Nekromanti Att rollspela grupper

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Jag läste nyligen en recension av Aria Worlds. Som jag förstår det spelar man samhällen i stället för personer. Där samhället har olika värden (precis som en rollperson fast) för ekonomi, teknisk utveckling, osv. Jag tänkte att det kanske kunde vara kul att spela organisationer eller grupper (alltså inte samhällen). Har ni några erfarenheter från eller idéer om det?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tycker det låter knepigt, det blir ju som en enda stor organism, Sammhället eller organitationen, man kan också se det på det viset att man äger det man styr blir det mer förståligt....

Äh, jag tycker fortfarande det låter knepigt, Klon
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Huh?

Har jag hört talas om, men är det verkligen rollspel? Är det inte ett vanligt spel med inlevelse, typ..

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Tyckte först att det lät lite mer som strategi eller nåt sånt än rollspel. Men efter att ha funderat på saken kom jag fram till att det nog kan fungera (som rollspel alltså)... Om spelarna först 'styr' organisationen/gruppen och bestämmer dess strategi, kan man sen när det händer saker på lägre nivå gå över till att spela lämpliga medlemmar i organisationen... T.ex. om man styr ett tjuvgille och planerar inbrott, så sköter man planeringen på strategisk nivå, som organisation. Sedan, vid själva inbrottet, tar man på sig rollen som en av inbrottstjuvarna. Spelaren som har hand om organisationen som 'drabbas', tar sig an rollen som vakterna (naturligtvis har han bestämt vaktplaceringar och sånt innan)...
Skulle kanske kunna fungera...

/Raistlin
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Aria Worlds

Aria Worlds är främst ett system för att -skapa- samhällen till fantasyvärldar. Reglerna för "Interactive History" finns (tyvärr) i rollspelsboken. :-/ Systemet är främst avsett för att skapa en levande bakgrund till "vanligt" rollspel, och för att se till att det händer lite spännande saker när man vill att det ska gå lite mer tid mellan de vanliga sessionerna. Det är dock fullt funktionellt som ett eget spel. Huruvida det egentligen är rollspel är jag själv lite tveksam till, men det är väl mest en definitionsfråga.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det lät ju ascoolt. Då kan man ju spela fram världen med spelarna så de får ett grepp om hur den är beskaffad samtidigt som den blir mer varierad och intressant.
Jag skall genast kolla upp detta spel.

ond
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Visst låter det lite coolt! Har du någon ide om hur man skulle bestämma de olika personernas (inom gruppen) färdighetsvärden? Eventuellt skulle man kunna skapa vissa nyckelpersoner, men jag vet inte…
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Tja... Det är ju ett litet problem; man kan ju inte gärna skapa varje person i gruppen som en fullständig rp /images/icons/smile.gif
Man skulle kanske kunna göra två, tre templates (ex. Krigare, Diplomat) och sen, när man ska spela en speciell person tar man en template och lägger till FV på de färdigheter som eventuellt saknas...
Risken med det här är väl att karaktärerna inte får så mycket personlighet. Kanske bör man skapa några nyckelpersoner också, som du säger, med fullständig bakgrund och personlighet

/Raistlin
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
ta en titt på SW darkstryder kampanj tror jag att det var.

man spelar besättningen på ett större skepp.

varje spelare har minst tre olika rp`s

med resultatet att man var med en rp var på bryggan och diskuterade
om man skulle sända ut sin jakt eskort för att hjälpa teamet på planeten.

sen hoppade man till planeten för att med sin rp på det teamet
försöka att kontakta skeppet för att be om hjälp och därefter slå ut luft försvaret för att hjälpen ska kunna nå fram.

med sin tredje rp satt man sedan i ett jakt skepp och försökte komma underfund med
vilken ev dom tre grupperna på backen som sköt vilt på varandra som var ens kamrater.

inte kul att chansa fel med en torped där

i teorin lät det kul
i praktiken blev det lätt rörigt

samt svårt att komma ihåg vilken av ens rp som visste vad


Tearlach: som inte gillade det
 
Top