Nekromanti Att lära sig touchtyping och att byta till Dvorak

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
I operation självförbättring så har nu steget kommit till att lära sig skriva snabbt. Tanken är då att också övergå till en lämplig svenska dvorakdialekt. En snabb googlesökning ledde mig (hör och häpna!) in på Snigels blogg, där han propagerar för svdvorak och dessutom nämner program för att lära sig skriva i kommentarerna.

Så nu till mina funderingar, är det någon som har någon erfarenhet av dvoraktangentbordslayout och svenska variationer? Något program för att lära sig skriva utan att titta på tangentbordet som rekommenderas? Det behöver då vara anpassat till en svensk dvorakvariant, just nu lutar det mot svdvorak. Även om ni inte har hört om några sådana program så tar jag gärna emot tips på hur man lär sig utan dem.

/Marcus tacksam för hjälp. För de som inte vet vad jag gafflar om så finns det mer info på denna länk.
 
G

Guest

Guest
Svdvorak är bäst, som dialekt ja, men du måste tänka på att det är svårt att få tag i till de flesta sorters operativsystem, så om du vill fortsätta med din dvorak dialekt om du byter os eller liknande så föreslår jag Svorak, och sist men inte minst om du kör med en windows 64 så föreslår jag MSKLC 1.4 (för ingen av dem funkar då så du får göra din egen).

/Zorbeltuss som bytt från SvDvorak Till Svorak
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Att lära sig touchtyping och att byta till Dvo

En varning bara. Man fuckar upp qwerty-delen av hjärnhalvan. Så sedan kommer man att tycka att biblioteksdatorer är oanvändbara, kompisar som lånar ut datorer är sjuka i huvudet och tycka att det är värt att lägga ner två timmar för att få till rätt layout på en dator man ska använda lika länge.

Touchtyping är guld, dvorak inte (om man inte har införskaffat sig ett sådant tangentbord (fysiskt) som man alltid har med).
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Touchtyping?

Touchtyping, är det bara ett "tuffare" ord för maskinskrivning med fingersättning?

Tänk, på den tiden då skrivmaskiner inte var var mans egendom och datorer var något det fanns en handfull av på en stor högstadieskola, då var maskinskrivning obligatoriskt på både mellan- och högstadiet. När datorer sedan blev var mans egendom och folk verkligen skulle ha nytta av maskinskrivning, då slutade man undervisa i det.

Dewil
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Touchtyping?

touchtyping är den engelska termen för maskinskrivning med korrekt fingersättning. Andvändningen av den i rubriken är dels för att den är behändigare och dels pga att jag inte kände till vad det kallades för på svenska. När jag gick på högstadiet så fick vi lite under visning i det, men det var knappast tillräckligt eller tillräckligt efterhängset för att 14 åringar skulle ta åt sig det istället för att skriva på som de alltid gjort.

/marcus
 
G

Guest

Guest
Re: Att lära sig touchtyping och att byta till Dvo

En varning bara. Man fuckar upp qwerty-delen av hjärnhalvan.
Väldigt beroende på din utformning på tangentbord jämfört med vanliga tangentbord, för om det är fysisk skillnad så kommer det vara jätte lätt att hålla skillnad, iallafall för mig och mina kompisar som har det.

/Zorbeltuss
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Touchtyping?

Andvändningen av den i rubriken är dels för att den är behändigare och dels pga att jag inte kände till vad det kallades för på svenska. När jag gick på högstadiet så fick vi lite under visning i det

Både på högstadiet och gymnasiet fick jag höra att det kallades för "touch-metoden" på svenska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Touchtyping?

När datorer sedan blev var mans egendom och folk verkligen skulle ha nytta av maskinskrivning, då slutade man undervisa i det.
Prata för dig själv, det var i princip det vi gjorde på datortimmarna i högstadiet...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Touchtyping?

När jag gick i högstadiet så hade vi maskinskrivning på skrivmaskiner. :gremlaugh:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sanning med modifikation

En varning bara. Man fuckar upp qwerty-delen av hjärnhalvan. Så sedan kommer man att tycka att biblioteksdatorer är oanvändbara, kompisar som lånar ut datorer är sjuka i huvudet och tycka att det är värt att lägga ner två timmar för att få till rätt layout på en dator man ska använda lika länge.
Naturligtvis kan det här vara något som är olika för olika personer, men jag anser inte det här vara ett problem överhuvudtaget. Jag har inte skrivit Qwenty på flera månader och satte mig och skrev nyss i några minuter för att se ungefär hur fort det gick. 240 CPM hade jag, visserligen med ganska många fel. Även om det är en bra bit under hälften av min hastighet på Dvorak är det tillräckligt snabbt för att kunna skriva mail, söka i databaser och vad man nu vill göra på biblioteket.

Givetvis sätter man sig inte där och skriver uppsatser, för då blir det förstås jobbigt. Har man en bärbar dator försvinner problemet helt. Och att det skulle ta två timmar måste bero på OS i så fall. I Windows XP tar det i runda slängar 30 sekunder (nej, nu överdriver jag inte, packa upp två filer, kör den ena, byt via kontrollpanelen, klart). Jag har byggt ett script som fixar det i X (Ubuntu kör jag), men jag kan för lite för att säga om det fungerar till andra distributioner.

Visst, om du planerar att spendera din seriösa skrivtid någon annanstans än hemma är det kanske dumt att byta (om du inte har en bärbar), men annars ser jag inga problem med det. Om jag tränade lite på Qwerty skulle jag säkert komma upp i rätt hyggliga hastigheter där med, men det har jag helt enkelt inte haft något behov av. Jag kör med samma fysiska tangentbord och tydligen går det i alla fall okej även på Qwerty utan att jag är vad vid det.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Sanning med modifikation

Hmm.. ok. Jag övade dvorak i någon månad och skulle sedan försöka få till det på min användare på universitetet (debian) och det ville typ inte alls fungera. Försökte skriva med qwerty-setting och märkte att hastigheten var helt upp fuckad. En kompis hjälpte mig sedan växla till dvorak. Men jag gav typ upp då och gick tillbaka till qwerty (vilket förvisso inte tog så lång tid att komma tillbaka till normal skrivhastighet). Man kanske skulle testa igen (när paniken lagt sig :gremsmile:).

Vilken hastighet kan man förvänta sig komma upp i på dvorak/svorak om man har ~300tkn/min på qwerty?

Nån som vet om det finns någon layout som är anpassad för kodande förresten?

Edit:
Och att det skulle ta två timmar måste bero på OS i så fall.
Ja, alltså, det var för att jag inte hade en aning om hur sjutton jag skulle byta layout i fwv...vad den nu heter.. fönsterhanteraren. Och google svek mig.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hastighet

Vilken hastighet kan man förvänta sig komma upp i på dvorak/svorak om man har ~300tkn/min på qwerty?
Jag har inga statistiska data att falla tillbaka på, men jag vet ju hur det gick för mig. Jag skrev i runda slängar 300-350 CPM innan jag bytte. Idag toppar jag en bra bit över 500 CPM. Dock kan en del av ändringen ha kommit på grund av bättre fingersättning, men knappast allt. Jag har skrivit om det här.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Captain Obvious

Hur tränade du in SvDvorak layouten, eller hur tränade du touchtyping? Jag kan tänka mig att man kan köra med en layout uppe på skärmen när man skriver, men har egentligen inte så många fler idéer.

Du nämnde också att du valde en månad när du inte behövde skriva stora texter, hur viktigt tyckte du det var? Kan man inte se det från andra hållet och tycka att man bör välja en månad då man skriver mycket så att man får det väl inlärt från början?

/Marcus
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Captain Obvious

Hur tränade du in SvDvorak layouten, eller hur tränade du touchtyping? Jag kan tänka mig att man kan köra med en layout uppe på skärmen när man skriver, men har egentligen inte så många fler idéer.
Det är faktiskt rätt enkelt. Se till att du vet hur du ska skriva i teorin och var noga med att göra allting med exakt rätt fingrar. Ha layouten på skärmen eller på ett papper bredvid. Du kommer lära dig touch typing utan att du behöver tänka på det speciellt mycket. Titta aldrig på tangenterna och var noga med vilka fingrar du använder bara.

Du nämnde också att du valde en månad när du inte behövde skriva stora texter, hur viktigt tyckte du det var? Kan man inte se det från andra hållet och tycka att man bör välja en månad då man skriver mycket så att man får det väl inlärt från början?
Jag menar vad jag säger. Antag att du har ett skolarbete på femton sidor som ska in. Du kan då betrakta dig som ägd om du precis har bytt, eftersom det tar en stund att komma upp i rimlig hastighet. Den artikeln jag har på sidan är väl skriven efter två veckor eller något sådant och den tog timmar att skriva. Skilj på "måste skriva den månaden, annars händer Något Dumt" och "kan skriva om du vill". Det senare är att föredra.
 
Top