Nekromanti Att lära sig saker

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Om en Rp vill lära sig något med en lärare, från en bok eller på något annat sätt i DoD6 hur gör man då? det känns fel mot dom andra Rp:na att bara ge honom (efter fullgjord studietid och div INT-slag) något i det, vore inte det att frångå YN systemet? sammtidigt blir det konnstigt om man inte kan lära sig saker. Jag funderar på att låta dom (spelarna) konvertera sina Äp till fp (ca: 20-1) hittintills har jag prövat lite andra metoder som t.ex. att låta dom "stryka under" färdigheten, alltså få den som Yrkesfärdighet så det blir billigare när dom "levlar". Hur gör ni andra? Några tips om hur man kan göra?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Om en Rp vill lära sig något med en lärare, från en bok eller på något annat sätt i DoD6 hur gör man då?"

Har oxå funderat på detta och är som du inne på att ge spelarna FP i det som de lär sig som de sedan får använda till att höja det som som de lärde sig i samband med YN-höjningen. Har dock inte bestämt mig. Det känns lite konstigt med att vänta till YN-höjningen för att låta spelarna få nytta av det som de lärt sig.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Det känns lite konstigt med att vänta till YN-höjningen för att låta spelarna få nytta av det som de lärt sig.

Hasse lille... det är ett spel! Inget j/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gifla simulator. /images/icons/laugh.gif

Jag hamnade i samma sitts för ett tag sedan och löste genom att Rpn i fråga fick ÄP, hur mycket beroende på hur väl boken mottogs (dvs mot läsa, intelligens och lite annat).

Motivering? Varför ÄP? Äp beror ju på hur väl man löser äventyr efter sitt yrke ju!
Tja, Det är ju på sätt och vis ett mått på uppfattningsförmågan, FP har med alla egenskaper att göra, då man använder direkt eller indirekt alla egenskaper när man äventyrar, dvs FP beror på rent personliga grejer, medans ÄP är mer hur mycket man tar till sig och utnyttjar sina kunskaper... är jag (o)klar nog?

När sedan RPn sedan stiger i YN så är det ju upp till den spelaren och dennes spelledares samveten att lite FP spenderas på just den fädigheten/färdigheterna.


Bör tilläggas att DoD6 inte direkt motiverar till grisodling mellan äventyren. En bok skall antingen användas i äventyret eller nått, inte att lära sig ur...
(hm, detta börjar ju likna min skolgång -lär för stunden/tentan).

/images/icons/laugh.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Om jag nu skulle spela m nivåsystemet i DoD6 så tycker jag det där m att strycka under lät som en bra idé.. Jag skulle nog gå lite längre och låta spelarna kryssa för alla färdigheter de använder och bara får höja dessa när det kommer till "levlandet". Om man tränar skulle man få ett visst antal ÄP (beroende på hur mkt och hur bra man lyckas m träningen) och kryssa för färdigheten de tränar i också.

Men nu spelar inte jag m nivåer.. Jag SLer inte ens DoD6.. Vettig p. det där m att "vore inte det att frångå YN systemet?"

/[color:448800]Han</font color=448800> som annars har en tråd här där det tas upp hur man får högre FV när man läser böcker (inspererat av Eon)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Hasse lille... det är ett spel! Inget jla simulator."

Å fan, där sprack den illusionen oxå./images/icons/grin.gif/images/icons/wink.gif

"Jag hamnade i samma sitts för ett tag sedan och löste genom att Rpn i fråga fick ÄP"

Det är jag oxå inne på eller att göra som jag skrev i första inlägget. Vad jag menade med att det känns konstigt med att inte använda det man lärt sig är t.ex. om RP läser en bok om t.ex. olika sorters ädelstenar men inte för ett högre FV i kunskap om ädelstenar förrän han stiger i YN. Hans kunskap borde ju stiga i samband med att han läser boken. Men men, det är ett spel som du säger så egentligen kvittar det lika hur man gör bara alla är nöjda och glada. /images/icons/smile.gif
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
En variant skulle kunna vara att man får något poäng vid tränandet. När man sedan går upp en nivå får man dra av lika många poäng som man ökade innan(möjligtvis drar man bara av hälften så många poäng eller något. Har inte riktigt bestämt mig...). Man får alltså poängen lite tidigare. Det blir kanske lite konstigt om man inte ökar i nivå, men ändå... Tror det är så jag kommer att göra i alla fall. Men det ska krävas en hel del träning...

"Fredda the mean" som inte gillar levelsystem egentligen...
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
"Jag hamnade i samma sitts för ett tag sedan och löste genom att Rpn i fråga fick ÄP, hur mycket beroende på hur väl boken mottogs (dvs mot läsa, intelligens och lite annat)."

Ja, men hmm.. då skulle man alltså kuna läsa en bok om t.ex. grisuppföding och sedan när man levlade och inte längre hade användning av griskunskap lägga alla Fp på avståndsvapen dessutom löser det fortfarande inte problemet. T.ex. vill en Rp lära sig navigering eftersom han kommit över ett litet skepp altså läser han några böcker och går en snabbkurs men kan fortfarande inte styra skeppet ut till den lilla kobben med den vid det här laget kraftigt avmagrade prinsesan.
(inte längre svar till jonix)
Så problemet kvarstår. Förslaget om Fp i förskott var bra, tåls att tänka på.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
En annan variant

"Så problemet kvarstår. Förslaget om Fp i förskott var bra, tåls att tänka på."

Jag kom att tänka på en annan variant att lösa problemet på nämligen att ge RP en plusmodifikation som motsvarar det han skulle gått upp i FV till dess att han stiger i YN. När han sedan stiger i YN så kan man antigen göra så att spelaren får konventera plusmodifikationen till FV-höjning eller så får han använda sina FP han får vid "levlandet". Grejen är dock att efter YN-stigningen så försvinner plusmodifikationen och gör man som i det sista fallet och spelaren väljer att inte köpa högre FV i aktuell färdighet så innebär det att det som RP lät sig i boken numera sägs ingå i det FV han har trots att forfarande är samma.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
En tredje variant(er)

Grejen är dock att efter YN-stigningen så försvinner plusmodifikationen och gör man som i det sista fallet och spelaren väljer att inte köpa högre FV i aktuell färdighet så innebär det att det som RP lät sig i boken numera sägs ingå i det FV han har trots att forfarande är samma.

Jag hänger inte med, varför inte bara göra så att vid YN-stigningen så försvinner modifikationen (läs, RPn glömmer kunskap), och den hamnar på noll igen? Det var kanske det du menade, men som jag missuppfattar..

En anna grej man kan göra är att ge ut FP efter varje äventyr och då är den mängden Fp man får beroende på antalet ÄP man får.

Ex. en Tjuv är på yrkesnivån lärling och må+ste skrapa ihop 540-181=359 ÄP för att få nästa dos FP (som i detta fallet är 50 till antal)... - istället får tjuven 359/50= 1FP per 7 ÄP... När han tex skrapar ihop 70 Äp efter ett äventyr så får han då givetvis 10 FP med en gång. När han har skrapat ihop 540 ÄP (eller 50 Fp, hur man nu ser på saken) så får han lite Kp höjning och lite SK... alt så kan man få det efter varje äventyr det med.

För varje YN så blir det jobbigare att skrapa ihop sina FP, en Tjuv som är på Mästare måste i detta fallet skrapa ihop nästan 29ÄP för att få ett fjuttet FP...

Då blir ju nästan spelet som "normalt DoD" /images/icons/laugh.gif

Hur gör man då med boken? Tja, då ger man ÄP, som förvandlas till FP enligt RPns rang, och som kan sättas ut på lämplig färdighet.

/images/icons/laugh.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: En tredje variant(er)

"Jag hänger inte med, varför inte bara göra så att vid YN-stigningen så försvinner modifikationen (läs, RPn glömmer kunskap), och den hamnar på noll igen? Det var kanske det du menade, men som jag missuppfattar.."

Nä du missuppfattar inte det var nog jag som var otydlig. Vid levelstigning kan man göra på sätt:

1. plusmodifikationen konventeras automatiskt till motsvarande FV-höjning.

2. Plusmodifikationen försvinner och spelarnen får använda sina FP för att stiga i den färdighet han hade plusmodifikation i om han vill. Vilket motsvara din tolkning. Detta är nog den av dessa två alternativ jag själv skulle välja.

"En anna grej man kan göra är att ge ut FP efter varje äventyr och då är den mängden Fp man får beroende på antalet ÄP man får."

Får spelaren både ÄP och FP eller får han välja vilket? Dvs efter ett äventyr som gett 70 ÄP så kan spelaren få t.ex. 10 FP, får han dessa FP utöver sina ÄP eller får han båda delar och därmed fler FP vid YN-stigningen? eller har jag rört till det?/images/icons/crazy.gif
 
Top