Nekromanti Att sälja eller inte sälja...

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag har funderat ett tag på varför vissa fantasyrollspel blir verkliga bästsäljare och andra floppar. Kan i det här läget inte leverera några fullständiga svar på varför vissa rollspel i fantasygenren blir succé och andra inte. Men två saker har slagit mig, nämligen att de rollspelande kidsen fordrar två saker, nämligen ett välutvecklat magisystem och avancerat och "realistiskt" tärningsrullande. Som low-fantasy-nörd med befintliga men inte alltför artikulerade friformsböjelser så tycker jag att det verkligen vore ruskigt om så vore fallet. När kommer ett fantasyrollspel att röna riktigt stor succé i första hand på basis av själva världsbeskrivningen eller grundstoryn?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
de rollspelande kidsen fordrar två saker, nämligen ett välutvecklat magisystem och avancerat och "realistiskt" tärningsrullande.

Tror inte det är fullt så specifikt; det fordras i grunden en sak - att man ska ha kul i spelet. Flertalet tycker att det är kul att ha snabba och/eller intressanta regler, balla miljöer, monster att slåss mot, coola besvärjelser... så spel som innehåller sånt säljer mer än de som vänder sig till folk med lite mer specialiserad smak.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan i det här läget inte leverera några fullständiga svar på varför vissa rollspel i fantasygenren blir succé och andra inte. Men två saker har slagit mig, nämligen att de rollspelande kidsen fordrar två saker, nämligen ett välutvecklat magisystem och avancerat och "realistiskt" tärningsrullande."

Det som succéerna framförallt har är flexibilitet. Om man i samma spelmiljö kan köra kläggäckelfantasy, skräckfantasy, heroisk fantasy, vanligt jävla sword&sorcery och lite grisodling så har det alla förutsättningar att bli en succé. Däröver krävs en personlig touch som får spelet att stå ut från mängden. Det finns ingen mening med att göra ännu en AD&D eller DoD-klon.

"När kommer ett fantasyrollspel att röna riktigt stor succé i första hand på basis av själva världsbeskrivningen eller grundstoryn?"

"When Hell freezes over" är den första och mest troliga tidpunkten som poppar upp i hjärnan...

Att sälja på ståryn kräver att kunden redan kan ståryn, det vill säga att kunden redan äger spelet i fråga. Ett veritabelt moment 22, med andra ord.

Problemet löses bäst genom att antingen inte sälja på ståryn och istället sälja på yttre attribut, eller genom att sälja på en ståry som är allmänt känd och som man enkelt kan köpa rättigheterna till - som till exempel Star Wars och Sagan om Ringen.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Stämmer nog....

...ett spel ska vara mainstream om det ska sälja bra. Fast det stämmer i politik också att ett budskap ska vara mainstream om det ska sälja......och politik är ju den ultimata försäljningen av ideer skulle det verka som, så allt som är sant för hur bra politik fungerar borde också vara kännetecknande för bra marknadsföring av ett rollspel. Men där har vi pudelns kärna: Ett spel säljer så mycket somdet har förtjänat sig utav i termer av marknadsföring( inklusive image, pris mm om man tar marketing i sitt vidaste begrepp)......
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Om det nu är coola besvärjelser och monster man e ute efter, varför lirar man då inte dataspel istället?
Jag tycker (helt subjektivt och personligt) att just överdrivna effekter och alltför definierad magi är precis det som förstör rollspelen.

Magi är ruggigt ql, men jag har svårt att se det roliga med magi när den blir hårt definierad och spelarna läser om det invecklade och helt logiska systemet i boken.

Om spelaren kan frammana en dödseelefant från tredje kaos dimensionen eftersom de tillhör just klass B av magiker så blir det svårt att skapa stämning och spänning som SL. Vem bryr sig då om en ensam kvinna i skogen som kan tala med sin korp och tillverkar dockor i människoskinn.....
Gäsp.

Vem är detta inlägg riktigt till?
Hmm, vet inte. Alla utan smak (all smak som inte är min) antar jag. Blir bara så arg på världen för att den inte är som jag vill. (Kanske därför jag lirar rollspel- det e ju billigare än droger).

Jahopp.......
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om spelaren kan frammana en dödseelefant från tredje kaos dimensionen eftersom de tillhör just klass B av magiker så blir det svårt att skapa stämning och spänning som SL. Vem bryr sig då om en ensam kvinna i skogen som kan tala med sin korp och tillverkar dockor i människoskinn.....

Nä, just det. Ingen bryr sig, därför att det uppenbarligen är mycket ballare att alstra filalment, transformera aspekter, väva ballaste besvärjelserna och improvisera ataxatropi samtidigt som man konsekvent använder de frivilliga reglerna i det superdupermegahäftigtrealistisktavancerade regelsystemet som innebär strider som varar i två timmar (speltid). Jag tror fortfarande att det är just detta som kidsen gillar och som gör Eon, DoD och D&D till bästsäljare och inte exempelvis Gemini där allt snarare vilar på själva världsbeskrivningen och grundstoryn. .
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag håller med dig beträffande magin. När magi i regler och spelvärld blir alltför definierad och "vetenskaplig" försvinner lixom känslan ganska lätt. Magiregler bör vara skappade för att vara extremt fria. Därför gillar jag inte eons magisystem överhuvudtaget. Det är oerhört välskrivet och säkert bra om man gillar sånt men jag tål det inte.

LL
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vilka är storsäljarna igentligen???

Håller med om det där med flexibilitet Krille, enkelt sagt kan man väl säga att ju större möjlighet det finns att spela den typ av rollspel som MAN SJÄLV vill spela snarare än den konstruktören tycker att man BORDE spela desto mera poppis blir spelet. Ganska elementärt igentligen.

Men det vore jävligt intressant för diskusionen om man hade någon pejl på vilka "storsäljarna" är. Man kan ju gissa några men är det någon som vet om det finns någon slaggs topplista över mest sålda rollspel?

Vilket spel som är 1:a i världen är ju lätt, det måste ju vara D&D i sina varierande former. Etta i Sverige lär ju vara Drakar och Demoner, något annat spel kommer väl knappast nära? (Vore iofs kul att se HUR stor skillnaden är mellan DoD och t.ex. Eon vilket jag gissar är det klart största svenska rollspelet nu.)


/Bjorn
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vilka är storsäljarna igentligen???

Nu för tiden tror jag Vampire och Rifts är de två spel som säljer mest efter D&D - 1997, när TSR låg i dödsryckningar och inte gav ut något på ett halvår innan de blev uppköpta av WOTC, så sålde Palladium till och med mer än AD&D. Jag har dock ingen aning om hur den totala försäljningen ser ut - jag misstänker att 80-talsspel har en stor fördel där eftersom rollspel i allmänhet sålde mer då.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vilka är storsäljarna igentligen???

Vore iofs kul att se HUR stor skillnaden är mellan DoD och t.ex. Eon vilket jag gissar är det klart största svenska rollspelet nu.)

Det beror på vad du menar största, DoD6 ligger ännu ett år efter realse, mer eller mindre ständigt på Traditions femitopplista över rollspel tillsammans med de olika Core-ruleböckerna till D&D. EON2 har jag endast sett på listan under några dagar tidigt i höstas, vill jag minnas, och det gäller även för det aktuella Legender och heligheter. Neotech Offense går dock bra just nu då det ligger tvåa efter Jorges Bestarium, JB, till DoD6. JB ligger just nu även 5:a på Traditions totala topplista och det är legat så högt som 2:a vilket inte är illa, har även för mig att DoD6 regelboken legat ett på den totala topplistan ett tag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Jag tror fortfarande att det är just detta som kidsen gillar och som gör Eon, DoD och D&D till bästsäljare och inte exempelvis Gemini där allt snarare vilar på själva världsbeskrivningen och grundstoryn.

Men varken DoD eller D&D har särskillt komplicerade regler för magi, och även om man använder alla frivilliga regler går striderna snabbt som f-n. EON, å andra sidan...:)

För egen del tjackade jag DoD6 därför att det var ... tja ... en ny version av Drakar och Demoner. Och världen verkade schysst.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Min lista från minnet

En gammal lista, från nån gång sent 90-tal kanske:

1. D&D
2. Vampire
3. Rifts
4. Der Schwarze Auge
5. GURPS
6. Shadowrun

Tyvärr säljer alltså inte till exempel Call of Cthulhu så himla bra, trots att "alla" gillar spelet. Det är väl dessa spel som dominerat säljstatistiken. Det där med Shadowrun är jag lite osäker på , men jag hörde nån gång att de sålde som fan, vilket förvånar mig lite, lite grand.

När det gäller svenska spel, totalt, slå ihop alla editioner, blir listan som följer:

1. Drakar och Demoner
2. Drakar och Demoner
3. Drakar och Demoner
4. Drakar och Demoner
5. Drakar och Demoner
6. Drakar och Demoner
7. Drakar och Demoner
8. Drakar och Demoner
9. Drakar och Demoner
10. Drakar och Demoner
11. Mutant i olika inkarnationer (inklusive Chronicles)
12. Western
13. Eon
14. Kult
15. Mutant i olika inkarnationer (exklusive Chronicles)
16. Neotech
17. Sagan om Ringen
18. Stjärnornas Krig
19. Chock
20. Khelataar
21. Wastelands
22. Alla andra...

Ööh, ja detta är då en helt personlig tolkning av verkligheten, och det finns säkert någon som vill flytta omkring lite på placeringarna. De första tio platserna är det tyvärr inget att göra åt.

Det var alles

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Min lista från minnet

Vet inte hur det är med Shadowruns försäljning, men 1999 gjorde WOTC en undersökning av rollspelsmarknaden i USA (bland folk mellan 12 och 35 år, kan tilläggas). Denna undersökning kom bland annat fram till att Shadowrun kom på delad femteplats på "spel som spelas minst en gång i månaden", tillsammans med Werewolf och efter D&D, Vampire, Star Wars och Palladium.Call kom på åttonde plats, och GURPS på tolfte - om det stämmer att GURPS har sålt så tokmycket så betyder det alltså att "myten" om att folk köper GURPS-supplement för att de är jämrans välgjorda, men använder dem till andra system eftersom GURPS självt lämnar en hel del i övrigt att önska.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Om spelaren kan frammana en dödseelefant från tredje kaos dimensionen eftersom de tillhör just klass B av magiker så blir det svårt att skapa stämning och spänning som SL. Vem bryr sig då om en ensam kvinna i skogen som kan tala med sin korp och tillverkar dockor i människoskinn.....

Jag. Hon kan vara riktigt skrämmande, oavsett vilken typ av magisystem du använder. Hur mycket regler som ingår i magisystemet avgör inte hur flexibelt det är, det är en designfråga (i HERO system måste du räkna ut _precis_ vad du gör, det finns inget "utanför reglerna" överhuvudtaget. Men du kan göra precis vad som helst).

Nä, just det. Ingen bryr sig, därför att det uppenbarligen är mycket ballare att alstra filalment, transformera aspekter, väva ballaste besvärjelserna och improvisera ataxatropi samtidigt som man konsekvent använder de frivilliga reglerna i det superdupermegahäftigtrealistisktavancerade regelsystemet som innebär strider som varar i två timmar (speltid). Jag tror fortfarande att det är just detta som kidsen gillar och som gör Eon, DoD och D&D till bästsäljare och inte exempelvis Gemini där allt snarare vilar på själva världsbeskrivningen och grundstoryn. .

Gillar man att veta vad som händer så vill man ha ett magisystem med mycket regler. Samma sak med stridsystemet.
Anledningen till at Gemini säljer dåligt är inte att det säljer på världen, det beror på att få gillar världen det bygger på. En anledning till att jag tycker om Eon är att världen är intressant.

/Henrik
 

pender

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
23
Kults story tog ett fast grepp om mina kulor...

Det är en sak jag inte förstår. Eller egentligen två saker...

För det första - En kompis till mig hade grundboken till Kult men vägrade avslöja mer än några detaljer... Men det räckte -jag blev hookad av storyn i Kult utan att ha minsta aning om vad det eg handlade om. Tillräckligt hookad för att själv pallra mig iväg till affären.

För det andra - Skönlitterära "vanliga" böcker säljer väl inte bara på basis att man som läsare redan kan ståryn som du säger? Hmm eller måste man utgå från att rollspelen alltid återskapar en existerande miljö?

För övrigt håller jag med dig om att det där med flexibilitet är grymt viktigt - men hur tycker du/ni att man ska göra för att se till att ens värld är just flexibel? Eller tvärtom - Vad gör världen icke-flexibel? ("oflexibel", "inflexibel"...?)


Poff // F
 

pender

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
23
Vampire - vattendelaren

Hur förklarar du Vampires framgång ?

-Tyngdpunkten ligger ej på att döda "onda monster"

-Snabba regler?

-Det är inte fantasy

-Det är inte mainstream

Hepp // F
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
dagens barn

Varje dag på väg hem så går jag förbi två låg och mellanstadie skolor. Å varje gång blir jag lika deprimerad av dessa konsumtionssamhälles skadade ungar. Glinen har ju för sjutton brallor för 600-700 spänn. För i helvete. Och man måste ha playstation2, gameboy advance, komplett Hiphop set med tillhörande mp3 spelare, man ska ha harry potter kort och hockey bilder och magic kort å gudvetvad, man måste ha alla skivor av den senaste artisten (tänk er bara: Bubbles) och absolut, absolut för i hela guds heliga rike på intet sätt sticka ut från mängden. Är ni medvetna om hur mycket mobbning som förekommer. Ok att det påminner om situationen när man själv var liten, men det har blivit så extremt och så dyrt. Dessa ungar kommer ALDRIG att spela rollspel. Dom tror att rollspel är en idrott för fan.
Jag skulle aldrig låta dessa skitungar få min dyrbara rollspelssamling för att sen slänga den när dom upptäcker att det var nördigt. Det kommer att bli nördigt med rollspel igen, var så säkra.
Krossa konsumtionen. Krossa allt.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Re: Vampire - vattendelaren

En tolkningsfråga.
Vampires är mainstream. Givetvis är det mainstream. Se vart det står i hyllan på absolut spel. Brevid Dungeons and Dragons.

Tyngdpunkten ligger på att döda, det räcker. Det är våldet som räknas, inte vem det utövas mot.

Tolka fantasy. Man kan väl beskriva fantasy på många sätt och tolka det hur man vill. Vampyr Maskerad skulle mycket väl kunna tolkas in som nån slags variant på Dark-Fantasy.

Ok. Snabbt är det inte.


Inget ont om Vampyres dè Maskerad, jag spelar det ständigt men visst fan har det blivit mainstream
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kults story fick mig att gäspa

"För det första - En kompis till mig hade grundboken till Kult men vägrade avslöja mer än några detaljer... Men det räckte -jag blev hookad av storyn i Kult utan att ha minsta aning om vad det eg handlade om."

Tja, för min del skaffade jag Kult för att det var ett nytt rollspel från Äventyrsspel. Numera samlar den damm. Spelet ger mig helt enkelt ingening.

"För det andra - Skönlitterära "vanliga" böcker säljer väl inte bara på basis att man som läsare redan kan ståryn som du säger?"

Nej, de säljer huvudsakligen på författarnamnet och framsidan. Möjligen säljer de på genre och genrens konventioner. Den mest banbrytande litteraturen blir accepterad och säljer i större upplagor först något eller några decennier senare - då det nya i genrekonventionerna är accepterat och mainstream.

" Eller tvärtom - Vad gör världen icke-flexibel? ("oflexibel", "inflexibel"...?)"

Att den är fixerad vid en "officiell" och framförallt smal ståry som inte tillåter särskilt stora avsteg. Kult tillåter tämligen stora avsteg just genom att världen är en illusion. Inom illusionens tämligen flexibla ramar kan man spela både skräckel, splatter, ångest, skräck, intriger eller bara bizarra scenarier. Alla dessa varianter passar in, så vem som helst kan uppskatta det.

Å andra sidan, All Flesh Must Be Eaten har bara en möjlighet, och det är zombies. Ångest och intriger ryker nästan direkt, eftersom spelet mest går ut på att a) slakta zombies samt b) överleva. Intrigmakarna och ångestteatrixerna har inget att hämta där.

Det som gör ett rollspel flexibelt är att det just gör det möjligt för alla spelstilar att förekomma i spelvärlden utan direkt konvertering, från tunnelröj till ångestteater till intrigerande FN-rollspel.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Val av litteratur... (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nej, de säljer huvudsakligen på författarnamnet och framsidan. Möjligen säljer de på genre och genrens konventioner. Den mest banbrytande litteraturen blir accepterad och säljer i större upplagor först något eller några decennier senare - då det nya i genrekonventionerna är accepterat och mainstream.

<hr></blockquote>



Isynnerhet folk som läser ganska lite följer dessa regler absolut stenhårt, det kan jag intyga som folkbibliotekarie. Om man placerar en bok med framsidan istället för ryggen utåt i en bibliotekshylla, ökar chansen för att den utlånas till mellan det tredubbla och det femdubbla. Varför? Tja, en rygg attraherar inte ögat på samma sätt.

Det är också uppenbart att omslaget och titeln betyder mycket för om man läser boken eller inte. Abstrakta illustrationer är ett misslyckande - ansikten är extra lyckat, i synnerhet på romantik eller relationshistorier. En thriller når fler läsare med teknik på omslaget, helst feta vapen.

Många människor är totalt insnävade på en genre och läser inget annat - deckare/thrillers är vanligast men jag har många låntagare på jobbet som BARA läser fantasy. Vissa lågnivåläsare (de allra vanligaste) läser bara ett fåtal författare - King, Christie, Eddings, osv - och läser allt med det namnet. (Vi har en bok av en Ronald Jordan på hyllan för engelska böcker; tre separata personer har lånat den eftersom de trodde det var ROBERT Jordan, utan att kolla vare sig titel eller innehåll.) Av samma anledning är evighetsserier (Eddings...) oerhört populära. Jag skulle tro att för en sällanläsare är det en sådan investering - av tid, ork och entusiasm - att läsa att de vill vara absolut bergssäkra på att de inte blir besvikna.

Tänk nu att folket vi pratar om ovan skulle betala normala bokpriser för en bok, och inte bara fick låna den gratis... Då håller de fast än mer vid sina läsprinciper.

Notera att en bok måste hålla en viss kvalitet (enligt det sätt som dess främsta målgrupper mäter kvalitet) för att författaren skall kunna utnyttja syndromet att folk köper på hans/hennes namn. Man kan bara sälja totalsunkjunk med ett snyggt omslag EN gång, och det gör ingen förlagsbudget.

Nightowl the Cybrarian
50% människa!
50% maskin!
100% folkbildare!
 
Top