Nekromanti Att lösa brott?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Var är Melfecior när man behöver honom? :gremwink:

Iaf, ämnet för dagen är polisarbete. Specifikt kommer det att resultera i en text i Revolver med syfte att göra spelets deltagare mer insatta i hur poliser arbetar. Men det är inte så noga. I det här läget är jag bara intresserad av vad ni vet om polisarbete. Vilka metoder, funkar, vilka är coola, vilka finns bara på film o.s.v. Vilka källor finns?

Jag pratar här främst om riktigt polisarbete, och är just nu inte intresserad av fiktion, såvida inte den ligger väldigt nära verkligheten. Revolver utspelar sig i USA, men det är inte så noga.

Så, har vi några som vet något om det här?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, att mata kriminalserier hjälper ju en hel del och härma efter det påstådda utredningsarbetet som de utför där. Det brukar se ganska lika ut i de flesta kriminalserierna. Beck, Wallander, Morden i midsummer, Kommisarie Frost, Kommisarie Morse, med mera är alltid trevligt att titta på. Det blir lite mer avancerat i CSI och Bones dock. Men vill man lira med lite mer tech går det vägen. Sedan kan det ju vara svårt det här med brottsutredningar i historisk tid, och då gäller det ju att välja sina källor väl.
Men rollspel skall ju främst vara underhållande före realistiska. Så Agatha Christie och dylikt går ju bra om man vill lira kriminalare i lite äldre tid. Via polisens hemsida kan man maila och ställa frågor också för den delen. Dock vet jag inte hur mycket information de släpper...

Själv har jag funderat mycket kring att börja lira mysterie/deckarrollspel. Har därför kollat in GURPS Mysteries. Det kan nog vara riktigt bra att ha i bakfickan om man vill leka detektiv.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,872
Location
Off grid
Om du vill ha det realistiskt, är det förhållandevis få (våldsbrott) som kräver någon större list för att lösas.

Väldigt ofta ringer gärningsmannen/anhörig in själv en fredagkväll och meddelar vad som hänt. Han erkänner på en gång och är (ånger) full och det hela är mest tragiskt och genererar en massa pappersarbete.

Kan tänka mig att det kanske är färre som erkänner i USA - men det är förmodligen rätt vanligt även där. Kolla Cops för att få en uppfattning.

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Det ska man absolut inte glömma. Bra tips, för jag hade inte med det på min lista över metoder.

Är du polis själv?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Np! Av dom är det bara Body Trauma som jag har och läst, men den är riktigt bra och kan bara gissa att övriga är minst lika bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Måns said:
Är du polis själv?
Anledningen till att jag frågar är för att just pappersarbete, övertid och såna grejer är vad poliser själva verkar mest (eller minst) intresserade av. Vi andra skiter ju lite i vilket. :gremsmile:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,445
Location
Nirvana
Utan att vara alltför insatt i polisarbete, men nog är polisrapporter väldigt viktiga? Har man inte skrivit rapport är det ju väldigt svårt att visa att något har hänt, särskilt om det har gått lite tid och händelsen är (skenbart) betydelselös. Att skriva rapport bör således vara en viktig del av ett polisspel. Kanske kan man få rapportpoäng av nåt slag?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag pratar här främst om riktigt polisarbete, och är just nu inte intresserad av fiktion, såvida inte den ligger väldigt nära verkligheten. Revolver utspelar sig i USA, men det är inte så noga."

Dude, Homicide är boken du behöver. Tvserien som baseras på den kan duga om du inte vill läsa, men då ska du enbart se säsong ett och två då. Men boken, det är guld.


Storuggla, som ett cykeldäckskit!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Tidningsartiklar

Borde det inte finnas någon tidning som har gjort reportage om en polismans vardag?
Du kanske redan har googlat efter det.
Du kan ju också se om någon tidning vill lämna ifrån sig någon sådan artikel.
P.
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Det beror väl lite på vilken typ av polis man spelar. Vanliga konstaplar på fältet tenderar i hög grad att samla in fyllisar från gathörnen. Är du ny i gemet och det händer någonting stort kan du till exempel räkna med att få stå någon kilometer bort och dirigera trafiken. Utredarna sitter däremot mest på kontoret och missar all fysisk action.

Det som CSI och motsvarande serier tutar i oss är att en och samma person kan samla in bevisen, undersöka dem, dra slutsatser och föra saken vidare. I verkligheten har du kille A som samlar tekniska bevis och skickar dem till labbet, kille B på labbet som undersöker dem och skickar siffrorna till kille C, som drar slutsatserna. Allt för objektivitetens skull. Men det blir ju onekligen rätt trist i rollspelssammanhang.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Utan att vara alltför insatt i polisarbete, men nog är polisrapporter väldigt viktiga? Har man inte skrivit rapport är det ju väldigt svårt att visa att något har hänt, särskilt om det har gått lite tid och händelsen är (skenbart) betydelselös. Att skriva rapport bör således vara en viktig del av ett polisspel. Kanske kan man få rapportpoäng av nåt slag?
Bra poäng där. Man kan ju göra detta till en aktiv grej ingame. Alla deltagarna skall ha anteckningsblock, sedan gäller det att ställa de rätta frågorna och vara noga med sina anteckningar. Då kan spelarna - fast via rollpersonerna - jämföra sin anteckningar och precisera tidpunkter och sådant och snabbare nå sitt mål.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag pratar här främst om riktigt polisarbete, och är just nu inte intresserad av fiktion, såvida inte den ligger väldigt nära verkligheten. Revolver utspelar sig i USA, men det är inte så noga.
Skall man lira polis eller agent av något slag i Revolver?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Bockerna Crime Detection: Modern Methods of Criminal Investigation och uppfoljaren Techniques of Crime Scene Investigation, fran 50-talet resp 60-talet, av svenskarna Otto Wendel och Arne Svensson, anvands fortfarande i manga polisutbildningar runt om i varlden. Kan fas tag pa via Interweb om man har tur.

Reportageboken Homicide: A Year on the Killing Streets har ju redan namnts, ett maste i sammanhanget. Och kolla givetvis in TV-serien The Wire om du inte gjort det innan. Inget CSI-tjafs, bara valdigt naturalistiskt polisarbete (utom i sasong 5).

halsar
Ornie
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Storuggla said:
"Jag pratar här främst om riktigt polisarbete, och är just nu inte intresserad av fiktion, såvida inte den ligger väldigt nära verkligheten. Revolver utspelar sig i USA, men det är inte så noga."

Dude, Homicide är boken du behöver. Tvserien som baseras på den kan duga om du inte vill läsa, men då ska du enbart se säsong ett och två då. Men boken, det är guld.


Storuggla, som ett cykeldäckskit!
Just det! Den hade jag glömt bort. Jag trodde att jag beställde den, men fick hem en annan bok, som visserligen var helt ok. Dags för ett nytt försök!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Även om det är lite tvärt om så har jag en bok som heter "Modus Operandi: A Writer's Guide to How Criminals Work". Dock är den kanske inte så bra som den skulle kunna vara men den har i alla fall utförliga beskrivningar hur vissa typer av brott går till - och hur de INTE går till.

För mer om boken klicka här
 
Top