Nekromanti Att lira nostalgi-rollspel...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har kommit igång med att lira SW ifrån West End Games, den där svenska upplagan. Måste säga att det är en rejäl nostalguitripp att lira det. Är trotts allt en härlig känsla i sin enkelthet att lira detta.
Vad har ni spelat för nostalgitrippar i rollspelslväg & om ni inte gjort det, vad skulel ni isåfall vilja spela ?

/ Johan K, som fortfarande ger Rising 100 pluspoäng för sin helsköna avatar, sasmt undrar vad vår gode Rising egentligen har i glaset sitt.. :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Vi har spelat Döda skogen nu i tre omgångar. Jösses, vad tråkigt det var att strida och det mesta går ut på att strida dessutom. Det är annars kul, rent nostalgiskt (även om jag bara spelat skiten när jag var 7-8 år och minns det knappt). Annars har jag spellett Sarkath Hans Gravvalv och det äventyret var sjukt dåligt.

En spelledare har lekt med tanken att spelleda Chock och jag skulle gärna vilja spela mer Stjärnornas Krig. Skulle också gärna vilja testa på Kult, men det känns som det kräver någon som brinner för Kult, för annars är spelet rätt dåligt

/Han som inte ska glömma Mutant Chronicles, som har kommit upp på tal ett antal gånger
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Har nu två somrar i rad misslyckats med min plan att samla ihop det gamla gänget och köra ett sammansatt nostalgiäventyr i Eon - något i stil med ett brokigt gäng outcasts som ska hemta hem Elementens Fyra Grunkor i en serie små äventyr med rejäla doser (intern-)humor, klichéer och inte minst tirakfajter. Äsch, nästa sommar borde det väl funka!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Under förra halvåret spelade min Malmögrupp genom ett flertal gamla Drakargrejer, däribland Rösten från forntiden, Novastenen, Torshem, Krilloan och hela Femte Konfluxen-kampanjen. Vår policy var "spela som om vi vore tretton igen, fast så bra som man skulle kunna förvänta sig av oss i vanliga fall". Det blev riktigt roligt, med rollpersoner som i slutändan var tokigt bra.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
D&D...

...för även om vi då kör 3.5 så hela D&D-konceptet så nostalgi. Rollspel? Tveksamt. Roligt? Sure thing!

Efter lite stenhårt karaktärsspel så är det ganska avslappnande att räkna hit points. :gremtongue:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag och Dandelion här på forumet har, de få gånger vi kunnat fixa saken, vältrat oss i nostalgi, oftast gamla Drakar (före Expert - säger jag gamla menarjag gamla). Jag har gjort detsamma med Basic/Expert till D&D.

Det är dock inte 100% nostalgi - jag tycker fortfarande det är bra spel!

Erik
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag har tagit fram Nya (Svarta box/Cyber) Mutant några gånger på sistone och spelat det. Men jag måste göra samma brasklapp om att jag faktiskt tycker spelet är bra, snarare än för dess nostalgiska egenskaper.

Skulle jag köra nostalgispel så hade det varit Gamla Mutant, eller möjligen Twilight 2000. Det senare endast om jag får tag på gamla spelgänget. Mutant går nog att njuta även med nya vänner.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Planerar en kort mutant (gamla lila) kampanj där jag kör alla utgivna mutantäventyr efter sig: Mos Mosel, Järnringen, grå döden del 1 och 2 samt I ödlemännens klor.

Dvs alla äventyrförsta "riktiga" mutant. Jag skall bara få tag på I Ödlemännens Klor så ska kampanjen upp!!

//Flurtis
 
Top