Nekromanti Att layouta A5

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Så... A5 är inget bra format för rollspel; det blir antingen en för bred kolumn, eller två för smala. Men, det är också ett halv A4, och därför en storlek som man har enkelt tillgång till och kan få ut på en hyfsat vanlig skrivare.

Så jag undrar hur man gör en A5-layout så bra som möjligt? Vad finns för tips? Hur små marginaler kan man komma undan med? Kan man gå under 10pt:s storlek på brödtexten? Vad gjorde ni som redan har skapat ett spel i a5-format?

Så här långt har jag kommit hittills:
Länk till exempeluppslag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tycker man kommer undan med 1cm marginal (1,5cm innermarginal om det ska tryckas). När jag gjorde GrottZine så körde jag istället en lagom bred kolumn och stora marginaler.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag mätte i Flame Princess-böckerna och Whitehack, skrev ut samma sida med olika typsnitt (efter att valt storlek efter antal tecken på raden) och valde det som var lättast att läsa och såg snyggast ut.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag gillar inte raka högermarginaler. Speciellt inte i smala spalter. Personligen skulle jag kört en spalt per sida.
I övrigt ser det rent och snyggt ut :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
För att kommentera ditt exempeluppslag specifikt så kan jag säga att jag tycker det är skitsnyggt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tycker också exemplet ser jättebra ut! Texten är möjligen lite liten, men kart läsbar.

Vad har du använt för typsnitt?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Rymdhamster;n279729 said:
Jag tycker också exemplet ser jättebra ut! Texten är möjligen lite liten, men kart läsbar.

Vad har du använt för typsnitt?
Tackar! Utskrivet så är det inget problem att läsa tycker jag, nästan så jag varit sugen på att prova en halv pt mindre grad... Det är främst radlängden jag oroar mig för. Brödtexten och de minsta rubrikerna är satta i Alegreya.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag tycker om breda marginaler, så jag tycker inte nödvändigtvis att man tvingas till att ha "en för bred" kolumn... Mer luft åt folket!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
krank;n279777 said:
Jag tycker om breda marginaler, så jag tycker inte nödvändigtvis att man tvingas till att ha "en för bred" kolumn... Mer luft åt folket!
Ja, var lite inne på det, men dels blir det så många sidor (svårare för skrivare!) och så har jag en del rätt breda tabeller som måste in. Nu kan ju tabeller få vara bredare än textkolumnen, så jag ska experimentera lite med en enkolumnslayout också.
 
Top