Nekromanti Att mörda en primod - SPOILER!

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
I min kampanj är kyrkan en aktiv part i kriget mellan Jargien och Drunok. I utbyte mot kyrkliga marker har några kapitelhus ur Fexiororden och Arvons Hammare ställt upp med trupp på (naturligtvis) Jargiernas sida.

Jag har också infört en primods befattning "Primod med särskilt ansvar för de kyrkliga ordnarna" som står över, och samordnar verksamheten för alla de kyrkliga ordnarna. Primod Marius den Nitfulle är denna särskilda primod och tillika RP:nas stora antagonist.
RP:na är medlemmar i Arvons Hammare och har deltagit i kriget. RP:na är nära allierade med Domus för Saradans kapitelhus samt på god fot med Honestus Avalonius (utan att för den saken veta att de har med lamior att göra..).

Primod Marius påminner mycket om kardinalen i De fem musketörerna och nu har RP:na fått klartecken från honestus Avalonius att ha ihjäl primoden (detta för att sedan kunna hängas ut som mördare, bannlysas och förklaras fredlösa och därmed inte ha någon annan utväg än att gå med i Commersium Lamia...).

Frågan är nu hur svåråtkomlig en primod kan vara? Primoden skall besöka den nyligen återerövrade staden Thara-Tiannon (2962 e.D) om tre veckor, så detta är RP:nas förberedelsetid. Vad har en primod för skydd? Har han en munskänk som testar hans mat, 100-tals soldater eller vad är rimligt?

Vad har ni för förslag?

/Palmer
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Om Primoden ska besöka den nyligen erövrade staden i en krigszon så är det nog inte orimligt att primoden har flera försvarslager, varav vissa egentligen inte är till för honom.

För det första så behöver rp en rimlig anledning att befinna sig i staden över huvud taget. Det finns mängder av soldater där - naturligt nog - och grupper av dessa koordineras säkerligen för att hålla upprorselement i schack medan Primoden besöker staden. Identitetskontroller, "vägspärrar" och liknande lär vara legio.

För det andra verkar det rimlig att Primoden själv har folk omkring sig mest hela tiden, kyrkliga och militära rådgivare, andra kyrkliga högdjur som reser med Primoden, adelsmän som spelar spelet och officerare som pekar ut framgångarna man haft i erövringen av staden.

För det tredje har Primoden säkert någon form av hedersgarde, som verklighetens Schweizergarde

Det är mitt förslag. Men visst, en munskänk ingår säkert i tjänstefolket också och som sådan ansvarar för den mat och dryck som serveras, om än inte genom att smaka den utan bara genom att överse det hela (om nu inte Primoden har skäl att vara paranoid).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ja, ett hedersgarde låter troligt. Gärna med bakgrund inom någon av Jargiens riddarordnar. De flesta är förmodligen fanatiskt lojala till primoden i fråga. Jag skulle nog sätta ca 10 riddare/gardesoldater på att beskydda en primod i fredstyid, men i krig skulle nog 30 vara mer rimligt. Givetvis har primoden även tjänare, kuskar, kanske 2-3 prelater, ett antal springpojkar, stallskötare och annat patrask med sig när han eller hon reser.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
EDIT: Rättade några stavfel

Jag tror inte att Primoden har speciellt många direkta livvakter. Kanske en eller två inomhus, kanske fyra till sex (inte fler än tio) i staden (om den är någorlunda säker, om läget i staden är oroligt så ökar naturligtvis antalet vakter, kanske det står en i varje gathörn). Utanför staden så har han kanske trettio.
Primoden vill trots allt röra sig hyvsat snabbt och smidigt och ett halvår har passerat sedan erövrandet av staden då Primoden besöker denna.

Problemet är snarare att komma Primoden inpå livet, speciellt då han antagligen kommer att fly när han blir angripen.
Det är poängen med att ha livvakter, de är inte till för att döda angriparna utan för att ge den de skyddar tid att sätta sig i säkerhet.
Mördarna vill antingen förhindra att målet sätter sig i säkerhet eller slå till så snabbt så att målet inte kan sätta sig i säkerhet.

Med andra ord, Primoden bör INTE då RP:na angriper honom på öppna gatan dra sitt svärd och ge batalj, han avdelar fyra eller fem man till att upphålla angriparna och flyr själv med ett par tre man som skydd.
Därefter så spenderar han de närmaste veckorna någonstans mycket säkert medan hans vakter vänder upp och ned på staden och arresterar och torterar alla som de misstänker hade någonting med mordförsöket att göra.

Som jag ser det så har RP:na ett antal sätt att döda Primoden.

1: Arrangera ett möte - En primod är trots allt en viktig figur, han har antagligen diverse administrativa sysslor och måste vara anträffbar, antagligen efter att man arrangerat tid. Rollpersonerna ser helt enkelt till att dyka upp på hans schema och träffar honom på hans kontor.
Andra alternativ finns också, har Primoden någon specifik last som rollpersonerna kan utnyttja? En förkärlek för korta blondiner kan göra arrangemanget av mötet mycket enklare...

Problem: Säkerställa mötet, få tillgång till vapen vid mötet, överleva tiden närmast efter mordet.

2: Förutse Primodens rörelser - Primoden är i staden i något syfte, han kommer antagligen att vilja ta sig en närmare titt på tillståndet i den och dess omnejder. Han kommer med andra ord inte vara helt issolerad, kan man förutse var han kommer att vara, vilken gata han kommer att rida på. Ska man helt enkelt hyra ett rum, och sätta sig ned med ett armborst och vänta, kanske kan man få tag på Primodens schema eller dagordning.

Problem: Osäkerhet, primoden kommer antagligen att välja olika vägar varje dag för att förhindra att bli mördad. Osäkerheten kommer att vara en stor faktor, vidare så är möjligheterna inte så många, Primoden är trots allt en viktig och upptagen person så han har diverse administrativa sysslor att genomföra. Vidare så finns alltid risken för ett misslyckande, vilket antagligen kommer att omöjliggöra ytterliggare försök.

3: Hack'n Slash - RP:na angriper Primodens ambassad, dödar vakterna, dödar primoden innan han flyr och hugger sig ut igen.

Problem: Överlevnad

4: Få någon annan att göra det - Svårt, kräver mycket pengar, och oerhört mycket tillit. Det finns trots allt inget som förhindrar den här figuren från att föråda RP:na.

Problem: Få en någorlunda pålitlig person att göra det.

5: Brand - Sätt eld på byggnaden där primoden bor, döda honom i kaoset.

Problem: Sätta eld på byggnaden, hur ser byggnaden där Primoden kommer att stanna ut, är den gjord av sten så uppstår vissa svårigheter.
Hitta Primoden i kaoset, det kan bli knepigt att förutse var Primoden kommer att vara.

6: Förgifta Primodens mat eller dryck - Man har trots allt tre månaders förberedelser, gott om tid att få anställnign som servitör eller kökspojke.

Problem: Finna ett lämpligt gift, antagligen har Primoden en munskänk (provsmakare) av något slag. RP:na bör åtminstone förutse detta, så ett lämpligt gift kan bli problematiskt att införskaffa.

Jag vet att det här inte precis var vad du frågade efter men det bör i alla fall vara användbart.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En riktigt användbar post, Sirian!

Och just det, en provsmakare titeleras "munskänk".

Och vill du ha mer idéer kan du läsa in dig på hur verkliga mordförsök på till exempel påven gått till.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Jag har gjort en notis om munskänk, tack för att du såg det (jag kunde ha svurit att jag skrev munskänk, antar att jag börjar bli gammal) :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För det tredje har Primoden säkert någon form av hedersgarde, som verklighetens Schweizergarde
Primoderna har privata garden genom kyrkans försyn; står i Religioner.

Glöm inte heller att en vaken primod är tämligen livsfarlig själv: primodens spira är ett heligt föremål med förmågan att drämma Ob6T6 Trauma på den han pekar på... och stolan ger ABS 6 överallt, utöver eventuell rustning. Att han sedan knappast har nått sin position utan en god dos ränker och kanske ett par egna mord gör ju inte saken bättre heller :gremwink:

Men det krävs ju bara att man neutraliserar problemen på ett eller annat sätt (typ med "extremt viktiga och hemliga meddelanden som endast får yppas för primodens öron" från ordens precept eller en annan primod).
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Så här blev det...

Två RP gjorde ett besök i fält, nattetid vid primodens läger. Runt sig hade primoden sitt garde på 80 man.
Nu skall det tilläggas att en RP är skugglandshalvblod och har förmågan att kunna gömma sig i skuggor med -Ob3T6...

Alltså ruschade han förbi några patrullerande vakter för att sedan slänga sig ned i gräset och slukas av skuggorna... Vakterna hör något och tittar bakåt men ser inget. Därefter ålade han fram till primodens tält (de hade tidigare under mindre trevliga omständigheter fått besöka primoden i hans fält förläggning). Med gott stöd av regn och intensiv blåst skar sedan RP:n sig genom tältduken bakom en gobeläng som hängts upp i primodens tält. Omkring kl 0300 slinker han genom duken och fram till priomdens säng. Vakterna står bakom "tältväggen" i tältets andra halva. En snabbt snitt över strupen och sedan var primoden borta...

Olyckligtvis blåste en vindil upp tältduken när RP:n skulle smita ut igen (tvärdrag då någon samtidigt gick in genom "ordinarie" ingång på motsatt sida). RP:n springer för allt vad han är värd bort från tältet. Vakterna ursäktar sig för primoden att tältduken verkar till att ha lossnat någonstans och då primoden inte svarar upptäcker de vad som hänt. Larmet går och det hela avslutas med en spännande "ridjakt" genom landsbygden!

/PalMer
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Så här blev det...

Snyggt jobbat av dem! Så skall ett mord i fält se ut. Undrar om mina spelare någonsin kommer att få vettig användning för sina övernaturliga förmågor...
 
Top