Nekromanti Att resa mellan olika plan (Chronopiaremake)

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hej,

?Lite information nedan:

Jag har precis startat upp en kampanj som utspelar sig en värld baserad på Chronopia, andra spelomgången ägde rum i onsdags. Jag har alltid haft en förkärlek till den spelvärlden men böckerna har mest samlat damm i mina hyllor (tror aldrig att jag avslutat ett äventyr under mina år som stolt ägare) och nu tänkte jag skapa en spelvärld där splatböckerna kommer till användning. Från början hade jag för avsikt att modifiera det mesta men desto mer jag funderat och läst, desto mer vill jag behålla men med mindre ändringar.

Lite kort bakgrundsinfo: de Dödligas plan (Gaia?) har gått under med delar av dess geografi och innevånare bryts loss och flyttas in i de åtta elementarplanen av Kejsaren. Jordliknande förhållanden (inklusive sådana nödvändiga saker som Tid) upprätthålls av jättemaskinen Urverket som Kejsaren och dennes tidsmagiker byggt i De grå hallarna (Maskinhallarna/Chronopia?) som förbinder de olika planen. Kejsardömet går under namnet Chronopia och har existerat i tusen år eller mer, minnena från tiden innan Kejsardömets upprättande har förbleknat och är näst intill borta helt. Kejsaren är för de allra flesta lika med Härskare och Gud. Jag har brutit upp de olika kulturerna, Stora husen och andra företeelser som förekommer i böckerna och spridit ut dessa på de olika planen.

Mycket är fortfarande öppet och då spelarna liksom deras rollpersoner saknar kunskaper om världen och dess beskaffenhet ställer inte detta till något. Jag har döpt de olika elementarplanen efter det latinska namnet på respektive element men eftersom jag inte direkt är latinkunnig undrar jag om någon annan har några lämpliga förslag?. Latin kommer att fungera som världens allmäntunga och går under namnet chronos. Varje plan har också en mer folklig benämning presenterad inom parentes.


Ljus: Lux (Solnedgångens öar)
Mörker: Tenebris (Urmörkret)
Jord: Terra (Underjorden)
Vatten: Unda (Världshavet)
Luft: Aeris (Vindhem)
Kyla: Frigus (Tundra)
Värme: Caldor (Stora öknarna)
?Eld: Ignis (Eldslandet)

Det kejserliga portamagkåren sköter kommunikation och resor mellan planen via mer eller mindre permanenta portaler i de kejserliga basilikorna och katedralerna som är utplacerade i de städerna. Dessa portaler används främst av den kejserliga administrationen. Väntetider och kostnader för personer som ej är medlemmar i administrationen är långa och höga då portamagerna är få och deras tid värdefull. Självklart görs undantag om det gagnar den kejserliga maktbalansen. Alla depescher som skickas via kejserliga kanaler mellan planen kommer att studeras noga av kejsarmaktens agenter vilket gör att de sällan används i känsliga ärenden.

Det vanligaste sättet att resa mellan planen är via Malströmmen och Virvelvinden, två magiska fenomen som förbinder planen. Det ena tillåter flygande skepp och andra som behärskar flygandets konst att resa mellan planen och det andra vanliga fartyg. Trots att det är farligt och oberäkneligt så är det på detta sätt handelsvaror forslas mellan planen liksom mänskliga och alviska styrkor.

- Duger namnen Virvelvinden respektive Malströmmen? Tänker mig en stor cyklon och en jättelik vattenvirvel men är inte jätteförtjust i Virvelvinden. Några andra förslag?
- Vad bör de två fenomenen kallas gemensamt(om något)? "Färdvägarna", "Interplana (planetära) färdvägar"
- Skall fenomenen vara permanenta eller förekomma mer spontant eller säsongsvis?
- De skall vara svårnavigerade och risken att hamna fel överhängande. Hur kontrollerar resenärer var de skall? "Leder" färdvägen mot ett särskilt plan under vissa tider eller kan man nå samtliga plan så länge färdvägen är öppen?
- Divinatorerna kanske kan figurera som rådgivare/lotsar för kejserliga och/eller större transporter typ handelskonvojer eller arméer men mindre får vända sig till spåmän, orakel, skojare och förståsigpåare.
- Bör samtliga plan ha tillgång till bägge fenomenen? Aeris kanske endast nås via Virvelvinden då hav saknas (flygande öar) och Terra endast av Malströmmen (kanske bör det finnas stora urgrottar där Virvelvinden kan uppstå?

Tar jättegärna mot feedback, idéer och förslag!
 
Top