Nekromanti Att köra low-/no-prep-kampanj, rymdopera?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag funderar en del på hur jag ska styra upp mitt rollspelande i höst. En tanke är att spelleda en kampanj i Shipmates, kanske något pass i månaden eller så. Det är klassisk rymdopera á Firefly/SW/BSG.

Den senaste kampanjen jag spelledde var egentligen ett enda äventyr som sträcktes ut över 10-11 sessioner pga spelgruppsförändringar och korta spelmöten. Den här gången funderar jag på att köra mer av ett äventyr per session, men jag orkar ju knappast göra konventsnivå på prep inför varje spelmöte. Nu söker jag tips som kan hjälpa mig att snabbt och enkelt bygga lättsamma, fartiga, äventyr som är löst hopkopplade. Alla tips mottages tacksamt!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag köpte dessa tarotkort för ett tag sedan – https://www.kickstarter.com/projects/2093788053/instant-archetypes-a-new-tarot-for-the-new-normal . De bygger på klassiska tarotlekar, men moderniserade. Jag har börjat leka runt lite med att ta fram modeller för hur de (eller andra tarotkort) kan användas för att bygga äventyrsramar. Har dock inte kommit så långt än...

Men i korthet kan man göra något åt det här hållet:

Dra ett kort. Kortet representerar rollpersonernas mål eller agenda i scenariot.
Dra tre kort, ett för varje akt i berättelsen. Detta är det yttre ramverket. Korten inspirerar temat eller känslan i varje akt.
Dra två kort för antagonisten. Det första kortet används för att beskriva vem antagonisten är, det andra för att beskriva antagonistens mål eller drivkraft.
Dra ett kort för varje akt. Korten inspirerar det främsta hindret för akten i fråga.

Nu finns någon slags grundstruktur för scenariot. Med inspiration i ovanstående kort, bygg ihop scenariot.

Det är en väldigt trubbig modell än så länge. Jag har inte kommit så långt med den... Men kanske kan den vara till någon slags hjälp?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
"Nån vill ha något men har problem att få det."

Det uttalandet är grunden för så många äventyr =) Pröva själv att applicera det på en bunt av dina favoritfilmer (i alla fall de av det mer underhållande slaget ;).

Börja med att ersätta det uttalandet med något specifikt:

"En gangsterboss vill ha last-manifestet som bevisar hennes skuld, men en bunt pirater har lagt beslag på det."

Okej, vi har nu bakgrunden till äventyret, vi har uppdragsgivaren (även om denne kanske verkar via en bulvan), och vi har en bunt SLPer /fiender(piraterna).

Vi behöver en plats för äventyret. Well... rymdhamnar känns ju passande. Kanske ett av de skummare distrikten i en väldigt stor rymdhamn för mötet med uppdragsgivaren (behöver inte så mycket beskrivning, antagligen), och piraterna finns i en smugglarhåla på en asteroid ute systemets utkanter (den här behöver vi befolka lite med det vanliga: ett värdshus där RP kan interagera med några av piraterna under vänliga former och samla lite information, en handelsstation för att köpa utrustning de behöver, och piraternas tillhåll där lastmanifestet finns).

Jäklar, redan där har vi ju ett grundläggande äventyr! Men det är rätt simpelt, så vi lägger på en liten twist; en statlig agent är också ute efter manifestet, just för att besvisa gangsterns skuld. Nu har vi ytterligare en SLP som kommer att dyka upp och hamna i rollpersonernas väg.

Vill du göra en dubbelbluff så var det egentligen regeringen som var den ursprungliga arbetsgivaren, men eftersom RP är en bunt skummisar så låsades de vara gangstern i fråga. Regeringsagenten de springer på senare är egentligen gangsterns problemlösare.

Eller så utger sig alla för att vara på lagens sida, och rollpersonerna måste nu lista ut vem som är vem och vem de egentligen vill hjälpa. En hänsynslös gangster, eller en förtryckande regering?

Slutligen, stoppa in lite potentiella fällor. Fällor behöver inte vara "faktiska fällor" som i fallucka eller pilfälla, utan kan vara rean effekter av omgivningen. Ett plötsligt meteoritregn som hammrar asteroidbasen och riskerar att döda alla som är ute i det öppna kan ses som en fälla i den här bemärkelsen. Eller att hela asteroidbasen är inkapslad i en dåligt underhållen skyddssfär för att hålla in atmostfären, och all skottlosning riskerar att punktera den och orska explosiv dekompresion (berätta för spelarna om sfären när den landar, men låt dem sedan hålla koll på det själva).

Slutligen, hitta på en bunt namn du bara kan ha i en lista vid sidan av. behöver du ett väljer du bara ett från listan och applicerar på SLP:n som behövde namnet.

-------------------------------------------------------------------------------------

Så för att sammanfatta:

"Nån vill ha något men har problem att få det" (Vem, vaddå och varför är det ett problem?)

En cool plats (eller två)

En twist (optional)

Fällor (eller dylikt)

Se till att det finns konflikt mellan alla inblandade parter, så att RP måste välja sidor och kan manövrera folk mot varandra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Rymdhamster;n325787 said:
"Nån vill ha något men har problem att få det."
Just ja, här är ju youtubevideon som jag tagit detta ifrån (kan finnas någon ytterligare video jag glömt, men här bygger han ett äventyr efter denna premissen):

 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Vet inte om det är till hjälp men jag upplever ofta inte att jag har den tid som krävs för att göra grundliga förberedelser. Barn, heltidsarbete och andra aktiviteter medverkar till att planering av sessioner stundtals har känts för svårt vilket har medverkat till att jag inte orkat spelleda.

utöver det så finns det flertalet andra faktorer som påverkar att jag har svårt att förbereda men det blir för långt att gå in på det :)

För tillfället så SL:ar jag Ur varselklotet. Våran spelgrupp gillar att ha en rödtråd (dvs ha ett faktiskt problem att försöka lösa) men samtidigt utveckla relationer. Detta ledde mig till att använda mig av de mysterierna som finns med i grundboken som ram för sessionerna. Detta skapade en struktur för mig som jag kunde hålla reda på men även fritt byta och trixa utifrån vad spelarna hittar på. När det kommer till relationerna så har jag en idé om utveckling för SLP och försöker att jämka ut det med spelarnas förväntningar.

De förberedelser jag gör är att när jag är på väg till jobbet tänker igenom utvecklingen av relationerna, SLPs karaktärsdrag samt målformulering. utöver det så beror det på vad som framkommer på spelmötet.
Detta har visat sig vara extremt effektivt för mig och bidrar till att jag förbereder ungefär 30 minuter sammanlagt inför varje spelmöte. Jag har nog lutat mig lite på Sly Flourish guide för att förkorta tiden för förberedelser.

När jag läser mitt svar så känns det som jag inte förbereder något och är ostrukturerad :) Det kanske iofs kan stämma till viss del. Men, jag tycker att för oss så flyter det väldigt bra och spelgruppen är nöjd samt att jag väldigt sällan vet vad som kommer att hända vilket är en av de stora behållningarna.

Vet inte om det var till hjälp men lycka till oavsett
http://slyflourish.com/refined_five_minute_game_prep.html
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n325816 said:
Lekte med tarotidéer i Coriolis när den kampanjen rullade. Hittade en del intressant inspiration här: http://www.angelpaths.com/spreads.html.
Kul! Ska kolla in! Har också lekt runt lite med Tarot tidigare och tagit fram en modell för att skapa grupper med hjälp av Tarotkort. Men det känns så OT att jag nog gör en ny tråd som fokuserar på just Tarot i rollspel. Hold on!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jag tänker att den sammanlänkande kopplingen i Firefly i synnerhet är rymdskeppet. "Keep flyin'". Att hela tiden ha lite för ont om resurser driver ju deras äventyr framåt. Resten är ju mest konsekvenser av att de hänger bland kriminella element.

Så jag tänker att det handlar om att skapa idémallar som är uppgift, uppdragsgivare, och komplikation.

Några random brainfarts på temat:

UPPGIFT
1. Frakta (gods)
2. Eskortera (annat skepp)
3. Smuggla (olagligt gods)
4. Bärga (gods, från vrak)
5. Förfölja (annat skepp)
6. Undersöka (skepp/koloni/rymdstation)
7. Spionera (på skepp/koloni/rymdstation/person)
8. Spränga (skepp/koloni/rymdstation)
9. Hinna före (skepp) till (plats)
0. Transportera (person eller personer)

UPPDRAGSGIVARE
1. Organiserat brottslingsnätverk
2. Bulvan för staten
3. Exmilitär
4. Fattig koloni
5. Rik koloni
6. Sopplanet
7. Fängelseplanet
8. Skeppsvarv
9. Illegal koloni
0. Piratnäste

KOMPLIKATION
1. Har inte råd att betala
2. Betalningen är förfalskad
3. Godset/målet är någon annans
4. Rollpersonerna är inte de enda som fått uppdraget
5. Uppdraget måste göras undercover
6. Uppdraget är entrapment
7. Betalningen är i form av lådor med blockflöjter
8. Godset som ska fraktas är levande djur (typ kossorna i Firefly)
9. Spelarna måste använda ett annat skepp än sitt egna
0. Godset/målet är superfarligt (kanske ett kärnvapen med en timer)
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Jag är själv ett stort fan av low-prep och improvisation MEN med robusta verktyg bakom SL-skärmen så att man inte liksom helt står på egna ben.

Här är några av mina tips som funkar bra för mig.

1. Tabellerna på denna sidan:
http://newfeierland.blogspot.com/201...wrong-way.html
Ok, vad är detta nurå? Du har en uppsjö mer eller mindre evokativa ord som du slumpar fram (eller hemska tanke väljer själv). Sedan kombinerar du orden och får en... idé? Kanske?
Sen rullar du på några fler tabeller nedan för att få reda på vad det är för typ av situation, monster, hinder, hjälp - kort sagt situation. OBS OBS detta är en fantasy-generatorsamling och passar således antagligen inte på ditt balla rymdspel, men jag tror att du med minimal effort kan skriva om typ "EYES" och "WORMS" till typ... "Cosmic Disease" och... ja "WORMS" kan ju vara kvar, för RYMDMASKAR är ju ballt, oavsett setting.

2. En solid namn-på-npc-tabell. Pluspoäng om dom låter rymdiga. Herrejäklar vad jag själv har haft hjälp av att ha ett papper med olika namn bredvid när jag spelleder. Man slipper folk som heter "Ehh... Bob" osv. Jag har dessvärre ingen bra länk, men tänker att det inte är så svårt att hitta.

3. Läs detta inlägget:
https://chgowiz-games.blogspot.com/2...-starters.html
JUST THREE HEXES är ett sätt att påbörja en kampanj genom att bara förbereda 3-4 hexar på en annars tom karta. Pluspoäng om du lyckas hålla dig till bara tre meningar per hex som du beskriver.

4. Detta borde vara punkt 1, men blir extra belöning om du orkar läst hela vägen hit istället (Sorry för clickbait) men...
FRÅGA SPELARNA vad dom vill få ut av spelet. Ha en robust SESSION ZERO där ni etablerar världen lite, du skriver såklart ner alla gånger en spelare säger nåt i stil med "Sen hade det varit jäkligt coolt om det liksom fanns en planet som var en robot" så att du kan använda det sen när du är i behov av nåt ballt och har idétorka.
Liksom visst, det blir en del förberedelse ändå (100% improvisation blir det inte) men du kommer inte sitta och behöva planera 10-20 sessions i förväg. Bara ligg ett steg före spelarna hela tiden liksom.

5. Använt 5-room-dungeon-metoden när du förbereder äventyr. Det är ett svinlätt sätt att strukturera material som borde hålla typ ett spelmöte.
https://1d4chan.org/wiki/Five_Room_Dungeon
Nu kanske du tänker "Men hallå, vadå five room DUNGEON!? Vi ska ju slåss i rymden med RYMDORCHER", men som försvar så säger jag bara att METODEN är användbar för allt, oavsett setting. Istället för bokstavligt talat en entré ner till en grotta med en väktare, så är det istället en bouncer som står utanför rymdtavernan och vägrar släppa in RP, trots att dom måste komma in för att träffa en av sina allierade. En fälla kan vara allt i från att ramla ner i en fallgrop till ett bakhåll, osv osv. Du fattar!

6. Jag kom precis på att jag och en kompis slängde ihop en samling rymdiga tabeller för nåt tag sedan för att just kunna rulla fram lite goodness. Kolla in den och se om du hittar nåt värt att sno?
https://docs.google.com/document/d/e..._u_wUqSOm6/pub

7. Mike Evans (DIY RPG) skrev en superbra tabellserie för att spela Firefly-liknande spel. Passar nog finfint:
https://wrathofzombie.files.wordpres...verse-v2-1.pdf
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Då får jag göra självreklam igen! :grin:

https://omjonasson.se/rollspel/nodes/ utvecklades typ för att generera korta Serenity-äventyr-mallar (eller vad man nu ska kalla det, men Serenity lät ju som en bra match). Nu har du ju fått en massa bra jox redan, men det kanske kan inspirera lite grann.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Alla de här resurserna är jättebra för att ha något att spelleda, men hur knyter jag ihop det så att vi blir klara med ett äventyr per session?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n325960 said:
men hur knyter jag ihop det så att vi blir klara med ett äventyr per session?
Tre encounters per kväll, med lite kringlull. Det kommer innebära att en del sessioner blir ganska korta, om du inte känner dig okej med att improvisera och greja. Någr få sessioner kommer att dra ut på det till två spelmöten.

Annars är det mycket en fråga om att känna pulsen på spelarna och inse när det är dags att driva händelserna framåt i lite extra högt tempo för att komma till slutet.
 
Top