Nekromanti Att köra utan levelsystem i 6:an

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Jag kör utan levelsystem i 6:an och det fungerar bra, men jag undrar hur ni gör med SK:n? Jag kör så att man får höja dem som en vanlig färdighet med kostnad 4 per steg för alla yrken, med vanlig multipel.

Ex: Dvärgen Wredgil Huggtand har 33 i SK. Han har 12 i attack 1, 7 i attack 2 och 14 i parering. Han har fått några erf och bestämmer sig för att höja attack 1 från 12 till 13, kostnaden för det blir 4x2 = 8 FP. När han höjer attack 1 till 13 så höjs även SK automatiskt med 1, så han har numera 34 i SK.

Är det någon som har kommit på ett bättre system än detta? Eller vad är det vedertagna systemet?

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Att köra utan levelsystem i 6:an(OT)

Allvarligt talat, jag har DoD6 men när vi nu vet att det är behäftat med så många fel så varför inte skippa det och istället spela D&D3 e om man nu nödtvunget ska köra levelbaserat. Jag tycker riotminds, innan det tog död på vad som var DoD's största styrka, nämligen erf-systemet borde ha funderat på att de därmed konkurrerar med andra levelbaserade fantasyspel. Och vad jag kan se så är de ju helt chanslösa jämfört med D&D 3e, som känns mycket gedignare och har betydligt bättre utgivingstakt. Det är dessutom inte bara reglerna som är skrattretande i DoD6, utan även språket. Det enda som är bra är själva formen på boken( hardcover) och omslagsillustrationen. Jag personligen är numer trött på att klaga på DoD6 och går därför över till D&D 3e när jag inte kör DoD4.



Weeha!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tack för det...

...totalt irrelevanta svaret.

Är det någon som känner för att svara frågan istället för att sväva ut i en allmän attack på RiotMinds och DoD6?

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tack för det...

Nää du, det var inte alls irrelevant. Frågan var hur man spelar utan levelsystem i DoD6 och därmed torde vara uppenbart att man är missnöjd med levelsystemet i DoD6. Mitt svar är att man så smånigom efter att ha övervägt att det ändå är fler buggar med spelet helt enkelt snarare bör byta spel. Så det var i den dagren som svaret bör ses.



Weeha!
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Tack för det...

Om frågan är "hur spelar man utan levelsystem i DoD6" så är svaret inte "byt spel". Det är din personliga åsikt om spelet som återspeglas där, och den är irrelevant. Möjligtvis kan din personliga åsikt om hur man bäst spelar DoD6 utan yrkesnivåer vara av intresse för den som frågade, men då är fortfarande "byt spel" fel svar. Så den förklaringen håller inte.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tack för det...

Hmmm...med ditt resonemang, skulle man byta Eon mot DoD 91 (eftersom det inte finns orcher i Eon)...

Eller byta DoD 6 mot Eon eftersom Eon har fler moduler

Skärpning...inget spel innehåller allt en spelledare vill ha, dessutom är DoD v.6 så pass nytt att det inte riktigt hunnit växa in i kostymen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Level systemet är skitbra!!!

Jag tycker det är jobbigt med alla som klagar på DoD6 och riotminds!!!
DoD6 level system är helt okej om inte bättre än erfanhets systemet i de äldre DoD spelet.
Jag tycker verkligen om de äldre DoD spelen, men det är lite tråkigt när de kör samma sytem i flera år och
dessutom är inget rollspel felfritt och speciellt inte dom som inte ens funnits ute ett år.
/Chrono

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

thomaslind

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
36
Re: Level systemet är skitbra!!!

Håller med!
En av de stora nackdelarna med gamla Drakar & Demoner var just att dödligheten var för hög! Speciellt om man var riktigt mäktig så var man fortfarande väldigt sårbar. Det fanns så att säga inte så mycket utrymme att vara en riktig hjälte.

Bättre då med kroppspoäng som ökar. Sen kan man igrågasätta att även använda levelsystemet för färdigheter och stridskapacitet... men men... som du säger inget spel är felfritt.
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Re: Tack för det...

Näe, tacka vet jag WFRG.
Där går man upp i level efter ett tag i sitt yrke och det är då man sakta men säkert lär sig de nya färdigheterna.
Det är när man är klar på den nivån som man kan gå vidare.
Personligen har jag aldrig tyckt om level-spel som gör en bättre på allt så fort man klarade det där uppdraget.
Det är ju bizarrt. Typ, om det enda man gjorde i ett äventyr var att slakta bergstroll och man går upp i level efteråt, då kan ju spelare placera ut sina erf på tex. köra vagn!!! Och NIH lärde han sig det???


För vissa betyder NIH, när i helvete.

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Tack för det...

Min mening med att fråga om hur ni gör med SK:n var inte att kritisera DoD6, som jag tycker är ett mycket bra RPG. Säga vad man vill om regler hit och dit, men jag tycker utan tvekan att det är det mest stämningsfulla DoD-versionen hitills, och det är det som jag tycker är viktigt.

Jag ville inte starta en diskussion om huruvida man bör köra äldre versioner av drakar istället, som Caen Ka-sun-dor tycker, utan helt enkelt fråga om någon har en alternativ lösning på problemet med Stridskapaciteten, som inte står med i Riotminds alternativregel om att köra utan yrkesnivåer.

Tack för ordet.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det var inte menigen att vara negativ...

..., även om det lät som det. Håller med om att det bär emot att vara kritisk mot något som inte varit ute i ett år än, och jag känner mig lite taskig när jag kritiserar det. Men faktum kvarstår, jag kritiserar inte det för att jag tycker att det är roligt att kritisera, utan i förhoppnigen att det kan utveckla spelet på något sätt.

Weeha!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Det var inte menigen att vara negativ...

<EM>jag tycker utan tvekan att det är det mest stämningsfulla DoD-versionen hitills,</EM>
Men då har du inte kört det med mig.. Men vänta, det har du ju /images/icons/wink.gif

/[color:green]Han</font color=green> som annars håller med <B>Caen Ka-sun-dor</B> om att erf-systemet konkurrerar med andra RPG-system men som tycker nån borde svara på <B>Bosse Brottsling</B>s ursprungsfråga
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Det var inte menigen att vara negativ...

Skriv då dina negativa åsikter i en tråd där det hör hemma. Den här tråden var menad som en regel-fråga.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det var inte menigen att vara negativ...

Från första inlägget:
"Det är dessutom inte bara reglerna som är skrattretande i DoD6, utan även språket. Det enda som är bra är själva formen på boken( hardcover) och omslagsillustrationen."

'Nuff said.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag tror...

...att Rosen helt enkelt påpekade det orimliga med att först vara outtömligt negativ i ett inlägg, och sen i nästa inlägg hävda att det inte var meningen att vara negativ.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top