Nekromanti Att krydda en stad

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vad är det som gör en stad intressant i rollspelsynpungt? Hur kryddar ni städer? Vad är det som gör en stad levande? Eller rättare sagt vad vill man ha ur Spelledar synpungt ha för att få inspration. Miljöbeskrivningar, plot hooks, intriger?

//Flurtis, funderar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Senast jag använde mig av en stad förberedde jag fyra olika grupperingar som hade mer eller mindre officiell makt, en hoper intressanta SLP:er knutna till stadens historia (i det här fallet Prag), autentisk musik och en del arkitekturdetaljer och annat jag snodde från reklambroschyrer.

Att mina spelare lyckades missa tre av de fyra grupperna, alla utom den mest centrala plot hooken och alla SLP:er som inte kastades direkt på dem är en helt annan sak... =)
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Karaktärer, karaktärer, karaktärer. Alltså karaktärer som i orginal, konstiga människor. Snubben som säljer njurar (för alla era medicinska och hushålls -behov), horor i varje gathörn, ständig rörelse. Om spelarna står still och funderar, beskriv sporadiskt saker surrar på i bakgrunden, den stora skillnaden mellan städer och andra saker är att städer alltid lever. En jättestor kärra drar förbi, någon pissar i en gränd, det börjar åska och spöregna och folk lämnar gatorna. Avlägsna pistolskott och sirener.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Beror lite på vilken typ av spel det handlar om också. En myllrande fantasy- eller spaceoperastad innehåller gärna en massa skrikande barn, månglare och druckna fyllon med plothooks. Snackar vi Götterdämmerung eller CoC byts istället "den vanlige" stadsbon ut mot en suspekt infödd som betraktar RP med avsmak. Snackar vi WoD är staden hela spelet.

I grund och botten så måste man acceptera det faktum att ens spelare aldrig kommer uppleva hälften av allt det roliga man förbereder. Det är ett enda långt och frustrerande "kill your darlings". Kom dock ihåg att ett bra förberedande kommer att ge indirekta konsekvenser på RP:s handlande och motivering bakom varför vissa saker händer medan andra passerar. Gör helst inte en stabil och fungerande stad. Att som RP gå in och rucka på invanda mönster är omotiverat och svårt. Om det redan finns klara konflikter mellan stadens invånare kan RP enkelt glida emellan och sko sig.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Hmm fast nu pratar du om att krydda staden i spelupplevelsen, jag menar att krydda staden i förberedelser, scenarioskrivande, världsmakande och modulskrivande.

//Flurtis som ber om ursäkt för att han inte var tillräckligt klar i vad han menade
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur jag förösker spela en stad..
Försöker hålla den levande md att beskriva dofter som finns där, markander, folk som finns där & plattser som pulserar, tempot i staden 6 så vidare..
Lyckas man fånga dtta så tror jag att man har fångat spelarna i staden.

/ Johan K, som visst blev et år äldre ifag..
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag försöker göra så att varje stad har något slags av tema,
nästan som att staden i sig med allt sammanlagt är som en
egen karaktär, har en personlighet. Ta något som du tycker definerar staden och överdriv det. Så brukar jag göra, med en del humor och en aning oseriöst.
 
G

Guest

Guest
Hur kryddar ni städer?
-Det beror på både staden och landet ifråga, tillexempel om det är ett väldigt militäriskt land så kan man ha att det lokala regimentet har en parad en gång i veckan/månaden, om det är någon typ av bevakningssammhälle, så kan det stå utkik i varje hörn, eller så kanske de har ett belöningsystem som uppmuntrar att lämna in andra och då kommer alla titta oroligt runt sig hela tiden delvis för att inte sticka ut ur mängden och delvis se om någon annan gör något.
-I ett mindre modernt informationssammhälle står det troligen minst en person i varje gathörn och ropar ut nyheter (med antingen en tidning eller en klocka av någon typ i ena handen.
-En fattig stad lär ha mycket gyklare, musikanter och även prostituerade längs alla gator (kanske inte huvudleder om det är mycket säkerhetsinriktning).
-En maffig stad med mycket att erbjuda har troligen mycket blandat bland nationaliteter på de större gatorna.
-Teatrar, badhus, pubar och tavernor, operor, biografer, nöjesfält, arkadhallar, knarkarkvartar mm finns i städer men oftare och mer i städer där målgruppen för respektive behöver lugnas och hållas band runt.
-Kafeer, kyrkor och badhus är ofta allmänna platser precis som torg, förutom att man inte handlar i dem.
-En stad som inte haft särskilt kontrollerad tillväxt har olika tjänster lite slumpmässigt men även mer gemenskap mellan invånarna medans en välplanerad stad har kvarteren indelade i syften och är lättnavigerad.
-En viktig handelsstad (eller hamnstad) har ofta mycket befästningar lite varstans i staden.
-Vissa städer ligger på ett väldigt platt landskap, vissa gör det inte (jämför Kalmar och San Fransico).
-Är det ett enda material till det mesta av staden, skiftar det mellan byggnader eller tilloch med i byggnader?
-Är vägar raka eller krokiga?
-Vad är vägarna bellagda med om något?

Osså finns allt annat alla andra skrivit.
Men för guds skull använd inte alla punkter på samma stad, det blir bara tjatigt.

Tillägg:
-Vattentillförsel, källor, brunnstorg, akvedukter och floder är alternativ och tre av dem ger risk för kolera och en risk för blyförgiftning ^^.
-Har bostäderna kök, finns det gemensamma kök eller kanske många billiga familjeägda restauranger.
-Finns det någon intelektuell stimulans som fri talarstol på något torg, många bibliotek, zoo, museum, universitet och allehanda skolor?
-Vilka tittas snett på eller iallafall om det skiljer sig från karaktärernas norm.
-Utsmycknader på hus, gargyler, statyer av nakna kroppar, citering av texter, eller mer eller mindre iögonfallande färger och färgkombinationer för att visa status.
-Beskriv endast det väder som är vanligast i staden, nämn inte väder när det inte är så om det inte är en viktig förändring (i Göteborg regnar det, i Visby skiner solen etc).
-Hur ser horisonten ut, långa höga byggnader, ståtliga berg eller gemytligt kull landskap?
-Hur är djurlivet, finns det råttor, duvor, katter, förvildade hundar, kor eller annat löst boskap, gamar, mygg, eller är det rent av helt tomt?
-Är fönster en utmärkande del, har varje byggnad blyinfattat glas, små gluggar, nerdragna gardiner, bestående av heltäkta glasskrapor eller finns det ens fönster på de flesta byggnader?
-Var gör folk av sopor och eventuellt döda samt exkrement, eller verkar det vara en avsaknad av sådant?
-Hur breda är gatorna är det bara smala gränder, där den största gatan kan ta två hästar i bredd eller är husen långt ifrån varandra.
-Viktigast av allt, detta behöver inte spelarna veta, men motivera varje val för dig själv, om det är breda gator är det kanske för brandrisken att ha byggnader tätt, en väldigt backig stad är kanske inte rätt val på en slätt, glasskrapor är kanske opassande i en medeltida stad och ett land utan närliggande fiender och en stor kust har nog snarare låga byggnader för att visa upp sina skepp än många parader.

/Zorbeltuss som dock alltid glömmer det mesta av detta
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Något jag alltid försöker tänka igenom är vad som förändras när man färdas från en stadsdel till en annan. Jag tror jag snappade upp det tankesättet när jag spelledde Krilloan för en himla massa år sedan (staden är där uppdelad i olika distrikt som har sin säregna karaktär). Var är det som händer med byggnaderna när man åker till den södra delen av staden?

Blir husen tätare, lägre, robustare?
Vad är det för folk som rör sig på gatorna? Färre, fler, fattigare, fientligare?
Hur är belysningen? Sönderslagen, neonaktig, luminerande?
Vad för typ av hus finns det? Affärer, pubar, lagerlokaler?
Vad för ljud och lukter finns det? Kiss, musik, drogaktig söt lukt, skratt och sång?

Sedan använder jag detta för att direkt ge en stämning när rollpersonerna färdas från en punkt till en annan, precis som jag skulle förmedla hur landskapet förändras när de gör längre resor. Stadskartor i rollspel är därmed lite felaktiga för mig. Jag vill inte veta var någonstans lädermakaren bor, däremot vill jag veta hur stadsdelarna har för karaktär.

/Han som tycker det är lättare att improvisera var någon bor, än vilka förhållanden det råder på platsen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad som i stort gör en stad enligt solvebring:
- Arkitekturen
- Handelsmöjligheten
- Gillen organisationer
- Miljö (Folkets uppträdande, regler, säkerhet, stadens possition etc.)

Jag gjorde en gång en så kallad demografisk lista över vilka saker som finns i de riktigt stora städerna i min egna DoD-värld. Den är lite småkul ibland. Jag brukar ha den på bordet då RP är i stan så brukar RP få mycket lättare att orientera sig. I övrigt så gillar jag organisationer som: Krigargillen, Köpmannagillen, vampyrklaner, sekter osv.
Har dock nyligen renoverat min värld. Detta innebär att jag kastat bort allt utom de bästa delarna, ochh sedan börjat om på nytt. Just nu önskar jag arbeta fram nya religioner och organisationer.
 
Top