Att komma i stämning före spelmötet

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Har ni något ni gör för att komma in i rätt stämning inför rollspel? T ex, för att komma in i karaktär för rollpersonen eller för att känna er som en del av spelvärlden?

T ex, för flera av mina rollpersoner har jag egna spotify-spellistor som jag lyssnar på innan spelmötet. Jag har ibland testat att ha på mig något klädesplagg eller accessoar som känns passande. Inte till graden av cosplay eller lajv, utan mer typ... Om rollen är lite hippie-aktig kanske jag tog något av mina plagg som känns lite åt det hållet på mig. Men det funkade inte alls lika bra som musik, det riskerade att kännas lite larvigt.
Även som SL kan jag lyssna på musik inför spelledandet, då något som speglar setting eller tema för kampanjen. Lite melankolisk svensk folkmusik inför Nordiska Väsen, exempelvis.

Har ni någon "ritual"? Låt höra!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag är ju mestadels SL och är en som älskar att ha musik när jag spelleder, så de spellistorna går hett när jag läser/skriver äventyr och lyssnar ofta på dem för att komma i stämning. Även i början av spelmötena brukar jag göra lite som en "ritual" för att komma i stämning, där man sätter på passande musik och går in i "karaktär", där man berättar om världen, platsen och lite av stämningen och känslan. Som ett slags intro till att vi ska börja spela, typ.

Sedan, där det går, försöker jag göra vad jag kan för att skapa stämning i rummet. Släcka ner, tända ljus och pynta kan göra susen!

Det jag kanske lade mest krut på med stämning var Ur Varselklotet, eftersom det är så stilistiskt. Där hade jag olika spellistor för alla ärketyperna med 80-talshits som passade (typ Eye of the Tiger för Sportdåren och Priest och Maiden för Hårdrockaren). Där brukade jag också börja med att prata om den här märkliga och mystiska världen, beskrivet lite som hur RP ser den… så avslutade jag alltid med "men, vi börjar i vardagen, som är grå och tråkig", så satte vi igång med vardagsscenerna.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Har någon i gruppen skrivit en krönika på förra spelmötet, brukar jag försöka läsa kvällen innan.
Sedan brukar jag fantisera om kampanjen hela dagen fram till spelmötet.
Sedan brukar jag ha gett varje kampanj en låt som jag lyssnar på flera gånger i upptäckten till spelmötet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag har lyckligtvis alltid haft ganske lätt att glida in i mina rollpersoner, men för de där gångerna när man behöver hjälpen gillar jag att ha typ tre "saker" nedskrivna om rollpersonen.

Vad de sakerna är kan variera lite från rollperson till rollperson, men det kan vara saker som citat (antingen sånt jag tänker att rollpersonen skulle kunna säga, eller ett faktiskt citat från någon som jag dock tycker passar väldigt bra ihop med rollpersonen). Det kan också vara en åsikt, eller en filosofisk fundering som rollpersonen har. Det skulle till och med kunna vara en liten dikt, eller något mantra eller så.

Men jag brukar hålla det till typ tre saker, så att det går fort att läsa igenom dem när man känner att man behöver återkoppla till sin rollperson, för det är ofta något jag även gör under spelmöten om jag känner att jag börjar tappa tråden och inte vet vad min rollperson egentligen känner inför saker.

Så tre rätt korta saker. Ibland några till. DnD5es bonds, flaws of ideals tycker jag är ett väldigt bra exempel på detta formaliserat i spel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Jag bakar en kladdkaka :) Det var en period som vi åt kladdkaka varje spelmöte. Nu blir det i och för sig inte lika ofta. Annars är det väldigt stämningshöjande att vi äntligen fick klart vårt spelrum för några månader sedan. Att läsa spelrapporten underlättar också för att komma i stämning.
 

Arferts Cyklop

Mental dvärg - Enögd jätte
Joined
17 Mar 2023
Messages
22
Genomgång av föregående spelmöte, irl-snack; mestadels anekdoter och roliga situationer vi själva hamnat i sen vi spelare sågs sist. Skitsnack om gemensamma bekanta och/eller före detta vänner, öl, passande musik på stereon och eventuellt gubbrull.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
För mig varierar det beroende på spel och spelgrupp. För min lokala spelgrupp är det dock tre moment som blivit standard:
  • Läsa igenom krönikan från förra spelmötet.
  • Äta gemensam middag innan spel. Det blir en slags social uppvärmning även om vi sällan pratar spel medan vi äter.
  • Inleda spelpasset med en utvald signaturmelodi. Jag är egentligen tveksam till att ha musik till rollspel, tycker att musiken kan störa mer än det tillför, men en signaturmelodi är verkligen superbra för att signalera att nu börjar det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag har en kortlek där jag limmar fast bilder på slps och sen sitter spelarna och bläddrar i leken innan spel och diskuterar dem. Så under spelets gång utökas kortleken. Annars verkar folköl vara en stämningshöjare i vår spelgrupp. Men mitt feströkande har upphört.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Inleda spelpasset med en utvald signaturmelodi. Jag är egentligen tveksam till att ha musik till rollspel, tycker att musiken kan störa mer än det tillför, men en signaturmelodi är verkligen superbra för att signalera att nu börjar det.
Intromusik är något jag lärde mig av Primetime Adventures. Det är verkligen toppen! En bra ”portalceremoni” som signalerar att man träder in i ett annat socialt utrymme. Och gör att man kommer in i känslan. Körs helst efter att alla förberedelser är gjorda och precis innan man sätter första scenen. Alternativt, framförallt om man kör PTA, så sätter man en första introscen, och så kör man vinjettmusiken efter den. Väldigt mycket tv-seriekänsla.

Outromusik är riktigt skönt också för att liksom hänga kvar i känslan av sista scenen. När jag spelar kampanj och det finns en spelledare och det är jag (den trion var ett tag sedan nu) så gillar jag att ha en lite snygg avslutning på scenen, antingen plötlig klippning eller en längre avklingande beskrivning, och så sätta på outrolåten, och sedan sitter alla tysta och lyssnar i någon minut och liksom låter spelet landa och man gottar sig i känslan. Väldigt mysigt.
 
Top