samma problem som när man skall skjuta upp sateliter och annat, för att lägga till X kilo på slutet måste man lägga till många gånger X för att ta det dit.

/Bjorn
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Gamla trådar

Ingen orsak; tänkte först bara säga åt dig att söka men kom sedan fram till att det var så pass okonstruktivt att det nog var bättre att länka :gremwink:

Segling i Eon har jag aldrig prövat, men det rimligaste är väl som du föreslår att förlänga perioderna från en dag till en vecka och använda vädertabellerna för att ta fram det ungefärliga tillståndet under veckan, så borde väl arbetet förhoppningsvis minska till en sjundedel, även om det kanske blir mer för SL att beskriva om etapperna.

Loggböcker kan man som sagt ha mycket kul med... (speciellt om kaptenen hade dålig handstil och gillade att spilla grejjer på boken och/eller riva ut sidor att tända pipan med ^^)
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Tips på encounter när man gör strandhugg? Framförallt när man kommer förbi de beskrivna länderna och hamnar där man inte har någon aning om hur mycket civilisation eller ens människor det finns. Alla idéer om vad för sorts folk/annat roligt man kan träffa på är välkomna.
Hela grejen med världsomseglingar och sjöfararäventyr har en mängd möjligheter till nästan alla sorts kampanjtyper. Litteraturen kan komma med en rejäl bit av inspiration, allt ifrån Candide till klassikern Robinson Crusoe. Jag har länge haft en mängd idéer för olika typer av sjöfartskampanjer, men de har aldrig riktigt kommit till skott. Främst för att jag är väldigt dålig på att spelleda resor. (Jag har aldrig mött någon som kunnat porträttera en resa på ett bra sätt, iofs, men iallafall.) Vid resans anhalter, och plötsliga händelser som sker under färden ligger förstås guldkornen, men ofta glömmer man bort intrigerna ombord. Vad för personer det fins ombord på fartyget, och vad för typ var fartyg man reser med. Är man pirat kan mycket väl en maktkamp pågå, där någon mer än gärna tar kaptenens plats. En deckargåta är ett utmärkt scenario för en stor båt, och någonting som håller rollpersoner sysselsatta under resans gång.

Under en världsomsegling kan ju i stort sett det mesta hända. I början (eller slutet) av sin resa kan man bli överfallen av pirater, då man fortfarande rör sig i de vattnen där andra fartyg seglar. Mundana är ju en ganska bra värld för en "utforskarkampanj", och orkar man inte utveckla ett eget rike kan ju Ebhron, Menon Aun eller Mio-Enara vara exotiska underliga platser för en sabrisk sjöman, uppvuxen i Calnia. Vid Stora Arkipelagen kan man nog få en del trubbel, kanske hamnar man i bråk på Lalasta eller man kanske rentav blir skeppsbruten och spolas i land på den väldiga ön Luberos.

Det sistnämnda scenariot har jag spawnat en del på som möjlig rollspelskampanj, dock föresätter det att man ändrar lite i neogames verision utav ön Luberos. Gigantiska slaktardemoner, stora som hus och som mördar stackars sjömän med lillfingret känns inte så lockande för mig, och knappast roligt som kampanjuppslag. Själv föredrar jag illvilliga väsen, som genom illusionism driver sjöman efter sjöman till galenskap, och gör gruppen att vilja komma ifrån ön så fort som möjligt. Vem vet vad man hittar för hemligheter och farligheter när man går runt på ön, letande efter civilisation eller matrial till att bygge en flotte för att ta sig därifrån?

Utanför "kända" Mundana är skeppsbrott också en möjlighet. Någon nämnde civilisationer liknande aztekerna, och detta kan nog vara en kul grej. Kanske hittar man ett slutet imperium, som rollpersonerna blir borttvingade från så fort de blir upptäckta. Man kan ju även bli överfallen av monster som finns ute i de ändlösa skogarna, eller de bottenlösa djupen.

Lycka till!
/Hugo
 
Top