Nekromanti Att modda BRP för samberättande

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag skulle hellre modda BRP för att kunna samberätta mer. Enkelt, relativt och snabbt.

Lägga till lite drivkrafter, begränsningar och köra med motståndsslag (effekt) för att avgöra strider (som alltid berättas).

Jag har inte köpte den nya BRP-boken och unbdrar därför om det skulle gå att göra? Göra BRP mer samberättande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
öh, asså... Finns det inte redan minst ett par spel som gör det? Jag har för mig att åtminstone något av de här nya spelen är BRP-baserat (eller baserat på något mycket, mycket likt), men jag överlåter åt andra att dra fram de faktiska exemplen, ty jag är fortfarande ganska illitterat vad gäller såna spel...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Vad lägger du i termen "samberättande"? Ska ni spelleda spelarlöst där alla kan hitta på storyn eller ska du överlåta en del av fluffbeskrivandet till spelarna, typ var någonstans de hittar en krog, vad det finns för saker i miljön etc?

Om det är det senare, så kan du ta en titt på EDoD.

Där har du:

a) Drivkrafter likt The Shadow of Yesterday, där spelarna strävar efter att uppfylla sina drivkrafter/livsmål (speltestas).

b) Effekt, som är vad tärningen visar.

c) Spelföreteelser som låter spelaren överta bekrivandet.
- Slår du 10+ i strid så får du beskriva hur motståndaren blir utslagen.
- Vill du känna någon som rollpersonen kan utkräva en tjänst från så kan denna offra i poängresursen Bekant.
- Vill du lyckas med en handling till full Effekt (gamla hjältepoäng), så finns en poängresurs till det också - men du måste väva in något i miljön som du använder dig av.
- Tillgångsslag kan ge dig förmånen att hitta på nya saker i din utrustning.

d) Ett riktigt fritt (och tydligen inspirerande till att vara kreativa, enligt mina spelare) magisystem som speltestas för närvarande. Just nu har jag problemet att magiker blir lite för all-round.

e) Magi vill ha beskrivning av spelaren, taktiska moment i strid vill ha beskrivningar av spelaren, alkemi vill ha beskrivning av spelaren, jakter vill ha beskrivning av spelaren, en del färdigheter vill ha beskrivning av spelaren (typ ett lyckat slag för Lönndom låter spelaren få hitta på ett gömställe).

f) En hel del spelledartips för hur man ska spela med spelarinflytande. Systemet stödjer spelarinflytande men eftersom det mestadels är en spelledarteknik så måste man vilja spela på det sättet. Det finns egentligen inga "du måste" i systemet, utan istället "du kan". Jag har spelat systemet med en annan spelledare (men spelare i min grupp), som knappt körde med spelarinflytande.

g) Det går att spela tärningslöst, om man vill så. Jag spelar en blandning mellan att slå tärningar och endast fråga efter värden.

Nackdelen med systemet är att det liknar andra BRP-system, vilket gör att folk har en förutfattad mening om hur det ska användas. På ytan kan de verka likadant, men det skiljer sig nämnvärt i hur det ska användas.

Vill du ha hela regelfilen, så PM:a mig. Just har EDoD genomgått en förändring till att bli Matiné (som ska tryckas) och för att jag inte ska behöva uppdatera två olika regelmotorer så har jag övergett EDoD tills vidare. Det som skiljer är mestadels namnen på vissa termer.

/Han som minns förut hur frustrerad han var när han inte hade någonting att visa upp när folk efterfrågade sådana här saker
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har spanat in EDoD massa gånger. Gillar att hålla mig hyffsat uppdaterad. :gremwink: Jag tror att jag vill ha en spelledare och så för spelarna fluffa. Som Noir (och Matiné) men kanske ta det lite längre, utan att tappa kontroll.

Hur hanterart du fördelar/nackdelar? Hur ser dom ut? Ger de karaktären en bonus på färdigheter, mörkersyn eller låser de upp nya magiskolor eller vapenkategorier?

Finns det en kampanjevärld till Matiné eller är det Ereb Altor som blir skådeplats eller är rollspelet en universalssystem (för fantasy)?

Jag la till vad jag ville samberätta för något
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Hur hanterart du fördelar/nackdelar? Hur ser dom ut? Ger de karaktären en bonus på färdigheter, mörkersyn eller låser de upp nya magiskolor eller vapenkategorier?
Du finner fördelarna i skaparhäftet (pdf, 387 kb).

De är mestadels förmåner som hjälper till på olika sätt (dock inga plus på färdigheter!). Exempel på förmågor är Borgare, Magibrukare, Nattsyn etc. Jag hade helst endast vilja ha förmågor som Vandrare, där en rollperson som inte är med i scenen kan ploppa upp från ingenstans. Det är upp till alla andra spelare att hitta på en förklaring till varför rollpersonen kan dyka upp och spelaren vars rollperson har förmågan får välja den bästa.

Nackdelar finns inte in nuvarande läge men kan komma som en mod. på hemsidan. Jag har gjort en liten anteckning om detta.

Finns det en kampanjevärld till Matiné eller är det Ereb Altor som blir skådeplats eller är rollspelet en universalssystem (för fantasy)?
Ereb Altor, Chronopia (hade tänkt att göra om världen en gång i tiden) och för all del Gondica. Vill man konvertera mellan BRP och T6 (Gondica / Stjärnornas Krig) så multiplicerar man alla värden med tre (3T6+2 blir 3 * 3 + 2 = 11). Det sträcker sig inte direkt bara till fantasy, utan kan användas till Mutant:UA också om man vill ha mer action där.

/Han som främst tycker att spelarinflytande (ingen kontroll över handlingen) är en spelledarteknik som ibland kan reglifieras
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Yes, jag kollade in det. Jag tycker att det är ett bra system som du har gjort/gör. Jag gillar din fördelar.

(Jag la ut mitt system/värld Paradiset på rollspelsskapar-forumet precis). Kommentera det gärna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Andy said:
Jag har inte köpte den nya BRP-boken och unbdrar därför om det skulle gå att göra? Göra BRP mer samberättande?
Jag kanske också ska svara utan att göra reklam för mitt system? (sedan har jag tråkigt, så jag spånar lite)

Att få in mer spelarinflytande handlar mer om att bryta bojan om att spelledaren ska hitta på allting. Det går inte att ha ett system om inte spelledaren och spelarna tillsammans går med på att köra den spelstilen.

Det första du ska göra är att överlåta mycket till spelarna. Om de kommer till en krog, be spelarna att förklara hur det ser ut i krogen eller lämna det tills vidare. Om de vill fråga någon på gatan, så be spelarna att hitta på hur personen ser ut. Frågar spelarna något så be spelarna att hitta på det. Att spela på det här sättet kommer ta några speltillfällen.

Jag har för mig att Rising nämnt Pokémon där föräldern till barnen ska vara spelledare. Eftersom föräldern inte kan något om Pokémon så ska barnen få fylla i vad som finns på de olika platserna. När jag spelleder så brukar spelarna fråga mig "Finns det en bil i närheten", vilket gör att jag ställer motfrågan "Finns det någon bil i närheten?" och förväntar mig ett svar från spelaren. Vissa spelare snappar upp det här jättesnabbt, medan det tar längre tid för andra.

Färdigheter bör aldrig ha fortune-in-the-end, utan fortune-in-the-middle. Många system brukar ha "Beskriv vad du vill göra och slå sedan en tärning". Fortune-in-the-middle handlar mer om "Förklara vad du vill uppnå och med vilka medel, slå ett slag och beskriv sedan handlingen utifrån slaget".

Nu kommer det in var någonstans du vill dra gränsen. För praktiska färdigheter så ska spelarna hitta på det mesta (Hur någon exempelvis lagar en bil) och till och med även om man slår fram kontakter med sina färdigheter (någon som har Fältslag borde känna andra soldater). För teoretiska färdigheter kan det vara klurigare, då en traditionell spelledare sitter inne på all information. Om spelaren får hitta på, så kan hela handlingen förändras.

Vissa system (InSpectres, Feng Shui) brukar ha en gräns vid tärningsslag för när spelaren helt får ta över beskrivandet. Om man slår tillräckligt högt så får spelaren beskriva vad som helst för att uppnå vad denna vill försöka med (något som man fastställer innan slaget). Andra system har poäng som man kan spendera istället.

Sedan kan man ha system som ger kreativa utmaningar till spelarna, där de måste använda sina resurser på bästa sätt för att lösa de problem som de ställs inför. Du har Mustaschkunskap 13, berätta hur du med hjälp av denna kunskap gör en äggtoddy som gör rubriker i tidningen. Det som är smart med detta är att spelarna får inspiration via sina begränsningar. Fast kreativa utmaningar är ett sidospår. D&D4 har för övrigt just detta, men har regeln "Om du hittar på något som spelledaren inte tänker på, så blir det svårare" vilket är rätt korkat om man har denna utgångspunkt.

/Han som hoppas att han åtminstone ger lite nya tankeriktningar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag förstår inte varför själva regelsystemet skulle behöva moddas för att öka samberättandet?
Det är väl bara att överlåta mer åt spelarna som SL och finna en balans så att alla påverkar lika mycket och lägga en norm för att ditt och datt skall beskrivas så och så mycket.

För mig är samberättandet i alla fall allt som händer, skildras och berättas vid spelbordet, av både spelare och SL. Det som är berättande och förklaringar målar upp och driver fram spelet. Ofta kör SL det tyngsta lasset och berättar och skildrar mest åt spelarna som sedan då handlar utefter vad som är. Det är där man kan försöka få in spelarna lite mer och lämna över på dem så att samberättandet blir mer varierat... Eller att alla är spelare och SL, då blir det verkligen varierat och engagerat berättande.

Varitaion som du kan läsa mer om på Eldkvasts Spelblogg är just utformat så att alla är både SL och spelare och hela tyngden ligger på att främja samberättandet - och även berättandet i allmänhet. Det är det som är huvudprylen med det spelet. Förövrigt planerar jag att få det klart i början av September.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jojo, jag är med. Men jag förstår ändå inte vad som skulle vara relevant för just BRP?
Det grundande regelsystemet spelar väl ingen roll alls, anser jag?
Berättarkonceptet går väl att ändra likväl för BRP som för D20?
Det har väl ingen grund i tärningsslag, attributer och svårighetsgrader?

Fast det beror ju, som Han säger, på vad man menar med samberättandet iof. För mig är det rent ut sagt alla parters skildrande, berättande och fortskridande genom spelet som samman bildar en story vilket jag anser är själva samberättandet. Om någon förstår vad jag försöker säga... Jag är inte de självklara förklaringarnas man nämligen. :gremsmile:

För mig handlar då främjandet av detta om att skapa en slags hop av normer spelgruppen emellan, t.ex. att allt skall beskrivas med minst en fullständig mening eller något sådant. Eller att man som Han kastar över till spelarna:
"Hur ser han/hon/det/den osv ut, vilka ljud hör ni, vad luktar det?"
Testade det själv sist förresten. Men det gick inget vidare. Mina spelare behöver verkligen övning på det. :gremlaugh:
Eller att man kanske gör så att alla får under något typ av följdsystem agera SL i omgångar vilket gör att storyn blir omöjlig att förutsäga och kan ta vilken vändning som helst. Det är jäkligt skoj.
... En kul grej kunde kanske vara att alla läser grundplotten i scenariot tillsammans, men bara början av det om man säger och spelar utifrån det och ser vart an hamnar.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag tror att det är en rätt lätt modd och enklast görs genom att dra ned på regelerna.
Ett till enkelt knep är att inte speca svårighetsgrader och bonusar på slagen i förväg och låta spelarna slå och vara de som bestämmer hur det går. Eller t.o.m bara utgå ifrån värdena och omständigheter och fråga spelarne om de lyckas med det som det vill. Det är inte kul för någon att lyckas jämt så det brukar ofta balansera ut sig (men det beror självklart på spelarna).

Rätt mycket ligger det på spelledaren också att få det att funka, ställer han mycket frågor till spelarna så föder det samberättande.

-Gunnar (känns som jag lite upprepade Han)
 
Top