Artikeln var bra, fast jag tror inte att varken powergaming eller problemlösningsspelande någonsin glömts bort eller försvunnit från rollspelssamhället. Däremot ansågs det oseriöst eller tom fult under något årtionde så det var inte så många som pratade öppet om det.
Ett exempel på powergaming under ytan var gamla World of Darkness, som populariserade många bra koncept för rollgestaltning och storytelling, men samtidigt genererade många av världshistoriens koboldigaste rollpersoner. En internetsökning på Vampire på 90-talet genererade alltid ett antal "coola rollpersoner" vars coolhet bestod i låg generation och massor av disciplin-dots.
Så visst har powergaming, strategispelande och problemlösande alltid funnits där, även när en annan spelstil är på modet.
Gordeg
Ett exempel på powergaming under ytan var gamla World of Darkness, som populariserade många bra koncept för rollgestaltning och storytelling, men samtidigt genererade många av världshistoriens koboldigaste rollpersoner. En internetsökning på Vampire på 90-talet genererade alltid ett antal "coola rollpersoner" vars coolhet bestod i låg generation och massor av disciplin-dots.
Så visst har powergaming, strategispelande och problemlösande alltid funnits där, även när en annan spelstil är på modet.
Gordeg