Nekromanti Att säga eller att inte säga, det är frågan

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jaha, då ska vi snacka lite skador igen (ååååhneej! tänker ni, men vänta lite :gremwink:). Den här gången gäller det inte konstiga extraskador i huvudet eller blödningstakt.

Dagens ämne som jag vill ta upp är lite mer specifikt från spelgrupp till spelgrupp, och riktar sig framförallt till personer som brukar vara SL.

För att förenkla det lite så kommer jag här att redovisa två ex:

SL: Du kjuter han i magen, skada 24 - 3 i skadeområde 31..hmmm du träffar magsäcken och han får..ööh..14 trauma, 9 smärta och 7 i blödningstakt.

eller:

Du träffar han rätt i magen, han faller baklänges och blodet fullkomligen sprutar ut!

Själv vet jag inte riktigt vad jag föredrar, det kan ju vara kul att få veta vad man gjorde för skada, men samtidigt förstör det stämningen lite med en massa siffror. Jag är ofta SL i vår spelgrupp, och jag försöker säga de senare alternativet, för det tycker jag som SL är bäst. Men det blir lätt så att spelarna undrar hur ont han fick, vad de träffa etc. När jag själv är spelare tycker jag att det kan vara rätt kul att höra vad som hände, men samtidigt förstör det stämningen en bit och stridens hetta svalnar när en massa siffror kommer på tal... :gremlaugh:

Nu vill jag gärna höra vad ni tycker, och hur ni brukar göra i eran spelgrupp.

MVH
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
säg det INTE!!

man ska ju naturligtvis försöka hålla borta siffrorna så mycket som möjligt. är det SLP's så räcker det ju gott med att man säger att asets mage exploderar i en kaskad av blod och slamsor.

...men det är lite svårt att gömma sånna siffror när en RP blir träffad, hur ska spelaren annars veta hur mycket den ska kryssa i de olika rutorna???

(jag hatar det nya systemet med stjärnor! det är bara en jävla klassindelning och bidrar till ett ***slickeri-comunity!!! BORT)
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Vi kör så att RP:n som skjuter slår skadan själv. Men nu när jag tänker efter är det lite dumt. om han tex. skjuter en jätteviktig person som dom måste ha info av så kan man låtsas att han slog 5 i skada istället för 25 i höger lillfinger istället för i pannan. :gremsmirk:

Men jag föredrar att berätta skadan rent fysiskt. inte statistiskt. Alla siffror bara förstör stämmningen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Skadesystem för Rollpersonerna

Jag har alltid ansett att skadesystemet är för rollpersonerna. Spelarna börjar inse att livet rinner ut ur deras rollpersoner. Likaså brukar jag använda systemet för nyckelpersoner i äventyret.

Om fem vanliga "statister" dyker upp och gör livet lite mer surt för Rpna så är jag sällan så noga. Det finns ingen större anledning. Ej heller när grovkalibriga vapen används mot vissa kroppsområden. Effekten blir oftast en utslagen motståndare.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Nog har det hänt att vår SL fått kalla handen då vi gjort mos av en viktig SLP. Det var någon typ av superskurk som jag har förstått det.
Detta var innan jag började spela med min nuvarande spelgrupp eller så var jag inte närvarande. Vidare så var det Eon vi spelade. Men det var ju SLPs som var det viktiga här.
Vår SL får börja ta det lugnare med att använda sina viktiga SLPs aktivt. En viss "fäktaren" höll på att bli mos han med. Hade varit kul det, tillfredställande t.o.m.

För att komma till det här med skadorna så får vi dem beskrivna fysiskt också. Ganska grisigt ibland men inte alltid...
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
I teorin älskar jag system med en miljard detaljer för uthållighet, hur mycket blod en person kan spruta ur sig per sekund innan han svimmar osv.
Men detta bara i teorin.
Så fort vi verkligen spelar åker alla onödiga regeldetaljer ut;
Spelaren får inte veta vad han gör i skada i poäng, utan bara dem synliga skadorna, och inte har man tid som SL att räkna ut en massa detaljer.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Jag brukar låta spelarna slå vart de träffar och hur mycket de skadar.
Sen brukar jag oftast beskriva exakt vad för skada de orsakar den stackars saten. Är helt underbart att se spelarnas belåtna miner när jag berättar att de träffade ex. hjärnan.

En vanlig kommentar från spelarnas sida brukar dock vara "Nej, inte ett jävla långt sår till, det är ju typ som att kasta ärtor på en pansarvagn!"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: säg det INTE!!

"(jag hatar det nya systemet med stjärnor! det är bara en jävla klassindelning och bidrar till ett ***slickeri-comunity!!! BORT)"

Du är knappast ensam om det.

Säg det åt Gardener, så finns det en minimal chans att vi slipper skiten. Han verkar dock ha bitit sig fast stenhårt i att det kommer fungera finfint och vägrar totalt lyssna på negativ kritik - så uppfattar jag det i alla fall.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Så här brukar vi göra när vi SLar:

SL slår träff och meddelar detta till spelaren, såvida inget udda förekommer (typ slängskott eller automateld, då brukar vi inte se exakt var vi träffar), sedan slår han extraskador.

Man kan ofta bedöma av SLs ansiktsuttryck om det ser illa ut eller om det ser ut som att stackarn kommer att överleva. Tänk dig att det ligger en utsligen tarm i boken som stinker jättemycket, ungefär så ser SL ut när en allvarlig skada är åsamkad :gremsmirk:.

Sedan kommer en mer eller mindre köttig beskrivning beroende på omständigheter. Om man sprejar en folksamling med automateld så brukar det ofta duga med "jaja, folk faller ihop, skriker och springer i panik. Allmänt kaos råder", men om man skjuter någon i huvudet och extraskadan visar "hjärna" så... ja... SoF II är det enda jag säger.
Jag vet inte om det är riktigt i mina ögon att SLPer inte ska beskrivas lika köttigt som superskurkar - jag menar... det är ju ändå kroppar fyllda med kött och blod. Det ska se äckligt ut om man skjuter någon i huvudet med en Desert Eagle - inte bara för att man är morbid, utan även för att man kanske inte vill uppleva samma sak igen, som RP.
Om du kör med John Woo-våld och det bara sprättar folk åt höger och vänster så känns det inte riktigt som att man verkligen har dödat någon, man har bara skjutit en massa - precis som på film eller som i Hitman 2.

En fördel med att vara lite diskret med extraskadorna - exempelvis, som du sade, "Du träffar han rätt i magen, han faller baklänges och blodet fullkomligen sprutar ut!", är att man som spelare inte riktigt vet om han är död, kommer att dö snart, bara har svimmat eller kanske mår prima.

Detta gör att du som SL - om du slår dolda slag - kan modifiera det lite i efterhand. Om ett äventyr blir tråkigt helt plötsligt kan du alltid slänga in den skitsura superskurken som blev skjuten i magen, hamnade på akuten och är på benen igen för att ta hämnd.
Om RPerna går fram och undersöker kroppen, kollar puls och konstaterar att tarmarna och lungorna håller på att rinna ned från väggen bakom superskurken, så kanske det inte är dags för en "comeback" däremot.

Bara en tanke på hur det kan användas.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Jag föredrar helt klart det senare och det är det vi brukar använda. Spelaren slår träff eller inte träff SL slår var och villken skada och beskriver sedan effekten.

Detta kan avändas väldigt effekt fullt mot pressade spelare.
Framför allt om det är lite kaos och många parter inblandade.

Spelare - ' Är han död ?'
SL ' - Du får väl gå fram och kolla'

Något som spelare sällan gör när kulorna visslar kring huvudet :gremsmile:. Har de tid kan det kolla det efter striden, men det är inte alltid det finns tid till det :gremsmile:

/Smagu
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan."
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Åkte "Fäktaren" nästan på spö? Sjyssta rp:s? :gremsmile:

Det är ju grisigt man vill ha det! Inte en massa jävla siffror. eller?
 
Top