Nekromanti Att sälja en artefakt

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Jag har letat en del hur det egentligen går till att sälja en artefakt och har hittat lite spridd text i de olika böckerna. Här är mina tolkningar tillsammans med några frågor.
[HR][/HR]
1. Först måste man få ett bevis på att fynden är äkta. Detta kan man göra på Ordo Magica eller egentligen var som helst som har erkänt sig som en "skatt-identifierare"

1a: Vad kostar det att få sina fynd kontrollerade ifall de är äkta. [Hittade detta senare i VV sidan 25 under Skattkammaren]. Vad tar Ordo Magica för att äkthetsintyga en artefakt?
1b: Vad händer om man försöker sälja artefakter som man inte har ett äkthetsintyg på?

2. Sen måste man registrera sina fynd hos drottningens legation.

2a:. Vad händer om man inte gör det? Är det straffbart?
2b: Vad kostar det?
2c: Jag antar att man borde ha ett äkthetsintyg först, eller kontrollerar drottningens legation att fynden är äkta också?

3. Nu ska vi sälja! Vi har papper på att artefakten är äkta, samt att den är registrerad. Har rollpersonerna spelat Nidningsnatt lär de bli rika efter att ha fått två artefakter.

3a: Går det att sälja onda/förbannade artefakter precis som vilka andra som helst? Eller har man skyldighet att lämna dessa till Klostret?
3b: Det blir en auktion. Slutar priset då i normala fall på 1T000 + 1000 daler? kan Rollpersonerna påverka detta på något sätt?

Tacksam för svar, även om många av frågorna är självklara för er! :)
[HR][/HR]
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
För mig som inte läst VV är detta långt ifrån några självklarheter! :)

Låt mig bara pusha för att detta låter som när man går den fullt officiella vägen. Känns som att oftare kommer RP vilja/behöva sälja svart.

Fördelen är att ingen behöver veta var i skogen du rotat, och att inga papper behöver fyllas i.

Nackdelen är att du får långtifrån några T1000 + 1000 daler, utan kanske hundra.

Om du inte får en kniv i ryggen. Eller korrumperas till en styggelse.

Vill säga... :-D
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag håller med CapnZapp om att försäljning på svarta marknaden bör kunna vara attraktivt för rollpersonerna, och det bör vara allt annat än säkert! (Kanske små äventyr i sig, bara att avyttra en artefakt...)

Men däremot finns det ingen anledning att priset måste bli lägre - det kan det bli, men det kan ju också bli högre. Det beror ju på vem som köper och vad den eller de ska med artefakten till. Vissa artefakter lär ju kunna betinga ett otroligt högt värde, för den som har stort behov av dem - och som dessutom kanske är beredda att betala extra bara för att komma över den utan Ordo Magicas vetskap.

Så jag skulle nog sätta en prismekanism som ger högre variation, lägre "fast" pris men har ett högre "toppvärde".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag svarade mest ur perspektivet "men om jag som SL ger mina spelare två artefakter, kommer de inte bli så rika att de slutar jaga skatter då?"

Alltså, jag ville ge ett perspektiv till den SL som behöver hjälp rättfärdiga varför spelarna blir kortvarigt stadga vid kassa, men inte så rika att de kan pensionera sig...

Jag är medveten om att OP mest kanske vill få bekräftat att han eller hon förstått Järnringens regler korrekt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det sagt, så varför använda svarta marknaden? I Tistla Fäste, antagligen så ingen ska fråga efter skattletarlicens, varifrån fyndet kommit etc. Då ska du som spelledare inte vara blyg utan ge rejäla skambud. Fem eller tio procent är max...! Och tror din SLP att han eller hon kommer undan med det, erbjud ett mål mat eller en tunna öl för något värt tusentals gånger mer!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
"Nu är vi så rika att vi kan dra oss tillbaka!" - sa ingen rollperson någonsin... :)

Jo, det är möjligt iofs. Det beror ju på hur en spelar. Och det kan vara lite märkligt att rollpersoner kan bli väldigt rika, väldigt snabbt i en del spel - ffa där reglerna inte ger några särskilda anvisningar för hur pengar kan spenderas. (Bortsett från några stop öl på ett värdshus...) Och lite så är det ju förvisso, i Symbaroum

Men jag ser inte det som en jättestor brist. Spelarna börjar med väldigt lite pengar och det mesta av bra, ordentliga rustningar mm är bortom deras ekonomiska räckvidd i början. Det är bra - då är det sannolikt att resurserna inledningsvis kommer att spenderas på det.

Det är en smula motsägelsefullt att reglerna å ena sidan betonar att ekonomin i huvudsak är en bytesekonomi där de flesta bara hanterar skillingar och örtugar, men det samtidigt är väldeliga belopp i omsättning i skattletarbranschen. Men det är konsistent med mythoset att framgångsrika skattletare blir väldigt rika. Och det är inte helt orimligt - det fanns helt klart den typen av inkomstklyftor på medeltiden och även under guldruscherna i USA tex. Men vad händer då i spelet?

Även om det bara antyds i SL-kapitlet (vi får se om det kanske kommer mer utförliga regler för det vad det lider?) så finns det så klart större projekt som spelarna kan tänkas ta på sig - bygga fästen, ett eget skattletarläger inne i Davokar, köpa sig en bas i Tistla fäste, skaffa sig makt och inflytande...

Jag skulle inte hålla det för osannolikt att detta är ett område som kommer att "fyllas på". Med tanke på att spelet är ungt, kommer det ju mycket nytt material. Iom de nya kampanjerna, så antar jag att det åtminstone till viss del kommer att vara en fråga som kommer upp när spelarna har spelat igenom dessa och börjar komma någon vart.
 
Top