Nekromanti att lära sig effekter till improvisation.

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
ah. äntligen ett inlägg som enbart handlar om reglerna utan tanke på någon kampanj. dessa slutade uppkomma så ofta när folk började prata om moduler misslor och framförallt nekromanti.

problemet är följande. att lära sig en effekt kostar 1 magnitud. och man kan alla effekter som en besvärjelse innehåller.
men man kan lika gärna lära sig en besvärjelse på magnitud 1 som innehåller effekten. på så sätt så lär man sig effekten och kan på magnitud 1 använda besvärjelsen istället då det går snabbare.

hur löser man detta?
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Varför är det ett problem?
Visst vissa spelare kan uttnyttja det genom att ta en massa en magnituds besvärjelser från början, vilket SL kan förbjuda om det skulle vara ett problem.

I spel så får man väl tänka sig att magikern först bara lär sig orden och rörelserna till en besvärjelse men efter ett tag så inser han vilka bitar som är viktiga och kan med lite mer möda och tid lägga en improviserad besvärjelse, han kommer dock oftast att lägga den memorerade besvärjelsen eftersom den sitter i ryggmärgen och går snabbare. Helt logiskt och ganska realistiskt.

Eller har jag glömt hur besvärjelser görs? Det finns väl bara en effekt i en 1 magnitudsbesvärjelse? Om det nu går att ha flera effekter (ex. temporalisera) så lär man sig bara primäreffekten (ex flamma i eldboll=flamma+avstånd)

A.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Man lär sig alla effekter i besvärjelsen, oavsett hur många som ingår.

Men jag tycker att det låter bra att om man lärt sig effekten så borde man ju kunna göra en besvärjelse på magnitud ett, det är liksom inte för bra eller så ändå.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Men jag tycker att det låter bra att om man lärt sig effekten så borde man ju kunna göra en besvärjelse på magnitud ett, det är liksom inte för bra eller så ändå.

Jo men det kan man ju. Improviserad magi, enda skillnaden att det tar dubbelt så långt tid.

/Jaggernaut - med yoghurt fulla munnen.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jo men det kan man ju. Improviserad magi, enda skillnaden att det tar dubbelt så långt tid.

Menar att man ska kunna göra den på normal tid om det är magnitud ett, men att om man vill göra kraftigare så tar det dubbelt så lång tid.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Jag brukar köra så att om man kan en effekt så kan man besvärjelsen på magnitud 1, att det är samma sak.
Enklast så
det är precis så jag menar. under dom tillfällen som man behöver använda effekten på magnitud 1, så kan man ju göra det dubbelt så snabbt. det är uppenbart att reglerna inte är ämnade för att man ska göra så här. för då skulle det inte ha skrivits kostnaden för en effekt.

jag undrar om nån har en ordentlig ideé hur man fixar problemet.
problemet ligger i stressiga situationer. teleportering går snabbare. om man ska kasta blixtar på en motståndare så tar man lika mycket skada per runda med en magnitud 1 besvärjelse som med improviserad blixt av magnitud 2*. skillnaden är att besvärjelsen är lättare.

* = besvärjelsen är dubbelt så snabb.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag tycker inte att det egentligen är ett problem, dessutom så blir ju blixten svagare om motståndaren har skydd, då reduceras ju skadan.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Jag tycker inte att det egentligen är ett problem, dessutom så blir ju blixten svagare om motståndaren har skydd, då reduceras ju skadan.
men nu pratar jag inte bara om blixten. utan alla effekter.
smärta och långtidsutmattning t.ex.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag ser det som att om man kan effekten så är det samma sak som att kunna en besvärjelse på magnitud ett. Sen hur det blir speltekniskt bryr jag mig inte så mkt om, samma sak som att man får lika mycket utmattning av att springa som att förflytta sig normalt, man ska inte ändra reglerna bara för att allt ska bli "balanserat".
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Eller också låter du det vara som det är. Formaliserad magi har sina fördelar, improviserad har sina. Det beror väl helt och fullt på vilken magiskola magikern i fråga kommer ifrån vilken form han använder? Bara för att det finns kryphål i reglerna så ska de inte utnyttjas till fullo.

Är det fortfarande ett problem så kräv först och främst en specialisering för att få använda den ena eller andra formen. Låt en spelare endast få göra en av dessa specialiseringar vid start och låt dem ha en bra jäkla anledning för att välja till den andra.

Själv skulle nog göra det till två olika färdigheter då det är sådan skillnad på improviserad och formaliserad magi om det skulle gå så långt. Dock är reglerna som sådana bra som dem är.

/ZaiToh
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Svarar på dethär inlägget men svaret avser hela tråde.

Varför ser ni det som ett problem?
Se det som att det är lättare att lära sig formaliserad magi eftersom den är mer strukturerad.
Altså om man lär sig en efect utan att ha den i en besvärjelse så är det oorganiserat och rörigt samt att det inte går att riktigt beskriva hur man ska göra då det involverar fingertopps känsla, å andra sidan för att lära sig formaliserad magi så finns det en tydlig strukturerad metod för att åstakomma efekten och när amn förståt den så kan man naturligt vis också ändra den lite med hjälp av sin nyvunna förståelse. Jag ser det alts som den naturliga metoden för magiskolor att lära elever första magnitudens besvärjelser istället för efekter eftersom det möjligör mer organiserad undervisning.

Lijat - tycker till.
 
Top