Nekromanti Att knuffa eller inte knuffa, det är frågan

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
En fråga kom upp under de senaste speltillfällena som jag har försökt komma fram till svar på.

RP är stridande med en (mänsklig) motståndare nära vatten. En gång på ett skeppsdäck, en annan gång på en pontonbrygga.

RP ville knuffa i sin motståndare i vattnet. Enda möjligheten till detta, rent regeltekniskt, är att lyckas få efterverkningen "tillbakaknuffad". Dock kan man ju inte själv styra vilken efterverkning det blir om någon.

1. Ett alternativ hade varit någon form av tackling, t ex kroppsbyggnad mot kroppsbyggnad, kanske med en viss modifikation till förmån för den som tacklar.

2. Tittar man i reglerna för Eon III så vore Vräka tillämpbart. (Spelledarens guide s. 31)
De reglerna skulle översatt till Eon IV innebära att man slår lämplig stridsfärdighet, t ex sköld (för sköldstöt) eller slagsmål mot motståndarens kroppsbyggnad.

Jag föredrar nog alternativ två, då ett färdighetsslag känns mer aktivt än kroppsbyggnad, som snarare känns som något man slår för att stå pall.

Tankar om detta?
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Tillbakaknuffad borde kunna väljas som fördel i likhet med fälla. Samma princip, samma kostnad. Sen tycker jag att samtliga övertag som har efterverkning mot svårighetsgrad borde kunna höja denna med extra övertag. +2 eller +4 per övertag.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag gillar Tomans förslag - har varit i liknande tankar själv. Värt att komma ihåg är dock att attacken gör skada som vanligt.

Har även funderat på alternativa anfallssätt som inte åstadkomma allvarliga skador utan endast konsekvenser som Faller, Tillbakaknuffad, Omtöcknad, Tappar och kanske Rustningsskada.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
En sak jag saknat, som är lite relaterat till det här, är möjligheten att på olika vis hålla igen. Att slå för att slå någon medvetslös snarare än att skada. I vissa andra spel har man specialfärdigheter för det, här tänker jag att man får vara lite flexibel i tänkandet och arbeta fram något system. Ett sätt kan vara att när man kommer upp högt i färdighetsnivåer på stridsfärdigheter kan man lära sig att håla igen, man blir helt enkelt så förfinad i sitt utövande att uppnår en annan kontroll över vad man gör.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Om någon redan har fått mycket Utmattning och man bara vill trigga ett Chockslag så kan man ju använda bredsidan på svärden (Krosskada) istället för att hugga med det.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en Fördel "Hålla igen" som antingen minskar skadan med -1T6 per Övertag eller som bara minskar utfallet på Allvarliga skador (så att man fortfarande kan däcka någon med oförändrad utmattning).
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det låter som att det kan bli många nya fördelar framöver.

Ja, något sätt får man hitta. Blir lite konstigt om man skall behöva sikta på armar och ben för att undivka dödsslag. Men jag inser att det är knepigt att hitta en relativt simpel men ändå väl fungerande lösning.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag gillar idén att minska utfallet på allvarliga skador, säg -2 per övertag?
Eller om man vill ha den som ett icke-gradvis övertag, att man ersätter 1T10 med +1 och att det kostar 2 eller 3 övertag.
Så om man vanligtvis skulle slå 1T10+4 så blir det en skada på 5 istället.
 
Top