Nekromanti Att kunna eller inte kunna...

Backman

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
6
Location
Kristinehamn
Hejsan alla!
Jag undrar bara om ni spelledare tycker att det är viktigt att spelarna väl känner till världen de spelar i?
T ex i Kult och Call of Cthulhu. Eller är det bästa om de inte vet någonting som deras rollpersoner oftast inte gör?

Backman
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det optimala är om de känner till exakt så mycket som det deras karaktärer kan. Om det inte går att uppnå (och det är nog rätt svårt) ser jag hellre att de kan mindre än mer. För mycket kunskap sabbar mystiken, för litet kan lätt åtgärdas.

(btw är detta forum mycket snabbare nu när den förhatliga avtrubbningsdebatten trillat av sidan. Wohoo /images/icons/smile.gif)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Håller fullständigt med. Hellre för lite än för mycket...

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Båda?

Det är bra om spelarna har lite koll, framför allt över spelets estetik, annars kan det bli konstigt.. jag menar en av dinna spelare kanske tror att det är Jackobs Inferno som rockar medans en annan tror att ni spelar Aliens....

För mycket info förstör givetvis stämningen. Alla som har försökt att spelleda en grupp som vet mer än du vet hur hopplöst det är.

And
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Jag tycker det är bra om spelarna iaf har något så när koll på världen.
De behöver ju inte veta allt om världen - men iaf så pass mycket att man som SL slipper sitta och berätta en massa inledningsvis.

Sen är det väl som med allt - vissa spelare (karaktärer) kan förstås mer än andra...titta på "vår" värld.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker helt klart att det är en fördel om spelarna vet vilken värld de spelar i. Det blir så mycket enklare då. Man slipper förklara en massa onödiga detaljer som tar en massa extra tid. Det blir mer tid åt själva spelet.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Visst, du förenklar spelandet men ingår det inte i spelandet att man skall lära känna världen? Ta t.ex Eon. Vad vet egentligen en Kraggbarbar om Momolan ???

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ok, visst det har du rätt i.... Fast jag menar mer själva personen som spelar t. ex kragbarbaren. Sen att inte kragbarbaren fattar mer än näsan är lång är ju en annan historia...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Nu är jag jobbig..

Hjälper det verkligen den riktiga spelkänslan om spelaren vet mer en Kraggbarbaren? Eller tror du spelaren är tillräckligt duktig för att spela som om han inte vet det? Det kan vara svårt att spela så. Det man vet brukar tränga igenom omedvetet...



Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja,det tror jag.
När väl spelaren kan såpass mycket om spelvärlden så tror jag att han är såpass "proffsig" att han kan skilja på att spela en dum kragbarbar och en smart magiker....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
INGENTING!

En skräckstämning byggs ofta upp genom att man INTE vet vad det är som lurar runt hörnet, eller att man INTE vet hur i h-----e man hamnade i helvetet när man nyss satt och drack kaffe på ett café.

Om spelaren vet att det som lurar runt hörnet är en Nuggarid från sid. 226 i regelboken, men 26 i Styrka och klor som gör 1T8 i skada, eller om spelaren vet att han är på våning 83 i helvetet, hissen tre kilometer till höger, dör stämningen, även om spelarens RP inte vet om någonting.

/Horus - RIP Blümchen
 
Top