Nekromanti Att konvertera Mutant: UA till RuneQuest 6

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
När jag skummade igenom .pdf:en med regler för skjutvapen till RuneQuest 6 tänkte jag direkt "tänk om Mutant: Undergångens Arvtagare hade lika slipade regler" och sedan "jag kanske kan konvertera MUA till RQ6".

Sagt och gjort så började jag pilla lite med det. Tyvärr så körde jag fast rätt snabbt. I Mutant har man Skapelsepoäng (SP) som används vid karaktärsskapande medan man i RQ6 lägger ut poäng som man får från olika delar av sin karaktär: första poolen från sin kulturella bakgrund, andra poolen från sitt yrke och en tredje pool från sina erfarenheter.

Min tanke var då att översätta SP till rena poäng att lägga ut på färdigheter. Mutationer och andra Förmågor skulle då köpas genom att deras kostnad i SP istället skulle betalas i motsvarande poäng.

Efter lite grov beräkning höftade jag till att en SP motsvarande ungefär 10 färdighetspoäng (närmare 8, men rundade upp till enklare siffra att jobba med). Så en mutation som kostade 3 SP skulle alltså kosta 30 av poängen man har att lägga ut från början.

Sedan tänkte jag att man bara skulle använda poängen man har från sin karaktärs bakgrund. Dock föll det pladask för jag vill behålla att en mutant (och även de andra klasserna) ska, i teori, kunna ha fyra förmågor som kostar 5 SP var, dvs. att 20/30 SP ska gå åt på förmågor, alternativt att 200/350 (100 från bakgrund, 100 från yrke, 150 som standard från sina erfarenheter) färdighetspoäng skulle gå åt på förmågor.

Då man bara har 100 poäng från sin bakgrund fungerar inte det riktigt. Dessutom, i standardreglerna till RQ6 så måste man lägga minst 5 poäng på de färdigheter man har tillgång till på grund av sin bakgrund.

Jag gillar strukturen på karaktärsskapandet i RQ6 då det ger rundade karaktärer som ändå är hyggliga på lite allt möjligt. Dock verkar det inte överleva helt intakt om det ska kombineras med Mutant.

En lösning vore att helt släppa de olika stegen som karaktärsskapandet i RQ6 är uppdelat i. Att istället bestämma vilka färdigheter som en karaktär har tillgång till på grund av sin bakgrund och yrke och sedan bara ge dem 350 poäng att fördela fritt. Ev. då med ett minimumkrav på 5 poäng på de färdigheter som har bestämts kommer från deras bakgrund.

Har någon annan därute några funderingar? Något uppenbart och smart som jag helt missat, kanske?
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
När jag och en polare kikade på detta gjorde vi som följande:
Karaktärsskapande enligt RQ6.
Slå 1-3 mutationer, konvertera allteftersom det blir relevant.
Done.
Annars: lägg till relevanta Lore-skills.
Har dock inte nån koll på hur man gör med automater eller PSI-mutanter.
 
Top