Lupus Maximus;n102453 said:Det där med att börja litet och sedan utöka är något som jag insett att jag ogillar, så länge det inte handlar om rollpersoner som inte vet mer.
Kan du utveckla det här? Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Lupus Maximus;n102453 said:Det där med att börja litet och sedan utöka är något som jag insett att jag ogillar, så länge det inte handlar om rollpersoner som inte vet mer.
Om man långsamt introducerar världen till mig som spelare, så har jag skapat en rollperson blint mot världen. Så jag har kanske skapat en rollperson jag skulle gillat för Star Wars, men vi spelar Star Trek, samt agerat på ett sätt som senare visar sig inte matcha settingen; och plötsligt står jag där med J.J Abrams version av Kirk.krank;n102481 said:Kan du utveckla det här? Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Lupus Maximus;n102508 said:Hoppas det blev lite klarare![]()
Du har förstått mig rätt.krank;n102521 said:Ah. Jag tror det. Jag brukar generellt eftersträva en så stor överensstämmelse som möjligt mellan spelares och rollpersoners kunskap om saker och ting. Förstår jag dig rätt om du helt enkelt talar om att en långsam och stegvis utvidgning av världen förutsätter rollpersoner som inte förväntas ha bredare kunskap än sina spelare, i stort sett?
Jag tycker att "alla" rollspel borde ha ett häfte för spelledaren och ett annat häfte för spelarna. Som häftet Regler och häftet Det Okända i Chock. Det är hur irriterande som helst att som spelledare behöva passa på spelarna så att de inte råkar läsa fel delar av rollspelet.Sapient;n102791 said:För det första ha all världsinfo samlad i någon form av häfte eller liknande, eller separat avdelning iaf. Helst en bok alla ska kunna ha tillgång till (inkl elektriska varianter) och inte behöva hoppa över sidan 4-56 pga enbart för SL.