Nekromanti Att sadla en drake.

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Första steget måste rimligen vara att bestämma hur Drakar ser ut i din värld - det finns ju femti-elva olika varianter i diverse böcker, spel och filmer att välja mellan.

Man kan tänka sig olika typer av sadlar (och olika typer av drakar?) beroende på vad man skall göra - strid, transport, osv.
Tänk bara på alla olika typer av häst-sadlar som finns - det är inte one-size-fits-all som gäller där, utan sadlar för strid med lans är gjorda så att det är nästan omöjligt att ramla av, medan sadlar för kapplöpning är gjorda för att väga så lite som möjligt, osv.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
I Svavelvinterböckerna lät jag Arn Dunkelbrink sitta på draken Blatifagus nacke alldeles framme vid huvudet, bakom nacksköldar som låser fast ryttaren, lite som när bygeln spänns fast på en attraktion på ett nöjesfält inför rörelser som motsvarar dogfights. Blatifagus uppges ha gälöppningar i nacken som kan tillföra ryttaren såväl värme som syre på hög höjd. Dessa gälöppningar finns parallellt med andning genom munnen när den senare exempelvis täpps till av ett stort byte – det uppges som sport bland unga drakar att svälja ungtjurar hela, allra coolast på tvären.

Vad gäller att sitta bredbent i sadel så behöver inte en outspänd draknacke vara grövre än en hästbuk och om ryttarna vid Pony express kunde rida 50-60 svenska mil utan att kliva ur sadeln så bör det inte vara något problem för en van drakryttare. Att sedan vi som läser detta får ont i rumpan efter ett par timmar är ju en annan sak.

Som Blatifagus säger någonstans: "Ingen ramlar av min nacke om inte jag vill det."

Jag kan tillägga att jag i böckerna räknar med att Blatifagus har en marschfart på 100 mil på ett dygn, ca 60 km/h under sexton timmar, varefter man vilar på moln som i Trakorien är behagligt mjuka och hållfasta. Han kan attackera betydligt snabbare under kort tid och bland annat dyka i överljudsfart.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kommer drakdueller vara en del av spelet? D.v.s. kommer det att finnas regler för hur drakryttare slåss mot varandra i luften?
Det är en väldig stor skillnad om drakryttarna bara är något superhäftigt som rollpersonerna ser på avstånd, eller om rollpersonerna själva kan vara drakryttare och slåss mot varandra.

Hur stora är drakarna?
Det finns en anledning till varför man inte använder hästsadlar på elefanter (och vice versa). Size matters: man har inte samma sorts sadlar på små drakar som man har på stora.

Hur realistiska är drakarna?
En realistisk drake har ihåliga ben (som en fågel) för att bli så lätt som möjligt och behöver antagligen vara dubbelt så stor som en vanlig häst för att bära en människa utan rustning (och blir antagligen trött efter ett par timmar bärandes på en människa (om den inte glidflyger)).
Orealistiska drakar är t.ex. Couatl (från Quetzalcóatl i sydamerika) och kinesiska/japanska (Long på kinesiska). Dessa behöver inte ens ha vingar, utan flyger med hjälp av magi - då kan man kasta ut all fysisk realism genom fönstret.

Hur snabba är drakarna?
Jag tänker mig att drakar är ganska långsamma (eftersom större fåglar brukar vara långsammare än mindre), experter på att glidflyga med vindarna (som stora fåglar ofta är) samt kan störtdyka (som rovfåglar gör) i över 100 km/h.
Har du stuckit ut huvudet genom ett bilfönster på en bil som åker 150 km/h? Det är INTE samma sak som att rida sporrsträck med häst.
Om man ska "sitta kvar" på en drake som störtdyker vill man vara rejält fastspänd, samt ligga platt längsmed drakkroppen.

Sitter man på ovansidan eller undersidan av draken?
De flesta föreställer sig att man "rider" en drake som man rider en häst eller elefant.
Men man skulle också kunna tänka sig att man sitter fastsatt på drakens mage: tänk känguru eller gondolen under ett luftskepp.

Hur "styrs" draken?
Har draken djurintelligens behövs någon form av "tyglar", eller kanske något liknande sporrar för att styra.
Har draken männoiskointelligens kan draken antagligen styra själv.
Finns någon form av telepati mellen ryttare och draken får vi en väldigt intressant symbiotisk varelse - kanske skapas så starka band mellan drake och ryttare att den ene inte kan överleva om den andre dör.

Varför rider man drake överhuvudtaget?
Låt oss för en sekund bortse från att drakryttare är något av det häftigaste som finns i fantasy. Varför?
Drakar är stora. Det är inte som tornerspel där riddare till häst använder lansar. Det är mer som två arga elefanter som rusar mot varandra där deras ryttare håller i sig för glatta livet utan att kunna göra något vettigt.
Kort sagt: vad kan drakryttaren göra när denne rider en drake som ingen annan kan göra (förutom att se übercool ut)?

Med det sagt tycker jag det mest realistiska är en ryttare som ligger fastspänd på mage på drakens rygg och inte använder fysiska närstridsvapen, utan avståndsvapen/magi.
Och används projektilvapen så borde dessa vara integrerade med själva draksadeln.

Här är en länk som diskuterar samma sak:
http://forums.sjgames.com/showthread.php?t=44791
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Makaron;n201294 said:
Personligen tvivlar jag på ens förmåga att använda pilbåge från en drakrygg och lyckas med mer än att (inte) träffa sin drakvän, antagligen i vingarna. Det måste vara turbulent utav bara helvete när den flyger i full fart.
Men om det skulle funka, så skulle jag nog snarare förespråka armborst, men det är delvis baserat på liggande sadel (ett armborst går att spänna liggande, en båge är betydligt svårare till omöjligt).
Pilbågar i fantasy (och armborst med, men i mindre omfattning) brukar ha ett antal regelmässiga "undantag" från fysikens lagar - så beroende på personlig tycke&smak kan väl detta mycket väl kvala in också?

Det är alltid en svår avvägning - och resultatet blir alltid lite lätt löjligt, om man vrider på perspektivet. Tex att vi har drakar som innebär ett par riktigt stora avsteg från realism (att de kan flyga trots storlek - ihåliga ben gör varken till eller från i de kroppsstorlekar vs vingyta som oftast avbildas i fantasy - respektive spruta eld) och ett par från biologins - men det vi oroar oss för är tex ryttarens förmåga att sitta kvar vid snabba kast.

Så det enda jag kan säga är att personligen tycker jag inte "skjuta pilbåge i strid med tröghet, vindavdrift och rörlig plattform" är någon "biggie"...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Som flera sagt innan så är det koolt med olika sorters sadel för olika sorters drakar och flygturer. Till exempel:

- En dogfightsadel, eller spejarsadel, där man ligger på mage på drakens rygg, som i Dinotopia. Den är bäst när man behöver manövrera utan att kastas omkring, skydda sig från vinddraget så mycket som möjligt, och kunna hoppa upp på och ner från drakryggen snabbt.

- En långfärdskoj, pälsklädd och hängande under draken. Den är bäst när man ska färdas många långa dagar, för det är varmt och man kan slappna av i kroppen.

- En majestätstron, där man sitter mer eller mindre upprätt som i en stol på drakens rygg. Den är bäst när man ska göra en dramatisk entré på ett öppet fält eller en jättestor borggård, eller göra en sävlig men imponerande fly-by förbi sitt nya flaggskepp eller sin samlade armé för att visa hur tung man är.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har skissat på ett fantasyspel där flygning är ett viktigt inslag. Det finns jättelika varianter av örnar, svanar, fladdermöss och givetvis drakar.
Sadlarna i det spelet är byggda för att ryttaren ska kunna välja mellan tre ställningar. Dels liggande på riddjurets rygg för att minimera luftmotståndet och avkylningen av ryttaren. Dels sittande på knä, för att kunna spana bättre och skjuta med pilbåge eller armborst (att ha fötterna ner på sidorna går inte, för vingarna är i vägen). Dels stående som på en snowboard, för att kunna kasta spjut med full styrka.
Den sistnämnda ställningen är nödvändig för att kunna döda en havsdrake, och används i kombination med att riddjuret störtdyker mot havsdraken.
MEN
Drakar är speciella. De skiljer sig från fåglar och fladdermöss i det att de dels kan spruta eld, och dels har en ryggkam av hårda spetsar. De har alltså ett inbyggt kortdistansvapen som ger rätt mycket i skada och kan användas som en fri handling. För att balansera detta har en beriden drake också nackdelen att den har hög tyngdpunkt och därmed lite sämre manöverförmåga.
Draksadeln är alltså byggd med en tunnel för ryggkammen, och ryttaren får sitta över den. Den är alltså inte så bekväm att ligga på, men att sitta på knä är inga problem.

Drakar och svanar verkar vara de populäraste riddjuren. Spelvärlden består av rätt mycket vatten, så ett djur som kan landa på vattenytan är inte fel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tänker att vi långfärder spänner man fast sig med nät mot drakens kropp. Så kan man även sova bekvämt utan att aktivt hålla balansen. Man hakar på den med fyra fästen vid var och en av drakens ben. Antingen på ryggen, eller på magsidan.

Så ar man en annan sadel för akriv strid.
 
Top