Att preppa för lite

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag såg ett inlägg från @Dr_Dängrot till @krank om att preppa för lite, vilket fick mig att tänka...

Säg att vi skulle spela ihop och jag har knåpat ihop ett mysterie för dig att lösa och du svävar som en majestätisk jävla örn genom äventyret . Min omedelbara tanke blir att det här kan ju krank inte ha roligt med , hen löser mina mysterier och gåtor alldeles för lätt och hen listade ut vem som var mördaren under första timmen . Det här kan Ju inte vara stimulerande . Om jag inte skall ta den enkla vägen och tex låta larmsystemet vara ett annat än det du studerat och lärt dig hur man hackar och den igentliga mördaren inte alls var mr x utan plottwist det var mr x pojkvän eller sorry Mario your princess is in another castle hur vill du att man skulle gjort för att göra det svårare för dig att knäcka mysteriet utan att använda sig av enkla billiga konventionella metoder
eller skulle du ha varit helt nöjd med att lösa mysteriet första timmen tacka för äventyret och kaffet och gå hem?
...om vi nu bortser från de gånger man glömt, inte orkat preppa o.s.v:
Hur många gånger har ni preppat för lite?
D.v.s. hur många gånger har ni varit med om att rollpersonerna hunnit igenom allt ni preppat och mer än halva spelmötet är kvar?

Min erfarenhet är tvärt om: spelarna hinner inte ens igenom 25 % av det jag preppat.
Det har hänt någon enstaka gång att spelarna gör något så oväntat att jag inte preppat för det - men då har jag sagt att det här har jag inte räknat med så antingen gör ni något annat idag, eller så bryter vi - så fortsätter vi på det här spåret nästa spelmöte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
D.v.s. hur många gånger har ni varit med om att rollpersonerna hunnit igenom allt ni preppat och mer än halva spelmötet är kvar?
Typ varje gång? :) Det är en kombination av att jag inte preppar så mycket och av att mina spelare ändå hittar på en massa skit som ger konsekvenser jag inte hade kunnat gissa mig till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det har hänt ett par gånger att spelarna hittat på ett smart sätt att helt kringå det jag hade planerat. Om jag inte har någon backupp i bakfickan så säger jag åt spelarna att vi nu är inne på opreppat teritorium, så de får ha lite överseende om det blir lite vimsigt.

Det har hänt typ en eller två gånger totalt att spelarna har plöjt igenom _allt_ jag preppat och det fortfarande varit massor av tid kvar på spelmötet.

Det normala är att som du säger: det jag preppade för ett spelmöte räcker i praktiken 3-5 spelmöten.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Jag har kanske avbrutit spel tre gånger, två av dem gångerna för att spelarna varit för fulla för att förstå vad jag menar och en gång för att jag inte preppat tillräckligt. På den tiden jag trodde att ett spelmöte var tvunget att pågå i åtta timmar fanns det förstås stunder då jag satte mig i skiten pga att jag inte läst äventyret tillräckligt bra.
Nuförtiden vill jag alltid avsluta med en cliffhanger, det tycker jag är det viktigaste.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Jaha man skulle svara på den frågan. Mina spelare lämnar preppen varje gång men jag bryter ju inte spelet för det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det har nog hänt en gång att spelgruppen blev klara för snabbt med ett äventyr jag spelledde. Men det hade mer att göra med att jag hade missbedömt hur fort äventyret skulle ta att klara än att jag inte förberett äventyret.

Mitt misstag när det gäller att preppa för lite är att jag ibland inte läst in mig på reglerna tillräckligt bra (jag har otroligt svårt för att förstå och komma ihåg regelsystem) vilket gör att märkliga situationer ibland kan uppstå.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Sju gånger av tio hinner rollpersonerna med mindre än hälften än vad jag förberett. Två gånger av tio går rollpersonerna i en oväntad riktning och hamnar utanför det förberedda området. En gång av tio har jag förberett för lite. Typ. Det är dock ytterst sällan som jag avbryter ett spelpass utan vid behov det får bli något mer eller mindre improviserat istället.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Min erfarenhet är tvärt om: spelarna hinner inte ens igenom 25 % av det jag preppat.
Det här är min erfarenhet också. Jag oroar mig alltid för att ha preppat för lite, men frånsett något enstaka litet undantag så räcker det jag preppat för ett spelmöte inte sällan 3–4 möten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har upptäckt med åren att när det kommer till mina spelare så spelar det ingen roll hur mycket eller lite jag preppar för dom frågar preppen 90% av gångerna iaf. Jag kör numera uteslutande på det blir intressant först när det blir intressant . Om spelarna väljer att söka information Om hur man besegrar en gast bland munkarna i stadens kloster varför skall jag då preppa för ett bibliotek eller en ordo magica som dom aldrig ens besöker . Om som väljer att prata med Pelle varför skall jag då preppa ett möte med erik eller Lisa .
 
Top