Nekromanti Att resa till Månen

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Att ingen ännu rest till månen från Mundana är mycket märkligt, eftersom en teleporteringsritual för detta syfte är tämligen enkel.

Ex.
Armstarkes lilla kliv (10)
Färdigheter: Alstra ataxatropi Ob2T6, alstra ataxtropi Ob2T6
alstra ataxatropi Ob3T6, ritual Ob5T6
Tidsåtgång: 20h
Räckvidd: Personlig
Varaktighet: Momentan
Ritualen teleporterar magikern till en plats han ser, eller besökt innan, inom 100 000 mils räckvidd.

För eftersom man ser månen måste man ju kunna teleportera sig dit, eller hur? Därför borde Mundanas måne varit besökt ett antal gånger, något annat vore osannolikt. Och även om månen saknar andningsbar atmosfär borde någon driftig magiker förutspått detta då hans tredje lärling inte kom tillbaka.

/Antonio, som tror att Rakhori har en bas på Mundanas måne varifrån de spanar ut över magikratins fiender genom en jättelik, magisk stjärnkikare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och även om månen saknar andningsbar atmosfär borde någon driftig magiker förutspått detta då hans tredje lärling inte kom tillbaka."

Hur skulle han kunna veta det? Lärlingen kommer ju inte tillbaka och talat om "det gick fan inte att andas där!" Det enda magikern vet är att ingen som flänger iväg till månen kommer tillbaka. Men han vet inte varför. Det kan lika gärna bero på att det finns hemska drakar där som äter upp honom spontant, att det finns en massa nakna alvkvinnor där så att lärlingen inte vill komma hem, eller att det faktiskt inte går utan att månens ouppnåelighet är ett bevis på att Daak skyddar sfärerna från dödligas intrång.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Ja, det borde ju inte var så svårt... du kan ju ta din bästa magiker karaktär och pröva. vad jag menar är: hade du gjort det? man hoppar inte bara iväg till det okända hur som hellst... man skicka helt enkelt iväg någon annan... hur mycket svårare skulle det bli att ge den räckvidden beröring?

Och även om månen saknar andningsbar atmosfär borde någon driftig magiker förutspått detta då hans tredje lärling inte kom tillbaka
Jaha? hur då? det ända han kan få reda på genom att skicka iväg en bunt lärlingar är att månen ett helt livsfarligt ställe. Och sedan får du tänka på att man antagligen inte ens kommer på en sådan korckad ideé som att åka till månen.

Mvh Ezzy
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Ehhh... eftersom himlen egentligen är en kupol och månen egentligen är ett hål in i gudarnas skinande värld så blir det ju lite svårt va...

Det jag menar är att det visst är möjligt om man är utrustad med ett spelarens allvetande kunnande om universums uppbyggnad. Men för att en magiker skulle göra detta krävs att han

a) vet att månen är en himlakropp (a-2: vet vad en himlakropp är)
b) har en anledning att ta sig dit
c) har ett obegränsat antal lärlingar utan självbevarelsedrift (de andra 375 499 kom ju inte tillbaka)
d) ens är medveten om att det finns luft och syre
e) kan lista ut at det är detta som behövs för att överleva på månen

In other words, I think not.

Despoiler

pro patria moriquendi
 

tiboz

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
4
man borde väl helt enkelt kunna fråga en månvarelse om det man behöver veta om månen. sen efter den infon som de borde ha så kan det inte vara nåt problem..men annar är det faktiskt inte helt omöjligt att resa till månen..och om man undrar varför magikern skulle vilja resa dit. tja behöver man nåt motiv.. det räcker med att vara lite rubbbad eller bara väldigt nyfiken..
 

Tiraken_UBBT

Veteran
Joined
18 Aug 2000
Messages
36
Location
Tidaholm
Re: Sorry ARMSTRONG

Sorry armstrong
Men det lät inte som nån bra ide?

Vette fan kanske kryllar av dom där.
Det är kanske typ nåt blåkulla för trollisar =)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sparka stjärt! Vilken bra idé!

Men... som sagt, du behöver en anledning! Kom på en sådan och jag är helt positiv till ditt förslag! /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Någon "idiot" kommer väl med idén att munadna är ett klot som går i bana runt solen och då kanske någon magiker vill testa och se.. Man skulle nog kunna bygga en kampanj på det =)

WHaLe
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ide'n är god, men...

...gamal.. dock ine desto mindre cool! ' :oþ Rätta mig om jag har fel, men på månen bor det även.. uuh.. månvarelser..vad nu typen av elementar hette kommer jag inte ihåg. Lunion eller nåt sånt(?). Och dom är ruskigt aggresiva om mitt minne inte sviker mig igen.. skyddscirklar finns juh däremot också :o)
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Det är väl ändå ett bra mål för äventyrarna. Att åka till månen. Förresten så kokar blodet och man dör inom några sekunder utav tryckförändringen. Men nödvändigtvis inte i fantasy. /images/icons/smile.gif

//Martin
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Hur är det med Mundanas Måne egentligen...?
Är det en 'planet' som vår måne...?
(När frågan ändå är uppe...)

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Månen är väl inte längre bort än fantasin om man nu kan säga så. /images/icons/smile.gif

Martin
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
I många religoner har månen en viktig plats, men å andra sidan kanske dom inte ser den som en plats utan något övernaturligt. Men har man högt i färdigheten astronomi så kanske man vet lite mer.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Varför skulle någon vettig människa skida till sydpolen? eller försöka bestiga Mount Ewerest utan syrgas? Det finns bara galna människor, då som nu.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Så det är officiellt att Mundanas måne saknar andningsbar atmosfär? Det måste slunkit förbi min annars så observanta blick!

/Antonio
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Jaså, men då har du glömt att...

a, Mundanas lärda troligen vet vad himlakroppar är, eftersom åtminstone inte asharier eller framförallt thalasker och ebhroniter har stränga religiösa lagar om forskande, vilket vår värld hade på medeltiden.
b, Tänk vilket försprång det skulle kunna ge Thalamur med all den selenotropi man kan alstra där. Jag tror att platsen är minst sagt högmagisk. Eller tänk vad man kan hitta där! Upptäcktsresor behöver sällan anledningar.
c, Nja, varför inte försöka pressa lunioner på information?
d, Vilket de bör känna till eftersom de vet att man inte kan andas under vattnet eller om man inte får dra in luft i lungorna. Även om syret är okänt vet man att man måste ha luft för att andas.
e, Som sagt var, lunioner vet.

/Antonio
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så det är officiellt att Mundanas måne saknar andningsbar atmosfär? Det måste slunkit förbi min annars så observanta blick!"

Nej. Hittills har jag bara sagt att ingen har kommit tillbaka för att tala om varför han inte kom tillbaka, och har angivit anledningar som i mundanitens ögon förmodligen är mer troliga än att det inte finns någon luft där.

Avsaknad av luft? Löjligt!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top